Re: Nu ikke længere tilladt for flyselskaberne at slette retur, hvis udrejse ej benyt
Jeg vil bare si at rent forbrukermessig, forsvarer jeg ikke dagens praksis.
Greien er jo selvfølgelig økonomi. En førsteårs økonomistudent som meg, som har kost meg med microeconomics en stund, vil kunne se linken til prisdifferensiering. Det handler i bunn og grunn om "obstacles" for å få den billigste prisen - i dette tilfellet er det snakk å reise tur-retur. Det vanlige eksempelet er selvfølgelig kuponger(som forøvrig er forbudt i Norge), der du må ta deg bryet med å klippe ut kupongen, ta den med i butikken, og levere den i kassen - for å få rabatten. (For å ikke snakke om mail-in-coupons, der du må fylle ut extensive paperwork for å få rabatten utbetalt...).
Dette med tur/retur-billetter som obstacle for prisdifferensiering er jo kun én av metodene flyselskapene bruker. Prising i flybransjen er noe helt annet enn prising med 20-bussen (hvis det er det Forbrukerklagenævnet vil sammenligne med). Saturday-stays requirements er jo også velkjent og velbrukt - og her er naturligvis det "bryderiet" med å bli over en lørdag - "obstaclen", eller hinderet på godt norsk, for å få den billigste prisen.
Så i bunn og grunn er dette et system som jo er beregnet på at de som virkelig MÅ reise én vei, (eller som ikke kan/vil bli over en lørdag) - må punge ut med de dyreste prisene.
Hvis Forbrukerklagenævnet i DK har satt seg for fore å hindre prisdifferensiering på flybilletter - vil man i siste instans måtte innføre FASTE priser for segmenter. Naturligvis betyr dette at det ville blitt slutt på de rimeligste billettene...