Novair 360 flyoversikt

Dette flyet var da høyst ordinært... Det er vel ikke rent få seter de har kastet inn heller. På nettsidene står for øvrig følgende:

Siden 2006 flyr våre A321 også til India og Brasil, da med teknisk mellomlanding.
 
Last edited:
Business class avdelingen var mye dårligere på det "nye" leasede flyet, enn den forrige selveide (?) A330.
 
Tja, egentlig burde det ha vært motsatt - siden de innleide
Orbest-maskinene har færre seter enn de tidl. Novair
sine "egne" A332. Men siden seatconfigen er såpass dårlig
hos Orbest i "1.class" med hele 2-4-2 som mesteparten av
resten av kabinen, blir dette en langt dårligere opplevelse
enn: 2-2-2 det var på SE-RBF og SE-RBG.

Når jeg jobbet i Novair som kabinansatt, hadde vi som sagt
to stk. A332 i flåten (hvorav den ene var utleid hele tiden).
Individene var: SE-RBF, og SE-RBG - men dette var altså
"in-house" maskiner, og Novair sine "egne". Så skjedde det jo
etterhvert forandringer, og NVR skulle kun ha tre stk. A321-200
maskiner permanent i flåten.

De tidligere A330-200 maskinene (SE-RBF/SE-RBG) var innredet
for totalt: 356 pax (hvorav 24 i "Super Nova Class" som det het da).
I disse to maskinene var også mesteparten av lavatories (toalettene)
plassert i underetasjen, der nede var det fem stk. I tillegg til to stk.
i selve kabinen.

Etter dette ble det innleie av én stk. A332-maskin fra det
Portugisiske flyselskapet: Orbest på vinteren - som også gjelder
kommende vinter.

I denne maskinen er det faktisk færre seter (338) sammenlignet
med de tidl. "egne" maskinene hos NVR (356), altså 18 seter
mindre. I tillegg er alle toalettene på samme nivå, og ingen
underetasje på disse flyene (syv stk.). Dermed blir det noe mindre
plass i selve kabinen, samt at Orbest-maskinene har en annen
seatconfig.

Seatconfigen i de gamle flyene i "Super Nova" var
følgende: Rad 3-6: 2-2-2

Eco: Rad 7-29: 3-3-3
Rad 30-32: 3-1-2 (pga. trapper ned)
Rad 34-40: 3-3-3
Rad 41-38: 2-3-2
 
Dette flyet var da høyst ordinært... Det er vel ikke rent få seter de har kastet inn heller. På nettsidene står for øvrig følgende: Siden 2006 flyr våre A321 også til India og Brasil, da med teknisk mellomlanding.

Noe spesielt med det da?
 
Last edited:
Typisk charter vet dere! Spretter inn så mange seter som flyet er sertifisert for!
Slik er det også hos Norwegian sine B733 og B738, 189 config på 800erne(noen som har 185) og 148 config på B733( også noen som bare har 145)
 
Noe spesielt med det da?

A321-200 med 211 seter til India og Brasil høres litt langt og trangt ut, spør du meg - selv om flyet for så vidt ser bra ut.

Hvorfor kvittet Novair seg med sine egne A330-200-maskiner? RBF og RBG flyr nå for Air India.
 
Last edited:
Sånn å forstå ja. Helt enig at det er litt vel langt i en 321 ja. Men, det er ikke noe trangere en CO sin 757 f.eks. Det er fuelstopp på Las Palmas på veg til Brasil, samt passasjerbytte. Det går et fly fra OSL og et fra ARN. Den ene fortsetter til Natal den andre Recife, så da er det noen passasjerer som bytter om på LPA hvor alle får strekket litt på beina.

De fikk ikke utnyttet kapasiteten til sine A330 bra nok slik at dem ble litt vel dyre i drift i lavsesongen.
 
A321-200 maskinene går med 199 seter i vintersesongen, være seg
til Kanariøyene, Afrika, eller på langturer India eller Brasil. De som synes
det er "langt" med en A321-200 på disse destinasjonene, er vel kun fordi
man er mere vant til "twin-aisle" fly på slike destinasjoner. Sammenlignet
med de tidl. A332 i NVR og flere andre chartermaskiner på samme strekning,
er det faktisk bedre pitch i A321 med seatconfig på 199 pax.

I sommersesongen er de dog innredet med 211 seter, da maskinene går
på typiske middelhavsdestinasjoner osv.

Ang. A332-maskinene som NVR hadde "fast", så ble A330-200 maskinene
for dyre i sommersesongen, siden Apollo/Kuoni da flyr på typiske
middelhavsdestinasjoner samt Hellas og de greske øyer - ikke så mange
plasser som kan ta i mot A332 der. På vinteren var det ikke noe problem
å få utnyttet denne flytypen optimalt. Dermed besluttet moderkonsernet
i Sveits (Kuoni) at leasingen på Novair sine egne A332-maskiner ikke
skulle videreføres.

Ellers har ikke Novair satt inn "max antall" seter i sine fly i sommersesongen,
(også populært kalt "charterconfig") med sine 211 seter. Thomas Cook
i England opererer f.eks. med 220 seter i sine A321-200, og DET er
max antall seter! (noe jeg vil tro kjennes godt på kroppen, SELV
i såpass behagelige maskiner som Airbus) ^_^
 
Jo, det stemmer at det selges 199 seter men det er da vitterlig 211 plasser ombord. Jeg har aldri hørt om at de tar et par seterader før de flyr til Brasil og setter de på plass at når de kommer tilbake.
 
Hmm.. har vel plass til skoene mine der hvis jeg er heldig. Hvor lav må du være for å få plass? 1.20?

Også de der idiotiske nødutgangene? Fy fader.. Satt på nødutgang på KLM sin 777-300ER når den var ny. Nytter ikke å være en person som er vokst opp med god mat der nei! Der må man holde seg til kunst mat (så lite som mulig på tallerken!). Nei, for oss som er litt breie over rævva bør ikke sette seg der grunnet bord og/eller IFE. Kjølig er det også..
 
Hmm.. har vel plass til skoene mine der hvis jeg er heldig. Hvor lav må du være for å få plass? 1.20?

Hvor, hva mener du egentlig?


Også de der idiotiske nødutgangene? Fy fader.. Satt på nødutgang på KLM sin 777-300ER når den var ny. Nytter ikke å være en person som er vokst opp med god mat der nei! Der må man holde seg til kunst mat (så lite som mulig på tallerken!). Nei, for oss som er litt breie over rævva bør ikke sette seg der grunnet bord og/eller IFE. Kjølig er det også..

Nå er jeg ikke med... KLM? Nødutgang? Hvor kommer Novair inni bildet her?
 
Back
Top