Nu ikke længere tilladt for flyselskaberne at slette retur, hvis udrejse ej benyttet.

Re: Nu ikke længere tilladt for flyselskaberne at slette retur, hvis udrejse ej benyt

Meget smart. Takk og farvel til en av de mest idiotiske reglene innen luftfarten, ihvertfall i vårt flate naboland.

Re: Nu ikke længere tilladt for flyselskaberne at slette retur, hvis udrejse ej benyt

Forbrugerklagenævnet skriver at det er uvanlig - hvilken verden lever de i?

Korrekt JoeW, her tror jeg ikke helt de har føling med virkeligheden.

Denne afgørelse vil berøre rigtig mange. Men i begyndelsen tror jeg folk vil opleve at de må betale ude på destinationerne, og så må selskaberne punge ud når de kommer hjem.

De mener ved at det er «usædvanligt» i forhold til hvordan praksis er med returbilletter ellers, utenfor luftfartsbransjen. En slik regel vil vel tvinge frem enveispriser i realiteten, i alle fall om det skulle bli gjeldende i resten av EU.

Ja, lykke til, Forbrukerklagenævnet!

Det ligger flere problemstillinger i denne noe merkelige avgjørelsen.
I dag ligger det i alle billetters vilkår ( IATA regler) at billetten skal benyttes i den rekkefølge den er utstedt.
Om en passasjer ikke møter opp på utreise har de aller fleste flyselskap en automatikk som dermed kansellerer returen for å unngå ennå en No-show.
Jeg ser ikke helt for meg hvordan en enkel dansk instans skal kunne endre et globalt regelverk på denne måten.

Det ligger flere problemstillinger i denne noe merkelige avgjørelsen.
I dag ligger det i alle billetters vilkår ( IATA regler) at billetten skal benyttes i den rekkefølge den er utstedt.
Om en passasjer ikke møter opp på utreise har de aller fleste flyselskap en automatikk som dermed kansellerer returen for å unngå ennå en No-show.
Jeg ser ikke helt for meg hvordan en enkel dansk instans skal kunne endre et globalt regelverk på denne måten.

Da må vel rett og slett danske flyselskaper finne en måte å kunne utstede billetter som er lovlige å selge i Danmark. En mulighet kan jo være å kun utstede envegsreiser.

Norwegian, for eksempel, gjør jo dette i dag. Nå kjenner jeg ikke IATA sitt regelverk, men utsteder Norwegian billetter som ikke er i tråd med dette?

Er Norwegian med i IATA da? dem er iallfall med i ELFAA.

Norwegian utsteder vel allerede i dag i praksis kun en-veisbilletter/har enveisprising - og de kansellerer vel heller ikke en tur/retur om utreise ikke er benyttet av samme årsak.

Norwegian er vel ihvertfall ikke fult medlem i IATA - men mulig det er noe ala Associate Member eller noe?

Med enveispriser er selvfølgelig problemstillingen uaktuell. Men de som kun bruker returreisen av en t/r-billett kan fort få en dyr ekstraregning hvis billetten omregnes til korrekt pris. DET kan ikke EU endre.

Må vel kunne si at bransjen har endel tøv å rydde opp i ....

For en gangs skyld er vi enige om noe, P.A. VIKING!!!

Jeg vil vel våge å påstå at denne avgjørelsen reflekterer det eneste fornuftige, og at de bransjefolkene som stusser over dette kanskje har vært i bransjen så lenge at de har blitt blinde for de tradisjonelle billettreglenes fullstendige mangel på logikk. (Jeg trenger vel ikke dra "om flyselskapene solgte maling" historien en gang til?)

La oss si at jeg kjøper en billett DEL-OSL-DEL, men ikke benytter DEL-OSL biten. Hvilket tap påfører dette selskapet? Absolutt ikke noe tap overhodet! Tvert i mot, det ledige setet kan selges til standby eller ID-reisende. At enveisbilletten hadde kostet passasjeren mye mer er en annen sak, men at de senere skal kunne kreve mellomlegget dekket har jeg vanskelig for å se at de vil kunne vinne frem med. Jeg har i det hele tatt store problemer med å se hvorfor flyselskapene skal operere med lavere priser t/r enn en vei, og har egentlig aldri fått noe fornuftig svar på dette fra bransjeansatte heller, bare noe mumling om at "sånn har det alltid vært". Hvis noen har en fornuftig forklaring å komme med er jeg lutter øre.

Last edited:

Jeg vil bare si at rent forbrukermessig, forsvarer jeg ikke dagens praksis.

Greien er jo selvfølgelig økonomi. En førsteårs økonomistudent som meg, som har kost meg med microeconomics en stund, vil kunne se linken til prisdifferensiering. Det handler i bunn og grunn om "obstacles" for å få den billigste prisen - i dette tilfellet er det snakk å reise tur-retur. Det vanlige eksempelet er selvfølgelig kuponger(som forøvrig er forbudt i Norge), der du må ta deg bryet med å klippe ut kupongen, ta den med i butikken, og levere den i kassen - for å få rabatten. (For å ikke snakke om mail-in-coupons, der du må fylle ut extensive paperwork for å få rabatten utbetalt...).

Dette med tur/retur-billetter som obstacle for prisdifferensiering er jo kun én av metodene flyselskapene bruker. Prising i flybransjen er noe helt annet enn prising med 20-bussen (hvis det er det Forbrukerklagenævnet vil sammenligne med). Saturday-stays requirements er jo også velkjent og velbrukt - og her er naturligvis det "bryderiet" med å bli over en lørdag - "obstaclen", eller hinderet på godt norsk, for å få den billigste prisen.

Så i bunn og grunn er dette et system som jo er beregnet på at de som virkelig MÅ reise én vei, (eller som ikke kan/vil bli over en lørdag) - må punge ut med de dyreste prisene.

Hvis Forbrukerklagenævnet i DK har satt seg for fore å hindre prisdifferensiering på flybilletter - vil man i siste instans måtte innføre FASTE priser for segmenter. Naturligvis betyr dette at det ville blitt slutt på de rimeligste billettene...

For en gangs skyld er vi enige om noe, P.A. VIKING!!!

Da må jeg nesten få lov til å endre oppfattning i denne saken ;)

Jeg tror man skal have været lukket inde i "flybranchen" i mange år, hvis man skal kunne se det logiske i at annulere returen hvis man ikke benytter udturen. Der er absolut intet logisk i dette - det er blot en af mange uforklarlige regler som flyselskaberne har fundet på gennem årene.

Det eneste rigtige er at få det afskaffet hurtigst muligt.

Når flyselskaberne bruger prissætningen som argument for at slette, så kan det kun betyde at den ene eller anden billet ikke er prissat korrekt.

I alle andre brancher er det jo logisk at man skal betale dobbelt pris for det halve.

Hvis flyselskaberne har problemer med deres "systemer" så kan det kun betyde at de har de forkerte "systemer" og så er det blot på tyde at tænke om igen...

Det er en regel der aldrig burde være opfundet og som burde have været afskaffet for mange år siden.

I alle andre brancher er det jo logisk at man skal betale dobbelt pris for det halve.

Kvantumsrabatt er jo ikke helt uvanlig. Det er jo ikke uvanlig med "kjøp en rød, få en blå på kjøpet", men det er jo noe mer uvanlig med "kjøp en rød, bevis at du har brukt den opp og du kan få tilbake halve prisen sammen med en blå".

Problemstillingen er ikke så enkel som noen her vil ha det til.
Om kundene kjøper 2 x enveisbillett så er ikke dette noe problem, men har man kjøpt en tur/retur billett, og unnlater å møte på utreisen kan ikke flyselskapet tro annet enn at returen ikke skal benyttes, som igjen vil medføre at nok et sete vil stå tomt.
Man må huske at dette ikke bare gjelder rabattbilletter, men også fleksible og refunderbare billetter.
Flyselskapene håndhever denne regelen også for å unngå no-show og overbookinger

Det er jo enkelte som spekulerer i aa kjoepe billetter t/r for saa aa kun bruke utreisen eller enkelte deler av utreisen grunnet pris, men returen har man aldri kunnet benyttet dersom utreisen er uroert, en regel som jeg synes er helt greit. At danske myndigheter setter normer for hvordan en hel bransje priser ting, blir aldri aa fungere.

Konsekvensen av dette vedtaket oppnaar ingenting annet enn at reprising av t/r til enveis gir ett skikkelig prishopp, saerlig paa langreiser.

Konsekvensen av dette vedtaket oppnaar ingenting annet enn at reprising av t/r til enveis gir ett skikkelig prishopp, saerlig paa langreiser.

Her skjønner jeg ikke hva du mener?

Back