Notodden 7. august

• Thread starter Thread starter GF1
  • Start date Start date

GF1

ScanFlyer Gold
Var innom Notodden flyplass i dag og kan by på disse to sjøflybildene:

LN-NFW_sea.jpg

LN-KCAogLN-KAO.jpg

Det første bildet viser at LN-NFW er i ferd med å bli sjøfly. Dette var ukjent for meg.
Det siste viser at LN-KAO nesten er blitt vakkert nå når det ikke sliter som fallskjermhopperfly på Kjevik lenger.

LN-NFW kom på flottører i juni og var tenkt til å brukes til sjøflyskoling på Notodden.
Flottørene er helt nye og kommer ikke fra LN-HHI. Hvorfor den nå står på land er fordi ene flottøren ble kraftig skadet for to uker siden. Det var under taxiing som man taxet på et gammelt bryggefundament utenfor sjøflyhavna på Notodden.

Takk, SE-MJT, for ditt første innlegg og for korrigerende opplysninger fra Notodden!

Takk for interessante opplysninger, SE-MJT! Jeg burde jo sett at de flottørene såg nye og "nystrøkne" ut! Det er jo ikke til å unngå et det etterhvert kommer noen småbulker her og der.

LN-NFW kom på flottører i juni og var tenkt til å brukes til sjøflyskoling på Notodden.

Hvilken flyklubb/flyskole er det som vil bruke LN-NFW til sjøflyskoling, og hvem er instruktør(er)? Fint at noen fortsatt holder liv i sjøfly-miljøet her i landet. Ikke lett med alle restriksjoner som er...

Håper den skadede flottøren snart er reparert, så vi kan se LN-NFW i luften!

Steinar
http://www.seabee.info

Last edited:
Är inte helt säker, men jag tror att den skulle vara en del av Notodden Flyklubb. Dock är LN-NFW privatägd. Vad jag har hört var inte sjöflyghamnen på Notodden godkänd för skolning, så därför har den legat i Kilen en stund. Men så drog sig tydligen skolchefen ur. Så nu vet jag inte riktigt hur det ligger till. Vilka som är instruktörer vet jag inte.

Vad jag vet är att NFW skall repareras, väntar just nu på delar från USA.

Fine bilder.
Bare lurte på om det er mulig å bare gå bort til disse flyene?
Fikk lyst til å ta meg en tur selv :)

Hei folkens!
Oppdaget forumet ved en tilfeldighet og at flyet mitt var portrettert her!
Jeg overtok det i Mai i år, og satte på fabrikknye EDO 2000, importert fra Kenmore Air i vinter. Jeg har alltid drømt om sjøfly, så intensjonen er først og fremst privatflyging, men planen var også at det skulle disponeres av flyskolen til Notodden og KOngsberg Flyklubb (NKFK), hvor Harald Sørensen er skolesjef og erfaren sjøflyger. Det var imidlertid ikke så enkelt, for mens Notodden Flyplass har konsesjon på å drive sjøflyhavn på Heddalsvannet så mangler man s.k. teknisk/operativ godkjennelse, hvilket kreves for å drive flyskole... Denne søknaden kom seint på banen, og måtte omarbeides etter at man oppdaget at det definerte startområdet lå nesten oppå den grunna som ødela flottøren. Et forsøk på samarbeid med Kilen strandet da skolesjefen trakk seg der inne...
Men - nå er søknaden om T/O godkjennelse på plass!
Etter havariet satte jeg flyet på hjul igjen og flyr det regelmessig fra ENNO gjennom vinteren, men 1.mai 2011 skal både fly og skoletillatelse være klart!
Jeg er også leder i NKFK, og håper at dette bidrar til enda større aktivitet i klubben vår.
Ta kontakt dersom dere lurer på noe!!
Hilsen John Bjørn

Sånn litt OT.
Hvilken Cherokee 140 står ved siden av NFW?
Uten balanseror, skamme seg. :D

Kan ha logget noen timer der.

Hei folkens!
Oppdaget forumet ved en tilfeldighet og at flyet mitt var portrettert her!
Jeg overtok det i Mai i år, og satte på fabrikknye EDO 2000, importert fra Kenmore Air i vinter. Jeg har alltid drømt om sjøfly, så intensjonen er først og fremst privatflyging, men planen var også at det skulle disponeres av flyskolen til Notodden og KOngsberg Flyklubb (NKFK), hvor Harald Sørensen er skolesjef og erfaren sjøflyger. Det var imidlertid ikke så enkelt, for mens Notodden Flyplass har konsesjon på å drive sjøflyhavn på Heddalsvannet så mangler man s.k. teknisk/operativ godkjennelse, hvilket kreves for å drive flyskole... Denne søknaden kom seint på banen, og måtte omarbeides etter at man oppdaget at det definerte startområdet lå nesten oppå den grunna som ødela flottøren. Et forsøk på samarbeid med Kilen strandet da skolesjefen trakk seg der inne...
Men - nå er søknaden om T/O godkjennelse på plass!
Etter havariet satte jeg flyet på hjul igjen og flyr det regelmessig fra ENNO gjennom vinteren, men 1.mai 2011 skal både fly og skoletillatelse være klart!
Jeg er også leder i NKFK, og håper at dette bidrar til enda større aktivitet i klubben vår.
Ta kontakt dersom dere lurer på noe!!
Hilsen John Bjørn

Gratulerer med godkjennelsen fra Luftfartstilsynet!

Dok.dato: 10052011
Til: Notodden og Kongsberg Flyklubb
Sak: Notodden og Kongsberg Flyklubb - Utvidet skoletillatelse
Dok: Notodden og Kongsberg Flyklubb - Godkjenning av søknad om klasserettighet SEP (sea)

Back