NRK: Stort behov for norske piloter

Edricson

ScanFlyer Blue
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7343951

Luftfartsskolen Torp reiser nå rundt i landet for å kapre unge som drømmer om å fly. I disse dager er de i Trondheim.

Både SAS og Norwegian sier de at de har et opplagt behov for flere piloter i framtiden.

Forståelig at det blir nesten en reklameoppslag for luftfartsskolen da anledningen er nettopp deres rekrutteringskampanje, men:

I dag er det mulig å utdanne seg til flypilot på Torp, på Røros og gjennom Forsvaret.

Tja, hva med UiT:s bachelor i luftfart? Typisk søringan, eller? :rolleyes:

Ikke typisk søringene, men Luftfartskolen er jo ikke bestevennen til UiT. UiTs luftfartsfag tar jo de som er best kvalifisert til å bli piloter (gjennom en full seleksjonsprosess levert av Forsvaret). Luftfartskolen står igjen med de som ikke kommer inn på UiT. På LFS kommer de fleste inn, så lenge man har lommebok til det.

Ikke typisk søringene, men Luftfartskolen er jo ikke bestevennen til UiT. UiTs luftfartsfag tar jo de som er best kvalifisert til å bli piloter (gjennom en full seleksjonsprosess levert av Forsvaret). Luftfartskolen står igjen med de som ikke kommer inn på UiT. På LFS kommer de fleste inn, så lenge man har lommebok til det.

Og du er sikker på at alle har som førstevalg å flytte til Tromsø?
Du er sikker på at ingen heller vil flytte til Florida, eller bo hjemme i Sandefjordområdet gjennom utdanningstiden? Du er sikker på at alle vil bruke tid på en bachelor som kanskje ikke er verdt noe dersom det er nedgangstider i luftfarten? Du er sikker på at alle ser seg mest tjent med å få et par hundre flytimer, i stedet for det mangedoble på kortere tid gjennom å jobbe som instruktør?

Hvis svaret er nei på noen av de spørsmålene, så er det ingen vits å klassifisere de som har tatt utdanningen sin gjennom LFS eller LFST som annenrangs.

Akkurat på samme måte som at ikke alle har som ønske å ta utdanning i forsvaret, er det ikke alle som ønsker å gå i Tromsø.

Og om tema:
Det blir vel mangel en eller annen gang, selv om det står mange uten jobb i dag med gyldige sertifikater i lomma.
Spørsmålet er når, og om man da er klar!

Last edited:
For meg, som er fra Sandefjord så er LFS tredjevalg mens UiT er første. Om jeg først må betale en haug av penger for utdanning så frister Florida vesentlig mer enn å bo hjemme og gå LFS.

Hvilken utdanningsvei som er best blir neppe en god diskusjon, kun en fremstilling av subjektive meninger og behov.

Jeg er enig i Dag Viking om at det er et spørsmål om tid.

Ikke typisk søringene, men Luftfartskolen er jo ikke bestevennen til UiT.

Det er jo det jeg reagerer litt på, uansett hvilke forhold som eksisterer mellom skolen og universitetet bør journalisten gjøre jobben sin og sjekke fakta før han/hun skriver.

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article5348410.ece

Det er det dummeste jeg har hørt!! Hvor er alle disse jobbenedet snakkes om?? Jeg kjenner MAAAAAANGE med timer, erfaring og sågar rating som ikke får napp. Dette grenser til falsk markedsføring. Luftfartsskolen og Mr Granlund er jo direkte useriøs om de virkelig mener det er pilotmangel i dag.:headbang:headbang:headbang

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7343951

Forståelig at det blir nesten en reklameoppslag for luftfartsskolen da anledningen er nettopp deres rekrutteringskampanje, men:

Du er sikker på at ingen heller vil flytte til Florida, eller bo hjemme i Sandefjordområdet gjennom utdanningstiden? Du er sikker på at alle vil bruke tid på en bachelor som kanskje ikke er verdt noe dersom det er nedgangstider i luftfarten? Du er sikker på at alle ser seg mest tjent med å få et par hundre flytimer, i stedet for det mangedoble på kortere tid gjennom å jobbe som instruktør?

Hvis svaret er nei på noen av de spørsmålene, så er det ingen vits å klassifisere de som har tatt utdanningen sin gjennom LFS eller LFST som annenrangs.

Akkurat på samme måte som at ikke alle har som ønske å ta utdanning i forsvaret, er det ikke alle som ønsker å gå i Tromsø.

Og om tema:
Det blir vel mangel en eller annen gang, selv om det står mange uten jobb i dag med gyldige sertifikater i lomma.

Undrer meg litt over hva du egentlig skriver. Du hinter til at vår bachelor ikke er verdt noen ting dersom det er nedgang i luftfarten? Vi har jo ikke bare en bachelor. Vi har ME, IR, MCC, CRM. Vi får altså alle sertifikatene en trafikkflyger trenger (minus typerating), GRATIS. Et viktig ord du glemmer. Noen er jo opptatt av å heller "tjene" en million, enn å kunne få bo i Florida og på gutterommet i Sandefjord.

Vi bor i Skåne.

Beklager avsporingen.

Og om tema:

Det interessante med denne type argumentasjon er at man ofte ser den brukt i forhold til Tromsø eller lignende steder, men praktisk talt aldri om Oslo/sentrale Østland.

Luftfartsskolen og Mr Granlund er jo direkte useriøs om de virkelig mener det er pilotmangel i dag.:headbang:headbang:headbang

Dette skrives det vel ikke noe om i den artikkelen?

Ifølge daglig leder Frode Granlund ved Luftfartsskolen Torp skal det i løpet av de neste 20 årene ansettes nær 500.000 piloter i internasjonal luftfart.
– Jobbutsiktene for kvalifiserte piloter har aldri vært bedre.

Det refereres til en prognose på antall flygere som skal ansettes de neste 20 årene, noe som er sakset fra en markedsundersøkelse Boeing har gjort.
Deretter sies det at jobbutsiktene aldri har vært bedre. Det vet ikke jeg stort om, men prognosene fra Boeing ser ihvertfall gode ut. Jobbgaranti er sterke ord, og de fleste tenker også kanskje umiddelbart at det gjelder etter endt utdannelse. I så fall er det nok en uttalse som er vanskelig å forsvare, men ellers er det vel stort sett et spørsmål om tid?

En leserbrevskribent ytret forleden i Aviation Week at det er nok arbeidsledige flygere der ute, problemet for industrien er at de vil ha lønn og fritid, ikke knapper, glansbilder og regningen for rating på hver flytype arbeidsgiver vil ha dem på opp gjennom karrieren. ;)

Da bruker de f eks bachelorgraden sin til å få seg "ordentlig" arbeid.

Jeg skjønner jo at man må være litt kreativ i markedsføringen når man skal selge en utdannelse til 870.000,-

Skal de få noen til å bite på dette her så må de finne folk som ikke har et fnugg av anelse om andre alternativer. Til og med luftfartsskolen på Torp har jo selv alternativer som er hundretusener billigere!

Jeg skjønner jo at man må være litt kreativ i markedsføringen når man skal selge en utdannelse til 870.000,-

Skal de få noen til å bite på dette her så må de finne folk som ikke har et fnugg av anelse om andre alternativer. Til og med luftfartsskolen på Torp har jo selv alternativer som er hundretusener billigere!

Det er LFS Oslo som tilbyr utdannelsen i USA. LFS Torp er et godt alternativ for "Søringan" og andre som ikke har mulighet til å reise langt bort.
Konverteringsbiten kan da i ettertid utføres på Torp for de som har vert i USA.
Frode Granlund er en dyktig og godt informert mann og prøver ikke å lure noen inn i bransjen. LFS Torp har en moderne flypark og dyktige instruktører!

Last edited:
Det jeg snakket om var å ta det modulært hos LFS Torp... Da kan man fortsatt bo i Sandefjord og det blir veldig mye billigere.

Last edited:
Frode Granlund er en dyktig og godt informert mann og prøver ikke å lure noen inn i bransjen. LFS Torp har en moderne flypark og dyktige instruktører!

Tviler ikke på at Frode Granlund er dyktig, og jeg tror heller ikke han eller LFS direkte forsøker å lure folk. Men når det gjelder private flyskoler på generell basis, så bør man som potensiell elev være påpasselig å ikke sluke alt de sier rått. For hva er egentlig en privat flyskole? Jo, det er en helt vanlig bedrift som er avhengig av elever for at de skal tjene penger. En elev er en kunde, ikke noe annet. Så skal man velge flyskole må man se på skolens representanter som selgere (ikke studieveiledere) som forsøker å selge deg et produkt, og være naturlig kritisk til det de sier. Still motspørsmål, få ting skriftlig. Og skal de klare å selge deg et produkt brukes salgsargumenter som f.eks. å henvise til prognoser som sier at det er stort behov for piloter i fremtiden....en eller annen gang.

Men er det virkelig det?

De samme argumentene har blitt brukt av flyskoler i alle år. Jeg hørte det samme for 10 år siden da jeg selv skulle velge flyskole. Det handler bare om å pakke det inn på forskjellige måter. I nedgangstider vil man f.eks. bli fortalt at det er NÅ man må starte utdannelsen, for da er man klar når oppturen kommer.

Jeg har ingen grunn til å kritisere LFS, jeg vil bare si at man må være kritisk til slike argumenter som kommer fra en privat flyskole. Skal man få seg jobb etter endt utdannelse vil det handle mest om å være på rett sted til rett tid.

Men ja....ser man på pensjonstempoet de neste årene, kan det kanskje være en sannhet i at det vil bli stort behov for piloter i fremtiden. Hvis da ikke selskapene i samarbeid med foreningene går inn for å endre pensjonsalderen slik at de eldste kan stå i jobb enda noen år.

:)

Tror nok det er et voksende behov for piloter generelt, men ikke nødvendigvis norske.

Har nok av kompiser uten arbeid, mange av dem med rating og timer på type. Flere har sagt nei til jobber (på 737ng) da lønnen ikke er til å leve for. Jobbene er alle utenfor europa uten mulighet for å komme hjem på ferie.

Blåser liv i en gammel, men fortsatt aktuell tråd.
Med unntak av ev. fortsatt stor vekst i DY (IC?), så kan jeg vanskelig se at det er et stort behov for piloter i det norske/skandinaviske markedet nå.
Riktignok peker pilene svakt oppover for de fleste luftfartsselskaper akkurat nå, men markedet synes likevel ganske mettet, både innen low cost, charter og blant såkalte flag-carriers (SAS).
Mye tyder på at lowcost (Ryanair, Norwegian etc) har nådd en foreløpig utflating ekspansjonsmessig. Ny ekspansjon for DY synes å måtte komme på nye markeder, f.eks. innen long haul, men det betyr jo at de kniper markedsandeler fra andre som er der allerede.

SAS har en veldig høy snittalder på pilotene, og det finnes knapt en under 40 år der nå. På et tidspunkt vil det komme en stor utskiftning der (om skuta holder..., og alt tyder jo på det nå...) - men den store utskiftningen p.g.a. pensjon vil først komme om en del år.

Andre selskaper, som Thomas Cook Airline Scandinavia, har nå de siste to år ansatt et relativt stort antall piloter, og intet tyder på flere ansettelser her med det første.

Selskaper som Emirates, Air Arabia, Etihad etc vokser eksplosivt, og vil også være et alternativ for de som kan holde ut nede i sandkassen, til betingelser som lang fra er så gode som mange tror. Riktignok er lønnen nærmest skattefri, men det å bo der har sin pris, og lønnen liggere flere hakk under tilsvarende i Skandinavia. Pengeenheten der nede er låst til US-dollars, og den kursen er jo fortsatt ganske lav mot NOK. Derimot kan man regne med relativt rask upgrade til commander der...

Og for de som sikter på jobb i Air Berlin, Easyjet, Ryanair etc, så er lønnen svært mye lavere enn på tilsvarende jobb her hjemme. I alle fall for de som jobber gjennom et rekrutteringsselskap.
Det samme gjelder for jobber i "the Far East", med unntak av selskaper som Cathay etc.
Men det er rådyrt å bo i Hong Kong, så mye av lønnen går med til å bo...

Så klarer man å få jobb her hjemme, tror jeg nok det er å anbefale, om ikke eventyrlysten trekker en ut.

Tally-Ho

Back