NSB går mot LCC konsept

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
NSB går mot LCC konsept

NSB ønsker visst å havne i klassen til FR og andre ved å gi mindre benplass ombord. En ting er å ha dårlig benplass på en times flytur, men på en togtur på 5-8 timer må jo dette bli et sandt helvete?

For å få plass til flere passasjerer i togene, krymper NSB stolsetene fra 48 cm til 40 cm når de nye «Flirt»-togene kommer i 2012.

Hele historien hos Aftenposten her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3884702.ece

BF:cool2

Re: NSB går mot LCC konsept

1. Denne endringen er gjort for å få flere seter per vogn, noe som er ønsket blant passasjerene.

2. Disse togene skal ikke gå på lange strekninger, men primært benyttes fra Oslo til Skien og Lillehammer.

1. Denne endringen er gjort for å få flere seter per vogn, noe som er ønsket blant passasjerene.

:8:

Jeg stiller meg tvilende til om passasjerene generelt ønsker flere sitteplasser pr. vogn og å sitte tre i bredden på samme benk, men det er jo enkelt å skylde på dem for at det blir trangere, da. Hadde det ikke vært for passasjerene så hadde det ikke blitt trangt.

2. Disse togene skal ikke gå på lange strekninger, men primært benyttes fra Oslo til Skien og Lillehammer.

Skien-Lillehammer er 5,5 timer - en time mer enn Oslo-Kristiansand. Jeg noterer meg at man får "lokaltogstandard" på intercity-rutene.

Merkelige passasjerer, de fleste ville vel heller sett flere vogner for å øke antallet seter.

Merkelige passasjerer, de fleste ville vel heller sett flere vogner for å øke antallet seter.

Helt enig. Dette høres ut som om de ble spurt "ønsker dere flere seter på toget så du slipper å stå"? Tror neppe pasasjerene ønsket å sitte trangere.

Det blir litt sånn som å spør "ønsker du at Snickersen skal bli 25% rimeligere"? Uten å nevne at den samtidig blir 35% mindre.

Og til dette trenger dere 50 nye togsett?

Hvor ble det av alle skal få prinsippet? Pendler med tog hver dag, og jeg vil også ha noen flørte tog!

I tillegg til dette er nesten samtlige plattformer i Norge for lave for Flirt'en, med unntak av Lysaker og Drammen, og muligens et par stasjoner til... :p Hurra for NSB, vi går en lys framtid i møte... æh...

De nye FLIRT-togene til NSB skal brukes både på InterCity og lange lokaltogstrekninger. Togene med InterCity-konfigurasjon vil få comfortseter, i tillegg til vanlige seter. Lokaltogene vil kun ha vanlige seter. Personlig foretrekker jeg å få sitte på vei til jobben enn å måtte stå.

Fakta om plattformhysteriet er følgende: De nye FLIRT-togene er bestilt i henhold til EU-standarden på plattformer, som norske myndigheter har vedtatt at man skal følge. NSB har derfor ikke bestil ''feil'' tog, som noen nevnte i et tidlgere innlegg.

Les forresten Drammens Tidende (nettutgave) hvor det ligger en artikkel om den nye treningsmodellen av FLIRT ble heiset på plass i dag. 25 tonn fraktet på lastebil fra Sveits. Blir artig når man kan ta FLIRT-togen til flyplassen.

Men plassen på NSB Komfort blir uendret og dermed blir verdien for oss som kjøper oss opp enda større/bedre/bredere/høyere.

... men 'BOB' har jo NSB hatt siden før LCC'enes inntog ... :p

...og nå har det også internett tilgang ombord. Hva om f.eks WF tok etter NSB der?

Skien-Lillehammer er 5,5 timer - en time mer enn Oslo-Kristiansand. Jeg noterer meg at man får "lokaltogstandard" på intercity-rutene.

Nå er det veldig, veldig få gjennomgående reisende på hele strekningen, selv om disse rutene gir mulighet for Drammen-Gardermoen eller Hamar-Lysaker uten togbytte eller betale 90 kr ekstra for komfortklasse. Så vidt jeg kan se, gir togene bedre komfort enn det som i dag brukes på for eksempel Kongsvinger-Skøyen (1 t 40 min) eller Gjøvik-Oslo S (2 timer), som er andre strekker å sammenligne med. Riktignok dårligere standard enn langdistansetogene, men allikevel ikke helt elendig.

Tja, de fleste har vel funnet ut av at skal man langt tar man fly og skal man kort tar man bil og lat toget stå med signalfeil og nedrevne kjøreledninger... da kommer man frem i det minste

Det blir litt for Frp-aktig... NSB har absolutt sin misjon og leverer faktisk på enkelte ruter både hyppige avganger og bra punktlighet.

Uansett hva som skrives eller sies i media om NSB, SAS, Norwegian eller hvem det måtte være, er det viktig å ikke ta en journalists vinkling for god fisk.

Sitat fra en Aftenposten-artikkel om NSBs oppussede tog: "Reolene for bagasje blir gjennomsiktige slik at passasjerene kan se når kofferten blir stjålet." Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3875000.ece

Dette er et eksempel på hvordan en journalist kan vri og vende på ting slik at opinionen får et feil bilde av virkeligheten.

Back