Novair179 ,holding Sandefjord.

Cessna182

ScanFlyer Blue
Novair179 ligger for øyeblikket(kl 1215) i 12000 fot holding over Sandefjord. Den gikk fra Osl kl 0900 og har gjort x-antall runder i 3timer. Hvorfor? Vet luftrommet i Spania er stengt, men.......
 
Venter vel på å få komme seg til Spania.
SK7317 og 7373 har gjort det samme her oppe, og har nå landet på TRD igjen.
 
Novair179 ligger for øyeblikket(kl 1215) i 12000 fot holding over Sandefjord. Den gikk fra Osl kl 0900 og har gjort x-antall runder i 3timer. Hvorfor? Vet luftrommet i Spania er stengt, men.......
---
En A321 (er det ikke det Novair opererer?) kan ikke dumpe fuel, og når de starter mot LPA starter de med nesten fulle tanker (rundt 90-94 tonn +/-, avhengig om de har ekstratanker eller ikke), og max landingsvekt ligger langt lavere.

Man ønsker ikke en overvektslanding (utenom ved nødsituasjoner) ved slike vekter, og da må de brenne av fuel i holding. De brenner ca 3 tonn i timen, så det kan ta noen timer i holding.

Spesielt kritisk er det på vinteren, om rullebanen har contamination (snø, slush..) eller er slippery (glatt).

Tror heller ikke B737 har fueldump.
Men f.eks. på widebody A330-200 har de dette.

Tally-Ho
 
Det var litt artig å se på flightradar24.com på denne NV179. Vanvittig mange sirkler etter noen runder i holding. Da kommer jo spørsmålet: HVORFOR er ikke A321, B737 osv bygd med muligheter for fueldump. eller hvorfor har noen det og ikke andre ?
 
Fordi det ikke er noen vits (ihvertfall ikke på B737, på airbus skal jeg ikke uttale meg). Maskinen tåler landing opp til MTOW uansett. Men det kreves en inspeksjon av tekniker etterpå.
 
Men hvorfor blir ikke flyene ståendes og vente. Istedenfor og ta av, for så og snu og fly tilbake igjen? Visste vel om det stengte luftrommet i dag tidlig før avgang?
 
Boeing 737 har ikke mulighet til og dumpe fuel. Max tillatte landingsvekt er rett under max tillate take off vekt.
 
Max tillate landingvekt er den samme om det er vinter eller sommer. Derimot kan begrensinger settes på max take off og max landings vekt pga rullebanelenge osv for å ha tilstrekkelig sikerhet ved avbrutt take off osv. Men det er en helt annen diskusjon som har med performence og gjøre.
 
Last edited:
---
En A321 (er det ikke det Novair opererer?) kan ikke dumpe fuel, og når de starter mot LPA starter de med nesten fulle tanker (rundt 90-94 tonn +/-, avhengig om de har ekstratanker eller ikke), og max landingsvekt ligger langt lavere.

Tally-Ho

Det er MTOW på 90t du prater om nå?
 
Boeing 737 har ikke mulighet til og dumpe fuel. Max tillatte landingsvekt er rett under max tillate take off vekt.

Feil, Max take off vekt B738 er 78999 tonn, mens maks landings vekt er 66360. Dvs ca 12,6 tonn lavere!

Men, en "myk" overvekt landing på B738 krever kun en visuell insp, som er gjort i løpet av noen minutter.
 
Det er MTOW på 90t du prater om nå?
---
Thomas Cook A321:

MTOW: 93.500
MLW: 77.800

En LPA -tur gir avgangsvekt opp mot MTOW, typisk et tonn eller to under max med "normale vindforhold" på cruise.

Man KAN lande på MTOW, men det ønsker man ikke å gjøre bortsett fra ved abnormalities.
Derfor brenner man av fuel i holding ved normal ops...

Tally-Ho
 
Back
Top