Re: Norwegians rute fra Rygge til Bodø og Tromsø legges ned.
Trur det er mange ting samtidig her når det gjelder ruta til Rygge. Først gikk den jo TOS-BOO-RYG. Virka som det gikk bra, i og med at de splitta den til to direkteruter.
Nå kan det jo hende at tromsø- og bodøværinger gikk lei den ultrakjipe innenriksdelen på Rygge (selv gikk jeg glipp av en kvartfinale i årets fotball-vm, fordi de ikke engang hadde TV der). De samme t- og b-væringene er forsåvidt vant til omtrent gangavstand til flyplassen, Rygge betyr en tur i en overfylt buss som får reisa inn til Oslo til å virke dobbelt så lang som den er. Et annet lite minus er jo at flyturen faktisk er lengre.
Så etter en tur eller to til Rygge har en kjapt konstatert at ruta er ubrukelig med mindre en skal a) til Østfold eller b) videre med Ryanair.
For å oppsummere det hele for min egen del er tilfellet Rygge ganske likt tilfellet Ryanair: -Jeg er en prisbevisst passasjer, men ikke koste hva det koste vil. I det legger jeg at jeg gjerne betaler en hundrelapp eller to ekstra for å slippe FR eller RYG, men er det virkelig mye billigere så går økonomien foran.
Så jeg tviler ikke på at belegget har gått ned, men jeg tviler heller ikke på at Norwegian er kjappere med å legge ned egen feeding av FR. Ruter til/fra OSL vil i mye større grad feede egne fly, så hvorfor ikke konsentrere paxen fra Nordnorge dit? det er jo tydelig at de tenker mer i feedingbaner nå, er ikke alt for lenge sia de utvida tidsvinduet for mulige overganger på fly via OSL. En siste årsak, men absolutt ikke den minste er jo at DY, i alle fall til Tromsø, har økt frekvensen til OSL betydelig (og delvis med større fly) det siste året. Det betyr jo i praksis større konkurranse for egen rute til en flyplass (RYG) jeg har prøvd å beskrive på en beherska måte...