Norwegians rute fra Rygge til Bodø og Tromsø legges ned.

Re: Norwegians rute fra Rygge til Bodø og Tromsø legges ned.

Meget synd at denne ruten kuttes.

Jeg ser at Norwegian har sluttet å fly direkte til TOS på ukedagene, men direkte i helgene.
Så på ukedagene er ruten RYG-BOO-TOS.

Kanskje Widerøe kan etablere seg på RYG igjen?

Betyr dette at et fly forsvinner helt fra Rygge?

Eller skal kapasiteten over på en ny rute?

De legger ikke bare den ned, de legger også ned ruta TOS-BGO i vinterhalvåret.

På fredag hadde jeg sett meg ut en ruting OSL-BOO-RYG. Da jeg hadde grublet ferdig og skulle bestille den på søndag var den borte! Dette forklarer jo saken.

Synd for Rygge at de mister rutene til Nord-Norge. Kan dette være begynnelsen på slutten for Norwegians operasjoner på Rygge? Kanskje de begynner å pelle rute etter rute av rutekartet fra RYG?

Men uansett så var nok denne ruten i konkurranse med deres egen rute fra OSL til BOO/TOS, så det er ikke så rart at de ikke gidder å konkurrere med seg selv.

TOS-BGO har da alltid vært reklamert som en sommerrute? Ikke noe som legges ned, slik som 'Rygge-ruta'.

Jo men de har hatt den åpen for bestillinger og har i dag tilbudt refusjon av billett/rerouting via Oslo for folk som har bestilt billetter.

<mod>
Rydding har skjedd! Se trådens tittel!
</mod>

Det var jo leit at BOO-RYG forsvinner, siden RYG er den eneste "enkle" connection flyplassen fra BOO og TOS hvis man har tenkt å dra med Ryanair videre ut i Europa. Hadde tenkt å kanskje prøve den ut på senhøsten, men sånn kan det nå en gang gå.

NAS gidder vel ikke være feed for Ryanair hvis de ikke tjener gode penger selv.

Kjipt - tydeligvis ikke så lett å være Norwegian på Rygge ...

trur det handler like mye om det som er nevnt her, feeding av Ryanair. Uansett kan jeg ikke si at det bryr meg nevneverdig, innenriksdelen til Rygge er mildt sagt en trist affære og Gardermoen er et bedre alternativ for reiser til både Oslo og utland.

Personlig litt tråkigt da jeg har familie i Østfold, men jeg ser glatt at innenriksruter til de litt mindre plassene i Norge, i nær konkurranse med OSL, sliter med belegget.

NAS gidder vel ikke være feed for Ryanair hvis de ikke tjener gode penger selv.

trur det handler like mye om det som er nevnt her, feeding av Ryanair.

Jeg klarer ikke helt se at dette er noen avgjørende faktor. Som Norwegian skriver så taper de penger på ruten, ergo legges den ned. Mer komplisert er det ikke, men det viser også at Rygge har en svært begrenset nytte, og bortsett fra ruter til de store byene i Sør-Norge er trafikkgrunnlaget begrenset og utenlandsrutene er det stort sett pga pris

TOS-BGO har da alltid vært reklamert som en sommerrute? Ikke noe som legges ned, slik som 'Rygge-ruta'.

Ble Boeingen for stor for ruta? WF ser jo ut til å klare det året rundt med Q-400...

Så FR stå på nå... :lol: Vil vel ikke overraske meg om de kommer ....:headbang

Trur det er mange ting samtidig her når det gjelder ruta til Rygge. Først gikk den jo TOS-BOO-RYG. Virka som det gikk bra, i og med at de splitta den til to direkteruter.

Nå kan det jo hende at tromsø- og bodøværinger gikk lei den ultrakjipe innenriksdelen på Rygge (selv gikk jeg glipp av en kvartfinale i årets fotball-vm, fordi de ikke engang hadde TV der). De samme t- og b-væringene er forsåvidt vant til omtrent gangavstand til flyplassen, Rygge betyr en tur i en overfylt buss som får reisa inn til Oslo til å virke dobbelt så lang som den er. Et annet lite minus er jo at flyturen faktisk er lengre.

Så etter en tur eller to til Rygge har en kjapt konstatert at ruta er ubrukelig med mindre en skal a) til Østfold eller b) videre med Ryanair.

For å oppsummere det hele for min egen del er tilfellet Rygge ganske likt tilfellet Ryanair: -Jeg er en prisbevisst passasjer, men ikke koste hva det koste vil. I det legger jeg at jeg gjerne betaler en hundrelapp eller to ekstra for å slippe FR eller RYG, men er det virkelig mye billigere så går økonomien foran.

Så jeg tviler ikke på at belegget har gått ned, men jeg tviler heller ikke på at Norwegian er kjappere med å legge ned egen feeding av FR. Ruter til/fra OSL vil i mye større grad feede egne fly, så hvorfor ikke konsentrere paxen fra Nordnorge dit? det er jo tydelig at de tenker mer i feedingbaner nå, er ikke alt for lenge sia de utvida tidsvinduet for mulige overganger på fly via OSL. En siste årsak, men absolutt ikke den minste er jo at DY, i alle fall til Tromsø, har økt frekvensen til OSL betydelig (og delvis med større fly) det siste året. Det betyr jo i praksis større konkurranse for egen rute til en flyplass (RYG) jeg har prøvd å beskrive på en beherska måte...

At selve flyplassen skulle være medvirkende årsak til nedleggelsen av ruten, tror jeg ikke noe på. Jeg tror de fleste setter stor pris på å reise til og fra en liten, kompakt og oversiktlig flyplass med korte avstander og lite køståing og venting. Adkomstmessig er flyplassen lett tilgjengelig med bil, buss og tog, så det er nok heller ikke årsaken. De fleste som bor i Østfold, søndre Akershus og søndre Oslo vil ha kortere vei til RYG enn til OSL og for mange andre vil det bli hipp som happ (med mindre du bor eller jobber langs med fytogtraseen, eller du skal fra OSL og inn til Oslo sentrum). Men jeg er enig med deg i at det var elendig at de ikke hadde TV der under fotbal-VM!

For øvrig har du mange gode poeng, IL-2.

For egen del har jeg vurdert ENRY en gang på en t-r ENBO-ENZV. Tanken på å kjede meg 2 timer(tror det var det) på ENRY fikk meg til å velge det dyrere alternativet om ENGM.. Viktigere for meg med frekevens på ENBO-ENGM, enn å ha ENRY også som destinasjon.

Back