• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian's

Airbus 330

ScanFlyer Dusty
Medlem
Kan ikke huske jeg har sett bilde av Edvard Munch på LN-KKS før.
Så her er den:

http://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=2005&SkyID=d8a3939d7bf2327fc0d0ebca771c5478

KILDE: Skyliner.

Airbus 330.:)

Reiste med dette flyet for få dager siden, og ble overrasket over at det var utstyrt med skinnseter. Meget behagelig. Flyet virket i det hele tatt ganske nyrenovert og mindre slitt enn noen av de andre.

Det hadde til og med aircondition, i motsetning til KKP som jeg tok andre veien.
DET var en meget svett og lite behagelig tur,

Originally posted by OEH
Reiste med dette flyet for få dager siden, og ble overrasket over at det var utstyrt med skinnseter. Meget behagelig. Flyet virket i det hele tatt ganske nyrenovert og mindre slitt enn noen av de andre.
Alle Norwegian-fly får installert skinnseter etter hva jeg har hørt.

Originally posted by DY
Originally posted by OEH

Da håper jeg de tar på spander-buksene og innstalerer air-condition i alle fly også. Det er ikke særlig stas å sitte i et stappfullt overopphetet fly uten noen form for luft- avkjøling.

Originally posted by OEH
Originally posted by DY
Originally posted by OEH

Da håper jeg de tar på spander-buksene og innstalerer air-condition i alle fly også. Det er ikke særlig stas å sitte i et stappfullt overopphetet fly uten noen form for luft- avkjøling.
Eller kaldt fly om vinteren....:D
Skjønner ikke hlt hva du mener...men trodde da alle fly har aircondition.... Har selvsagt opplevd å sitte ombord i charterfly på bakken i megavarme og bare håpet på at de skulle lukke døra så temperaturen ble lavere.....

LN-KKP har faktisk ikke air-condition. Vet ikke om det gjelder flere av Norwegians fly, men Kirsten Flagstad mangler det definitivt.

Har ikke dette noe med at aircondition på flere flytyper ikke fungere skikkelig uten motorer i gang?

Var i alle fall det jeg fikk forklart for mange år siden i en DC 10 på vei fra Mallorca til Gardermoen. Styggvarmt inne i flyet men kaptainen sa over høytaler anlegget at siden vi hadde mistet slotten vår (dette var sommeren for noen år tilbake da all charter var skrekkelig forsinket på grunn av omlegging av luft korridorene) og måtte vente inne i flyet hadde de ikke tillatelse til å sette på motorene på en slik styrke at airconditionen funket, før de eventuelt begynte å taxe!

Det kan hende, men dette flyet mangler et aircondition-anlegg. Det finnes ingen bryter over setene, kun en plinge-knapp til å tilkalle kabinpersonale.

Originally posted by MartinLangaas
Har ikke dette noe med at aircondition på flere flytyper ikke fungere skikkelig uten motorer i gang?

Var i alle fall det jeg fikk forklart for mange år siden i en DC 10 på vei fra Mallorca til Gardermoen. Styggvarmt inne i flyet men kaptainen sa over høytaler anlegget at siden vi hadde mistet slotten vår (dette var sommeren for noen år tilbake da all charter var skrekkelig forsinket på grunn av omlegging av luft korridorene) og måtte vente inne i flyet hadde de ikke tillatelse til å sette på motorene på en slik styrke at airconditionen funket, før de eventuelt begynte å taxe!
Jo aircondition virker ikke uten motorer igang....eller APU(?) så det er på bakken det er ille.....men Norwegian har jo korte turnaround...så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet til den reisende som klager på at Norwegian ikke har aircondition.....

...med forbehold om haqn mener noe helt annet

Prøver igjen... flyet har ikke airconditionanlegg. Finnes iallefall ingen bryter å skru på for å få luft, slik det har vært på alle andre fly jeg har vært ombord i. Ergo... ikke mulig å få den lille avkjølende brisen når det blir varmt.
Skjønner? :hi2

Originally posted by OEH
Prøver igjen... flyet har ikke airconditionanlegg. Finnes iallefall ingen bryter å skru på for å få luft, slik det har vært på alle andre fly jeg har vært ombord i. Ergo... ikke mulig å få den lille avkjølende brisen når det blir varmt.
Skjønner? :hi2

Aha - du mener dyser over hvert sete altså? Men er ganske sikker på at det er kjølende luft i kabinen...men at det kanskje ikke føles slik for di en ikke får luftstrømmen i ansiktet. Da kan jeg forstå at det fort blir varmt.

Du har bare aldri nevnt mangel på dyser...og de flest ville nok tro at det var dyser, men at lufta ikke var kald...slik du beskrev det først.

At flyet ikke har personlige dyser betyr ikke at det ikke har AC. Såvidt jeg vet har alle 737 (og andre moderne fly) AC, de har til og med flere "AC packs". En 747 har f.eks. 3 AC packs, men under motorstart og take-off kan bare bruke en såvidt jeg husker, fordi de bruker en del bleed air, som reduser skyvekraften på motorene.

Ja, men nå kom vi endelig fram til at problemet var at det manglet såkalte dyser som gir luft rett mot hodet.
Det var det som gjorde det hett.

Hadde det ikke vært aircondition så hadde det vært altfor varmt der. Kompressor luften som kommer ut av motoren holder flere hundre grader og må kjøles ned..

Originally posted by OEH
Det kan hende, men dette flyet mangler et aircondition-anlegg. Det finnes ingen bryter over setene, kun en plinge-knapp til å tilkalle kabinpersonale.
Stor forskjell på individuell dyser over setene og på luftkondisjonering som helhet ombord i flyene. Alle fly har luftkondisjonering.

Back