Norwegians stivbeinthet til et høyere nivå?

Ståle

Amatør
Norwegians stivbeinthet til et høyere nivå?

For en halvtime siden fikk jeg en telefon om at jeg av ulike grunner ikke burde ta turen til venner på vestlandet denne helgen, OK - slikt skjer, taste - taste, inn på Norwegian.no, endre flight til senere dato som passer. Nettlesern krangler litt, men ellers ingen problemer. Logger ut av min side øyeblikkelig etter da jeg sitter på jobb og ikke har allverdens med tid.

Får mail 7 - 8 minutter senere, blir skremt av at datoen bookingen har blitt endret til er en måned etter opprinnelig dato jeg skulle skiftet til! Slår så øyeblikkelig på tråden til Norwegian, kommer igjennom etter få minutter med billig danskebåtmusikk. Etter mye om og men blir bookingen funnet i systemet deres, og damen i telefonen opplyser pent om at jeg må ut med endringsgebyret på nytt. På den ene side skjønner jeg det, vi snakker trossalt lavprisselskap men samtidig når det har gått mindre enn 10 minutter siden feilen skjedde til direkteforbindelsen med kundeservice oppstod og flighten er endret til en dato på over en måned frem i tid.

Kommer etterhvert så frem til at jeg driter tynt i å betale 250 til, slår til på et eller annet tilbud om noe kommer og tar en kveldstur til Bergen en ukedag etter jobb. Er uansett jævlig irriterende..så, nå sitter jeg her og får ut fustruasjonen. Kan man bli så stivbeinte?

Re: Norwegians stivbeinthet til et høyere nivå?

Man skal selfoelgelig passe paa at man endrer riktig, men jeg er helt enig at Norwegian kunne endret til det du oensker her uten at du skulle betale gebyr paa nytt da du ringte etter meget kort tid.

Hos NSB er koster det 40 kroner å endre billetter som er fleksible. Der har jeg et par ganger bestilt feil. Når jeg har ringt dem umiddelbart (i løpet av 5-10 minutter) så har de rettet opp dette uten noe gebyr. Har heldigvis ikke måtte prøve dette hos Norwegian ennå......

Har aldri i løpet av mitt liv gjort en feil med en reisebooking, og er meget skeptisk til at jeg har oversett noe idag selvom muligheten er der.

Fikk nå ut aggrasjonen..ser det lyse i det, kveldstur til Bergen etter jobb en mandag ekke dårli! =) Kanskje et håp om å oppleve klappseta..?

Hvor skal i så fall tidsgrensen for gratis ombooking gå?

20 minutter etter du har gjort feilen?
Hva da om du ringer de 25 minutter etter du var online. Det er jo bare 5 minutter etter "deadline" for gratis ombooking, og det må vel gå. Så stivbeint går det ikke ann å være, at man ikke engang kan akseptere 5 minutter eksta.

See the point?
Jeg synes ikke Norwegian. De har et regelverk, og de forholder seg til det.

Hva om du fikk gjort det gratis, da må jo alle andre i samme situasjon få det gratis. Og hvor skal grensene gå?

At alle flyselskap har egne regler er vel noe de fleste her inne er klar over.
Skjønner godt at DY ikke firer, FR firer jo heller ikke når det gjelder boarding kort. Regler er nå engang lagd for å følges uansett hvor idiotiske vi synes de er.

Man må kunne gjøre unntak selv om det finnes regler.
Ståle sier jo at han er nesten sikker på at han ikke gjorde feil da han endret billetten - hva om det faktisk var en systemfeil som skjedde?
Dere kan jo se her, http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=649956 Det ser ut som det har vært noe trøbbel i dag.

Synes da Norwegian skal la det gå med gebyret, det er faktisk noe som heter at kunden alltid har rett.
Man trenger ikke være så A4 ..

Last edited:

I tillegg hadde han endret en eksisterende bestilling og betalt et endringsgebyr, slik at situasjonen er annerledes enn ved en feilbestilling ved opprinnelig bestilling.

Dersom det har vært en sysstemfeil hos Norwegian bør de ta ansvar for det. Om passasjeren har gjort en feil bør han ta ansvar for det.

Det blir bare rot om man skal synse på regelverket. Og hvor skal grensen da gå? 20 minutter etter feilen er gjort?
Eller en dag etterpå?

Jeg hadde en gang en diskusjon med en passasjer som kom for sent til flyet. Han var rasende og mente vi kunne godta at det ble 10 minutters forsinkelse. Ok, men hva om du da kommer 11 minutter for sent, sier jeg. Det er jo bare ett minutt mer.
Nei da skal jeg selvfølge ikke få være med, for da har jeg jo kommet mer enn 10 minutter for sent, svarte han.

Regelverk bør følges. Det gjør det lettere for alle.
Tenker tilbake i tid hvor ingen fulgte regelverk for overvekt, og jeg slapp å betale, mens den i skranken ved siden måtte betale for samme vekt. Dumt og uregistrerte.

SAS har satt en fast grense hvor man får muligheten til å rette opp egne feil ved nettbestilling, noe jeg selv har hatt god bruk for:

"Dersom du har gjort en åpenbar feil i forbindelse med bestilling av flybillett med oss på våre internettsider, gir vi deg anledning til å rette opp feilen innen 24 timer fra feilen ble gjort. I tilfelle feilen gjelder en reise som skal starte om mindre enn 24 timer må du informere oss umiddelbart på tlf. 05400. Etter gitt tidsfrist må du betale et endringsgebyr. "

http://www.sas.no/no/shared/Alt-om-reisen/Reisevilkar/Salgsbetingelser/?vst=true

imm -> Jeg nevner jo selv at jeg i grunn forstår Norwegians regelverk, et regelverk er det beste for både flyselskapet og passasjerene for da har alle noe å forholde seg til.

Men, så er jo situlasjonen at dette kan ha vært en systemfeil? Og VC-10`s problemer samme dagen styrker bare magefølelsen min at jeg ikke gjorde noe feil uten at jeg skal benekte det..

Enda en grunn til å fly SAS, en sikkerhetsbarriere finnes for å kunne endre biletten v/ feilbooking, systemcrash e.l.

Har aldri i løpet av mitt liv gjort en feil med en reisebooking, og er meget skeptisk til at jeg har oversett noe idag selvom muligheten er der.

Dæven, det må være fantastisk å være så perfekt. Du kan ikke være gammel :colgate:

Det samme kan Norwegian si.

Det kan være litt dyrt å først merke feilen ved innsjekk, selv om det er bare en dag feil ;)

Dæven, det må være fantastisk å være så perfekt. Du kan ikke være gammel :colgate:

Det samme kan Norwegian si.

Vil ikke fremstå som en selvopptatt jævel, men det er nå faktisk fakta..utrolig nok. ;-)

Back