Norwegians nye sommerruter

I tilegg til at befolkningen i Stavanger ommerådet ikke er så stor, så er det også veldig mange med veldig høy kjøpekraft. De har kanskje andre reisemål en de "vanlige" reisemålene som resten av norges befolkning reiser til. F.eks USA, Cruise i Karibien, Safari i Afrika, Rundreise i Kina osv og da hjelper de ikke DY å fylle flyene på europeiske ruter.

@Westair: Pluss at dere har mange direkeruter allerede. Hvilke destinasjoner føler du at mangler?

@Westair: Pluss at dere har mange direkeruter allerede. Hvilke destinasjoner føler du at mangler?

Det er vell et meget dårlig spørsmål! Jeg håper du skjønner hva alle patrioter vil si, jo alle de rutene som ikke blir fløyet...

Det er vell et meget dårlig spørsmål! Jeg håper du skjønner hva alle patrioter vil si, jo alle de rutene som ikke blir fløyet...

Mye vil ha mer selvsagt. Men konstaterer at de fleste "store" sydendestinasjoner allerede har direkterute fra SVG. Altså et ganske komplett flytilbud.... Så derfor lurer jeg på hvilke ruter WestAir mener det er markedsgrunnlag for?

De burde prøvd seg på Billund og Aberdeen alt. Edinburgh fra SVG (helårs). Som sommerruter kunne de prøvd f.eks. Lyon, Barcelona, Roma, Milano :)

Ellers er jeg takknemlig for at nettverksselskaper som SAS og andre fremdeles eksisterer og flyr meg dit jeg skal. Mine sluttdestinasjoner fra SVG det siste året: KOK, LWO, OPO, SOF, CPH, EBJ, LEJ. Hit kommer Norwegian aldri å fly fra SVG, og det er bare CPH som er mulig med bytte. Takk *A !

Ellers synes jeg sommerdestiansjonene fra OSL er spenstige, LIS kanskje blir helårs etterhvert?

De burde prøvd seg på Billund og Aberdeen alt. Edinburgh fra SVG (helårs). Som sommerruter kunne de prøvd f.eks. Lyon, Barcelona, Roma, Milano :)

Ellers er jeg takknemlig for at nettverksselskaper som SAS og andre fremdeles eksisterer og flyr meg dit jeg skal. Mine sluttdestinasjoner fra SVG det siste året: KOK, LWO, OPO, SOF, CPH, EBJ, LEJ. Hit kommer Norwegian aldri å fly fra SVG, og det er bare CPH som er mulig med bytte. Takk *A !

Ellers synes jeg sommerdestiansjonene fra OSL er spenstige, LIS kanskje blir helårs etterhvert?

Dere har jo alt direkterute til Billund, Aberdeen og Barcelona

Som sagt BLL, ABZ og BCN er det ruter til, og den britiske øy er meget godt dekt av SAS, NAX, WF, BA og T3
Det er jo tydelig at du er en av de som ikke støtter opp om de rutene som alt finnes fra SVG, du bruker vell OSL og CPH, det er jo greit nok det.
Det går ikke an å begynne å fly til en ny plass bare for at det passer deg at Norwegian skal fly dit, det finnes flere flyselskaper som også har tilbud og vis det er en rute som først er fløyet så starter mann heller opp til en plass som er veldig etterspurt.
Vis du kunne få bestemt ville det vel vært fly fra vær eneste flyplass alle de andre, tenk deg hvor lite folk det hadde vært på vert fly, da hadde flyene til conection/Hub flyplassene slitt med passasjerandelen.

Dere har jo alt direkterute til Billund, Aberdeen og Barcelona

Ikke med Norwegian! :)

Det er jo fint at vi har selskaper som kan dekke ulike behov og møte etterspørselen i ulike segmenter av markedet. Ellers er nok dette bare første runde med nye Norwegian-ruter for sommeren 2013 - det kommer garantert flere i løpet av de neste månedene.

Det er jo fint at vi har selskaper som kan dekke ulike behov og møte etterspørselen i ulike segmenter av markedet. Ellers er nok dette bare første runde med nye Norwegian-ruter for sommeren 2013 - det kommer garantert flere i løpet av de neste månedene.

Det var tanken bak utspillet ja :)

Støtte forslag om helårs direkte til EDI fra SVG. Synes også det burde blitt mer fokus på Berlin. Vet at Norwegian har direkte der til, men en får sjeldent billig t/r. Tror en SVG - New York rute kunne klart seg fint :)

Eh... De 737-800 som flyr charter fra KRS flyr via TRF eller AES. SAS sin rute til ALC flys med 737-700. Og de andre Charterne flys av A320 eller 737-700. Det er temmelig sterke MTOW restriksjoner på KRS for en 737-800. (Der er en 737-800 som flyr til AYT, men den har bare 156 seter ombord og 27K rating på motoren)

Så jeg forventer ikke akkurat at Norwegian åpner en rute til Syden herfra uten lengre rullebane....

Hadde det virkelig vært et behov for flere avganger fra KRS til hvor som helst så ville det for det første vært langt flere avganger til OSL og for det andre vill SAS og Norwegian satt inn 700 og 300 til utlandet. Ja rullebanen har begrensninger for noen flytyper men det finnes da mer en bare -800.

Vel. jeg forstår at markedet er begrenset, men KLM flyr fem ganger daglig til AMS, CPHx6 med SAS osv, så så lite er det likevel ikke. Syns bare det var litt kjedelig med Palma som allerede er en de største charterdestinasjonene med sikkert 5-7 ukentlige flygninger fra før. Som nevnt er Norwegian fraværende på markedet mellom SVG og UK bortsett fra en daglig flygning til LHR. Alle rutene mellom SVG og UK vokser kraftig, uten at Norwegian er med. Personlig kunne jeg tenkt meg f,eks. Santorini, Heraklion, Korfu Rhodos, Pisa, Roma, Milano, Montpellier eller Praha

Hadde det virkelig vært et behov for flere avganger fra KRS til hvor som helst så ville det for det første vært langt flere avganger til OSL og for det andre vill SAS og Norwegian satt inn 700 og 300 til utlandet. Ja rullebanen har begrensninger for noen flytyper men det finnes da mer en bare -800.

- Det jeg etterlyser er en eller to ekstra sydenruter som går ett par mnd om sommeren. Når DY åpner slike ruter fra andre byer i Norge så er det med -800. På den tiden av åren brukes -300 for det meste innenriks.
- På en dag uten særlig vind så kan man trekke fra 10-12 tonn fra en -800s MTOW på grunn av kort rullebane og kronglete terreng. Jeg legger ved Avinor sine beregninger for MTOW for en 737 og en 738 under gitte forhold.

Så jeg skjønner at DY ikke vil/kan åpne ruter til syden fra KRS.

Og så lenge SK ser at DY ikke går inn å starter direkteruter fra KRS, så trenger ikke SK starte flere heller. SK har jo en alt en stor del av markedet som feedes via BGO/CPH/OSL og til dels SVG.

- Dessuten så er det kun et fåtall av SAS sine -700 som egner seg til å fly sydenruter fra KRS. Det kreves som oftest 24k rating på motoren for å ta av med et fullt fly. I sommer hadde alle flyene som fløy KRS-ALC 24k rating utenom en gang, og da ble det satt igjen 30 kofferter på KRS. Dermed har SK bare en 8-10 fly i 737NG serien som egner seg til å fly sydenruter fra KRS.

Når det gjelder markedsgrunnlaget, så viser rapporter at kun 40 % av sørlendingene bruker KRS når de skal til utlandet. 40 % drar fra TRF, 20 % drar fra SVG....

Ruter til AYT/GZP eller NCE er ikke noe drøm fra min side, da jeg ikke kommer til å bruke rutene selv. Det er basert på mine egne observasjoner på hvor sørledningene reiser....

Attachments

• Skjermbilde 2012-10-15 kl. 21.29.12.jpg
    Skjermbilde 2012-10-15 kl. 21.29.12.jpg
    17.9 KB · Views: 1,426
Last edited:
Som nevnt er Norwegian fraværende på markedet mellom SVG og UK bortsett fra en daglig flygning til LHR. Alle rutene mellom SVG og UK vokser kraftig, uten at Norwegian er med.

Tror ikke du bør være så kategorisk når det gjelder UK og SVG. Tallene for september sluppet i dag (fra UK CAA) viser noe annet. SVG hadde en utenlandsvekst på 16,6% i september, mens passasjertallet til UK bare viste en vekst på 5,0% i følge UK CAA. Største destinasjon fra SVG er Aberdeen og den viste en nedgang på 2,6% i september. LHR viste den største fremgangen med et plass på 23,3% - fra 10 252 passasjerer i fjor til 12 644 passasjerer i år. Hvis ikke jeg tar feil så er det British Airways som stikker av med hovedandelen av veksten til Heathrow.

Ikke for å pirke, Norwegian flyr til Gatwick, ikke Heathrow og de hadde 5 552 passasjerer i september.

Ok, jeg hadde ikke sett tallene fra september, jeg hadde derimot sett tallene fra august og de viste økning på alle rutene, spesielt på SVG-ABZ, men mulig ONS2012 hadde stod for noe av veksten den måneden.

Westair, det å se på enkeltmåneder er farlig og spesielt august er farlig med sommertrafikk og forretningstrafikk. Rett nok i august var det en 20% vekst på ABZ fra SVG, men ser man på de siste seks måneder så er tallet +9% - altså eksakt det samme tallet som veksten for all utenlandstrafikk fra SVG viste. Med andre ord er ikke ABZ og også UK noe eksepsjonelt vekstområde for SVG, bare gjennomsnittlig.

Inntil få år siden hadde vi Englandsbåten til Newcastle tre ganger i uken, hvor mange passasjerer den hadde plass til vet jeg ikke, men tipper nærmere tusen hvis den var full (og det var den de gangene jeg reiste med den. Så jeg tror nok det er marked der, men hvor stort det er vet jeg ikke. Det hadde vært interessant om Avinor hadde publiserte like gode statistikker CAA, da kunne vi sett hvilke ruter som utgjjorde den kraftige veksten. Jeg tipper at flere og flere reiser til Amsterdam og København, men det blir bare gjetting.

Har også sett at DY starter TOS-LGW fra 3 April, på avinors hjemmesider for TOS, så sto det TOS-LGW 2 ganger pr uke, men da jeg spurte Norwegian på sin facebookside så kunne de ikke svare på det, og rett etterpå så så jeg på Avinors sider for TOS, at TOS-LGW var fjernet.

Så vet ikke om det er noe som kom frem der som ikke skal det, men vi får bare vente og se hva som dukker opp i nærmeste fremtid :)

Back