Jeg tror mange flyplassansatte ville faatt det lettere om selskapene gav klare instrukser om hva de skal si, samt at dette er i henhold til det regelverket som gjelder ved forsinkelser og lignende. Endel ansatte er helt uvitende om dette.
Det har stort sett gaatt bra for min del. Det er endel ganger hvor jeg var rasende, men jeg beholdt besinnelsen og skjelte ikke ut folk.
Paa Gardermoen var det en sommerdag i ferierushet hvor selv folk som moette om tre timer i forveien slet med aa rekke sine fly. En i mitt foelge spurte om naar det var meningen at man skulle moete opp naar det var saa mange passasjerer som jo flyselskapene jo maatte vite om. Det frekke svar loed, "du kunne jo kommet i igaar da". Folk maapte og sa at det var en rimelig motbydelig svar og bad om den ansattes navn. Vi rakk flyet med et noedskrik, og det ble ikke noe etterspill, men hadde vi ikke rukket det, skulle de faatt hoere hvor skapet skulle staatt skriftlig hvor skapet skulle staatt.
En annen gang paa OSL var det det ikke ukjente Sterling ved en 10 timers forsinkelse til Barcelona. Informasjonen var elendig og de gav kun en voucher til mat og drikke. Etterhvert kom det en dame til skranken som var frekkere enn frekkest og klaget over at hun maatte styre med aa faa ut innsjekket bagasje til folk som ikke ville vaere med flyet p.g.a. forsinkelsen. Det var foer alle hadde smartphone, men endel bad om hennes navn. Jeg klaget paa for lite penger til vouchere, og de gav seg etter noen brev (de nektet aa ta imot mailer). Pengene kom paa konto og deretter gikk de konk etter noen dager.
Air Jamaica slo ogsaa til med en 10 timers forsinkelse fra Kingston til New York i transistt. Vi fikk ikke forlate flyplassen. Det var ca. 20 passasjerer som hadde planlagt det samme, aa besoeke Kingston under en lang mellomlanding. Det fikk vi ikke, selv da det ble klart at flyet ble mange timer forsinket. De lot oss gaa ut til slut, men folk var klare til aa filleriste de tre ansatte, men det gikk bra. De tilboed 5 dollar til mat og 250 USD i kuponger til fremtidige flyvinger. Vi insisterte paa aa faa de penger i steden da vi ikke ville fly med selskapet igjen. De gav seg etter litt skriflig "krig".
Alle disse gangene var uten barn, men naa som jeg har barn kan jeg bare forestille meg hvilket mareritt slike situasjoner maa vaere for foreldre og de smaa.