Novembertallene for SAS Norge, ned 11,5%

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ned 11.5 prosent for SAS Norge
SAS Norge transporterte 733.000 passasjerer på sitt ordinære rutenett i november. Det var 11,5 prosent færre enn i samme måned i fjor. Størst nedgang var det i den norske innenrikstrafikken med 17.7 prosent. - Vi begynner nå å se effektene av finanskrisen i våre passasjertall, sier SAS Norge-sjef Ola Strand.


For hele konsernet er yelden opp i forhold til i fjor. Det er den eneste positive nyheten jeg seg i dette desverre.

http://www.boarding.no/art.asp?id=34261
 
Last edited:
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

Målt i RPK ser utviklingen slik ut.

-9% i Danmark
-7,3% i Sverige
-12,1 i Norge

Mulig Sterling konkursen bidrar til at tallene ikke faller like mye i Sverige og Danmark, men jeg tror desverre ikke at nedgangen i Norge er kun et resultat av nedgangstider. Det kommer nok ikke som en bombe om DY presenterer svært gode tall på bekostning av Nettopp SAS Norge, som har hele 17% nedgang i innenriks trafikken!
 
Last edited:
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

For de av dere som ønsker å lese hele meldingen så legger jeg den ut her:

11:00
SAS Groups November traffic figures

. SAS Groups traffic decreased by 12.9 during November and seat
capacity was down 11.0 vs 2007.
. SAS Group carried 2.7 million passengers in September, down 14.5 vs
2007.
. Total passenger load factor was down by 1.4 p.u. to 64.5.

Group market trends and yield development

Yield for Scandinavian Airlines in October was up by 1.3, as expected.
For November 2008, the change in yield is expected to improve slightly
and be positive versus last year.

The market is characterized by lower demand due to weaker macroeconomic
development in Scandinavia and Europe. The challenges within the credit
market will most likely result in an even more difficult macroeconomic
environment in SAS Groups core markets. The SAS Group is currently
implementing measures - Profit 2008 - to secure the result development
in 2008. The measures comprises both revenue enhancing and cost measures
totaling SEK 1.5 billion. Capacity reductions of 10 as announced
earlier are gradually taking effect. The program is running according to
set out plan.

SAS Scandinavian Airlines
. Traffic decreased by 10.0 in November
. The load factor decreased by 2.4 p.u to 66.4.

Scandinavian Airlines Internationals total intercontinental traffic was
down by 10.7 vs last year and capacity was down 3.8. Traffic on Asian
routes was down 14 and down 7 on USA routes. The total passenger load
factor was 76.2, down 5.8 p.u.

Scandinavian Airlines Danmark decreased its capacity with 11.3 in
November. On European routes, the capacity was down 8.6 and traffic was
only down 3.6. The total load factor was 63.2, up 2.7 p.u.

Scandinavian Airlines Norges capacity decreased by 0.3 and traffic was
down by 12.1. Total load factor was 57.5, down 7.7 p.u.

Scandinavian Airlines Sveriges capacity decreased by 13.9.The total
traffic was down 9.0 resulting in a 3.7 p.u. higher total passenger
load factor in November.

Punctuality (Novmber)
Within 15 minutes 86.1 of the flights departed on time, the best since
may 2003 and the regularity was 99.2, the best since Aug 2004.

Internet bookings (October)
The proportion of Internet bookings was 33.6 (33.4) in October 2008

For further information Please contact VP,Head of SAS Group Investor
Relations Sture Stølen
+ 46 8 797 1451
sture.stolensas.se

Homepage: www.sasgroup.net
 
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

Naa skal man ikke glemme at setekapasiteten totalt ble kuttet med 11% .. man kan ikke vente aa opprettholde trafikken naar dette gjoeres, men det blir ikke like tablod.

Paa den annen side, tallene er skuffende lave uansett - vi faar haape at seteinntekten er bedre ....

Ja, naa ser jeg at load factor for SAS Norge er ned 5.7% .. det er mye ...
 
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

ja jeg ser det blir en hyggelig jul for mange....

herre min hatt, dette er tragisk
 
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

SAS Norge kan jo ikke skylde på kapasitetsreduksjon heller.
 
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

SAS Norge kan jo ikke skylde på kapasitetsreduksjon heller.

Ja det er etter min mening ganske klart hvilket selskap som biter SAS antallet i leggen så de spraker!

Det finnes også vinnere selv om alle er påvirket av nedgangstider.
 
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

Vi faar se naar tallene til DY kommer .. hvis SAS svir saa mye, kan jeg vanskelig tenke meg at DY har sluppet helt skadefri fra det heller ... Dette er en drastisk resuksjon i antall pax - ikke bare en kapasitetsreduksjon.
 
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

Vi faar se naar tallene til DY kommer .. hvis SAS svir saa mye, kan jeg vanskelig tenke meg at DY har sluppet helt skadefri fra det heller ... Dette er en drastisk resuksjon i antall pax - ikke bare en kapasitetsreduksjon.

Men det er etter min mening liten tvil om at SAS taper mer enn hva markedet viser av reduksjon.
 
Hvis en tar for seg en annen del av SAS - SAS Sverige, så har de mindre nedgang enn f.eks. Arlanda; 13% mot 11%. Dette er vel mer naturlig siden Sterling var relativt store på ARN og å tette hullet etter dem vil ta sin tid.
 
Ikke så bra for SAS dette. Men OSL kommer nok til å falle en del i novemner. Må også ta med OSL og norsk trafikk generelt hadde en massiv oppgang for ikke lenge siden og da blir fort fallet kraftigere når det kommer. Blir tosifret prosentnedgang på OSL i november mon tro?
 
Meget dramatisk, kabinfaktor på drøye 57 %. Jeg legger også merke til at andelen billetter på internett er forholdsvis lav, kun 33 %. Det er vesentlig lavere enn DY.

Det virker som om bortfallet av reisende skjer i rekordfart. Skremmende.
Nå må SAS skjære ned i kapasiteten sin.
 
Jeg er sjokkert, dette er den prosentmessige verste nedgangen jeg har sett verden over. 57% loadfactor innenriks Norge er mildest talt alarmerende.. Naar slipper DY sine tall?
 
Jeg legger også merke til at andelen billetter på internett er forholdsvis lav, kun 33 %. Det er vesentlig lavere enn DY.


Husk at SAS har en stor antell av sine billetter solgt gjennom andre portaler enn sin egen. Jeg regner med at 33% er prosentandelen bookinger som skjer direkte gjennom SAS sin web portal.
 
Re: November tallene for SAS Norge, ned 11,5%

Men det er etter min mening liten tvil om at SAS taper mer enn hva markedet viser av reduksjon.

Det tror jeg nok du har rett i, men noe annet ville også være underlig når SK har sluttet å fly BDU samtidig som DY har åpnet BDU, KRS og AES siden forrige november. Tre nye destinasjoner bør jo booste tallene.
 
Meget dramatisk, kabinfaktor på drøye 57 %. Jeg legger også merke til at andelen billetter på internett er forholdsvis lav, kun 33 %. Det er vesentlig lavere enn DY.

Det virker som om bortfallet av reisende skjer i rekordfart. Skremmende.
Nå må SAS skjære ned i kapasiteten sin.

Ikke bra dette, men det ser ut som om både SK.no og DY har endel færre daglige avganger fra OSL nå denne uken mot de foregående 3 uker.

osl-32.png
 
Ingen overraskelse med stor nedgang. Nedgangen har nok bare begynt.

Jeg er forundret at ingen har nevnt Ryanair som konkurrent til SAS. Men mange mener kanskje at de ikke er konkurrenter. Også de har fått merke at markedet blir vanskelig, og hadde bare 11% oppgang siden i fjor, det vil si at de fraktet 4,3 millioner passasjerer i november.
Kabinfaktoren der var på 79, opp en prosent fra i fjor.

SAS kommer nok til å merke at firmaer nå begyner å stramme inn på reisebudsjettet. De vil nok reise mindre, og ønske å betale mindre når de først reiser. Så å håpe på økt pris pr. sete tror jeg er det samme som å håpe julenissen kommer.

IMM
 
Siden folk har blitt mer kostnadsbevisste, så kan det hende at "lavpris" selskaper kan tjene på det selv når de selger dyrere billetter enn andre. Det kan trekke DY oppover. Det som kan trekke nedover i tillegg til generelle nedgangstider er at i byggebransjen skjer det ingenting, mange fra polen må begynne å seg etter andre jobber, det kan få konsekvenser for trafikken den veien. Men nå er november generelt en lav måned.
 
Back
Top