NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Jeg burde kanskje ha vært mer spesifikk: jeg var mest nysgjerrig "de som kjøper"?

Og selvsagt så er opplæring viktig. Men nå er jo heldigvis ikke snittprisen mellom Oslo og Malaga 299 kroner, den er nok godt over 1000 kroner. Så der faller vel hele ditt premiss vekk...

Uff, jeg beklager at dette ble så tungrodd. Har dessverre ikke tid til å fore-inn-med-teskje, men om du virkelig tror at jeg kun snakker om Oslo-Malaga til 299kr, og ikke utviklinga av luftfartsbransjen generelt, så er det kanskje like greit at man ikke tar seg mer tid enn nødvendig :)
 
Uff, jeg beklager at dette ble så tungrodd. Har dessverre ikke tid til å fore-inn-med-teskje, men om du virkelig tror at jeg kun snakker om Oslo-Malaga til 299kr, og ikke utviklinga av luftfartsbransjen generelt, så er det kanskje like greit at man ikke tar seg mer tid enn nødvendig :)
Ta gjerne frem teskjeen, for jeg lurer også på det «field in sight» spør om og som du lar vær å svare på, nemlig hva du legger i at man ikke kan forvente seg særlig mye av de som kjøper flybilletter til 299 kroner?
 
Ta gjerne frem teskjeen, for jeg lurer også på det «field in sight» spør om og som du lar vær å svare på, nemlig hva du legger i at man ikke kan forvente seg særlig mye av de som kjøper flybilletter til 299 kroner?

De er litt tjukke i huet. Eller fra Molde om du vil.... :stir
 
Ta gjerne frem teskjeen, for jeg lurer også på det «field in sight» spør om og som du lar vær å svare på, nemlig hva du legger i at man ikke kan forvente seg særlig mye av de som kjøper flybilletter til 299 kroner?

Det var en observasjon basert på at flyselskap som selger billetter til 299kr (eller 399, 499, whatever you want) er en pris priset mye lavere enn hva det faktisk koster å produsere setet man selger på en "god" måte gjennom hele prosessen fra bakkepersonell til mat og you name it - samt at når man selger billetter til 299kr så åpner man for at en større gruppe mennesker kan kjøpe seg denne billetten. Større gruppe mennesker = større odds/sjans for å få selvforherligende duster som oppfører seg rektalt.

Sånn, det var vel ikke såååååå vanskelig å forstå, med mindre man skulle trigge krenkeblålysene for nichts?
 
Last edited:
At det blir mere "white trash" når bilettene er billigere er vel ganske logisk. Lavere sosioøkonomisk klasse, mere alkohol, mere trøbbel. Selvfølgelig gjelder det ikke alle.
 
Jobbet i butikk med elektronikk siden jeg ble født (omtrent) til for 10-12 år siden. Føler selv at sluttkunder ble gradvis mer umulige og urimelige ettersom årene gikk. Det begynte med da folk fikk parabolantenne og Filmnet dekoder... på den tiden da folk satt og tittet skrått på TV'en for å prøve å se bak "sladden". Når den dekoderen ikke funket en fredag gikk mange greit i vranglås.

Men det var som om det ble lagt inn et nytt "gir" når hvermansen begynte å få mobiltelefon. Gud hjelpe meg hvordan folk kunne gå HELT kanakas om den ikke virket etter at de hadde løpt i skogen med telefonen klemt mellom svette skinker.

Så at folk går enda mer bananas nå tviler jeg ikke på.

Vi er blitt en gjeng med utålmodige sutrekopper. Vi har altfor god tid til å stulle med ting som ikke betyr noe, vi har tullejobber som verden kunne vært foruten og forventer hele tiden at "noen skal komme og bare fikse det for oss".

Det gjelder alle lag og av ulike årsaker (tror jeg) om man reiser for 299,- til Malaga eller er en 45 år gammel grinebiter på businesstrip. Vi er bortskjemte og urimelige tullebukker hele gjengen og må skjerpe oss.

Det tenker jeg, liksom

Vi må bare "get over ourselves" noen ganger. På begge sider av skranken
 
Uansett lov eller ikke lov: reisende bør uansett tenke seg om før de drar frem et kamera i ansiktet på en ansatt på flyplassen eller i flyselskapet. Det øyeblikket filmen havner på nett, det være seg twitter, youtube, facebook, eller en hvilken som helst annen nettside, så vil de fleste flyselskaper stille seg bak den ansatte som har blitt filmet. Noen selskaper er også mer eksplisitt enn andre med tanke på regler for adferd på flyplassen og på flyet, men få har eksplisitte regler om fotografering. En straks 3 år gammel artikkel som kan være verdt lesning fra The Washington Post:
https://www.washingtonpost.com/life...8924fca94f9_story.html?utm_term=.ae9b229fd5b1
Flier beware: Airlines aren’t clear about their photography policies
Ellers kan det være verdt å påpeke, som flere før meg, at selv om fotografering som hovedregel kan være tillatt, så faller publisering innenfor en helt annen del av lovverket. Og mange publiserer jo faktisk det de filmer, ref. bl.a. han som nylig ble nektet på både British Airways og EasyJet fra KEF nylig. Og både arbeidsgivere (handling, m.fl.) og flyselskaper har en tendens til å stille seg 100% bak den ansatte når det publiseres i offentlige kanaler, og den ansatte vil i mange tilfeller oppfordres av flyselskapet og/eller egen arbeidsgiver til å anmelde.

Ellers vil jeg si som Rema ofte sa, at det enkleste ofte er det beste. Og om en passasjer drar frem et kamera i ansiktet på meg er samtalen over frem til vedkommende kan godtgjøre at alle opptak og bilder er slettet. Så politiet har muligens ikke lovhjemmel til å kreve sletting, men i de litt mer "obskure" deler av "Conditions of Carriage" hos de fleste flyselskaper finnes det nok av smutthull hvor de ansatte kan nekte videre betjening frem til instruksen om sletting av foto og film er etterkommet.
 
Ellers vil jeg si som Rema ofte sa, at det enkleste ofte er det beste. Og om en passasjer drar frem et kamera i ansiktet på meg er samtalen over frem til vedkommende kan godtgjøre at alle opptak og bilder er slettet.

Har du forsøkt "motfilming"? :lol:
 
Har du forsøkt "motfilming"? :lol:
Nå er vel de fleste norske flyplasser gjennomsyret med overvåkingskameraer allerede... Sånn sett er det teoretisk sett en "maktutjevning" at "lillebror" også har fått muligheten til å dokumentere hva som skjer i det offentlige rom. Men kombinert med en svært lav terskel for offentlige publisering kan dette få uheldige utslag.
 
Da får man en vikarbyrå-ansatt .

Med erfaring kun fra ENZV så kjenner jeg ingen som er vikarbyrå-ansatt.
Re WGH/Aviator, Puro Gusto kan jeg ikke uttale meg om:o

Forøvrig så er ikke "ufin" oppførsel noe nytt. Husker når et stort Norsk oljeselskap startet og de ansatte fikk visittkort, gjett hvor mange som trodde det var et slags VIP kort når de skulle i baren på KNA hotellet, eller ut å fly for den slags skyld, og det var før 299 kr'ers billettene:lol:
 
Og det er tydeligvis fortsatt noen som tror at når et flyselskap selger billetter FRA(!) 299,- så er det prisen alle ombord betaler.

Jeg har forøvrig flydd i Europa for 400,- med SAS. Kunne ikke se at denne lave prisen dro ned standarden hverken på passasjerer eller personale.
 
Og det er tydeligvis fortsatt noen som tror at når et flyselskap selger billetter FRA(!) 299,- så er det prisen alle ombord betaler.

Jeg har forøvrig flydd i Europa for 400,- med SAS. Kunne ikke se at denne lave prisen dro ned standarden hverken på passasjerer eller personale.

Nei, det har jeg overhodet ikke trodd - eller tror. Man trenger ikke tolke alt bokstavelig.
At SAS selger enkeltbilletter billig betyr ikke at hele selskapet er kjørt helt i grøfta av utelukkende billigbilletter enda. Det tar da litt tid før man når Ryanairsk nivå, selv om SAS også er på god veg med Irsk selskap og irsk-registrerte fly allerede. Det er "a work in progress", som ikke er ferdig enda.
 
Jeg tror mange flyplassansatte ville faatt det lettere om selskapene gav klare instrukser om hva de skal si, samt at dette er i henhold til det regelverket som gjelder ved forsinkelser og lignende. Endel ansatte er helt uvitende om dette.

Det har stort sett gaatt bra for min del. Det er endel ganger hvor jeg var rasende, men jeg beholdt besinnelsen og skjelte ikke ut folk.

Paa Gardermoen var det en sommerdag i ferierushet hvor selv folk som moette om tre timer i forveien slet med aa rekke sine fly. En i mitt foelge spurte om naar det var meningen at man skulle moete opp naar det var saa mange passasjerer som jo flyselskapene jo maatte vite om. Det frekke svar loed, "du kunne jo kommet i igaar da". Folk maapte og sa at det var en rimelig motbydelig svar og bad om den ansattes navn. Vi rakk flyet med et noedskrik, og det ble ikke noe etterspill, men hadde vi ikke rukket det, skulle de faatt hoere hvor skapet skulle staatt skriftlig hvor skapet skulle staatt.

En annen gang paa OSL var det det ikke ukjente Sterling ved en 10 timers forsinkelse til Barcelona. Informasjonen var elendig og de gav kun en voucher til mat og drikke. Etterhvert kom det en dame til skranken som var frekkere enn frekkest og klaget over at hun maatte styre med aa faa ut innsjekket bagasje til folk som ikke ville vaere med flyet p.g.a. forsinkelsen. Det var foer alle hadde smartphone, men endel bad om hennes navn. Jeg klaget paa for lite penger til vouchere, og de gav seg etter noen brev (de nektet aa ta imot mailer). Pengene kom paa konto og deretter gikk de konk etter noen dager.

Air Jamaica slo ogsaa til med en 10 timers forsinkelse fra Kingston til New York i transistt. Vi fikk ikke forlate flyplassen. Det var ca. 20 passasjerer som hadde planlagt det samme, aa besoeke Kingston under en lang mellomlanding. Det fikk vi ikke, selv da det ble klart at flyet ble mange timer forsinket. De lot oss gaa ut til slut, men folk var klare til aa filleriste de tre ansatte, men det gikk bra. De tilboed 5 dollar til mat og 250 USD i kuponger til fremtidige flyvinger. Vi insisterte paa aa faa de penger i steden da vi ikke ville fly med selskapet igjen. De gav seg etter litt skriflig "krig".

Alle disse gangene var uten barn, men naa som jeg har barn kan jeg bare forestille meg hvilket mareritt slike situasjoner maa vaere for foreldre og de smaa.
 
Det undrer meg hvordan folk på dette forumet kverulerer bare for å kverulere.
Uansett hvordan man ser på det, så er det forskjell på passasjerer. Det sier seg selv at når prisnivået på flyreiser de siste 10 årene har stupt, tiltrekker det seg passasjerer som før ikke tok seg råd til å fly. Noen av disse er det man kan kalle "urutinerte" reisende, og de kan fort bli stresset på en flyplass. Dette går noen ganger ut over flyplass-ansatte og crew.

Det finnes dog også karakterer i den andre enden av skalaen. En passasjer som skulle fly med oss og senere videre med et konkurrerende selskap, ble fly forbannet på oss i crewet som sto og ventet på gaten. Innkommende fly var forsinket i 20 min pga storm på vestlandet. Han skreik oss opp i ansiktet at vi skulle ringe til det konkurrerende selskapet og holde igjen flyet hans. Han hadde betalt "tusenvis" av kroner for billetten, viftet med diverse statuskort og skreik: "Vet du ikke hvem jeg er?". Så min konklusjon er at flyplasser og flyreiser kan få fram mye primitiv oppførsel i alle slags folk...
 
På spørsmål fra diamantluktende status-medlemmer og forsåvidt alle andre også om "vet du ikke hvem jeg er?!" er jo standardsvaret bestandig "Joda, jeg vet hvem du er, men det gjør ikke tåka i Bergen / snøværet i Tromsø / flytkontrollen i Brüssel.

Hvis vedkommende har et vettugt svar på det vil jeg gjerne høre det.
 
Han skreik oss opp i ansiktet at vi skulle ringe til det konkurrerende selskapet og holde igjen flyet hans. Han hadde betalt "tusenvis" av kroner for billetten, viftet med diverse statuskort og skreik: "Vet du ikke hvem jeg er?".

Det er der vårt samfunn har kapitulert så grenseløst.
I en "rosa" verden hadde kapteinen gått fram å filleristet vedkommende ettertrykkelig.
Drittsekker må få seg en på trynet til tider.
 
Back
Top