Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

dc9-21

ScanFlyer Blue
Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Norwegian vil bruke Airbus A340 som erstatningsfly på langdistanserutene
05-03-2013 15:00

Norwegian har inngått avtale om å lease to langdistansefly av typen Airbus A340-300. Flyene vil bli brukt på Norwegians ruter til New York og Bangkok dersom Dreamlineren blir forsinket.

For å sikre at selskapets passasjerer får fly til og fra New York og Bangkok dersom Dreamlineren blir forsinket, har Norwegian inngått en avtale om å lease to fly av typen Airbus A340-300. Disse flyene vil Norwegian benytte i påvente av leveransen av Dreamlineren. Avtalen er en MOU – Memorandum of Understanding – som er bindende for begge parter. Innleien vil være en såkalt «wet lease» - leie av fly med besetning.

Flyene som Norwegian skal lease eies nå av det portugisiske leasingselskapet HiFly som overtok dem vinteren 2012/13. Flyene har tidligere vært fløyet av Singapore Airlines og Emirates. Flyene er nå underlagt europeisk sikkerhetslovverk og tilsyn føres av europeiske luftfartsmyndigheter. Det er flere europeiske flyselskap som kun driver utleie av fly til selskap som trenger reservekapasitet. HiFly har hatt en rekke større europeiske flyselskaper på sin kundeliste.

Som Norwegian tidligere har varslet kan kunder som har bestilt tur med Dreamlineren kostnadsfritt flytte reisen frem i tid eller få pengene tilbake. Svært få har benyttet seg av dette tilbudet. Alle passasjerer som har bestilt billetter vil få mer detaljert informasjon om flygningene direkte fra Norwegian via vanlige kanaler så snart dette er endelig avklart.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

Skal en satse på å kjøpe økonomi premium og havne i F nå da?
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

A340 lå vel i kortene da den er den eneste som kan fly BKK-OSL uten stopp?
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

A340-300? Troede ellers at de var alt for dyre, gammeldags og brændstofforbrugende at flyve med. Eller var det bare når konkurrenten gør det? Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt ;)

Nå er det forskjell på å bruke noe midlertidig og det å basere butikken på noe. DU har kommet i en vanskelig situasjon og de tar grep for å løse dette på beste måte for kunder og videre drift. Dessuten så kan det jo henda at flyene ikke er så dyre og kostnadene på drivstoff ikke så ille, når Boeing kanskje tar endel av regninga.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

DEtte ser jo ut til å bli riktig så behagelig :)
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

Nå er det forskjell på å bruke noe midlertidig og det å basere butikken på noe. DU har kommet i en vanskelig situasjon og de tar grep for å løse dette på beste måte for kunder og videre drift. Dessuten så kan det jo henda at flyene ikke er så dyre og kostnadene på drivstoff ikke så ille, når Boeing kanskje tar endel av regninga.

Og A340 er et fint fly. Jeg er sikkert på pax får en bedre oplevelse i denne config end i Nightmarelineren. Men det bekræfter endnu engang af Komiske Kjos skal lære at holde sig k... og passe sin egen forretning inden han kommer med dumme udtalelser. Heldigvis ser man oftere og oftere at det rammer tilbage på ham. Nu mangler vi bare at flere af hans kunder også kan gennemskue alle udtalelserne fra propoganda-afdelingen.

De totale omkostninger gør at A340 slet ikke har så dårlig økonomi længere, som nogle (incl. Kjos & Co.) gerne ville have det til at se ud til indtil de selv måtte leje en. Leasingpriserne på A340 er efterhånden helt i bund og totaløkonomien er slet ikke så dårlig.

Bliver spændende at se om de fortsætter med at sælge "Dreamliner-oplevelsen" i den også...
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

Det blir 24 seter i minus etter mine beregninger. Hvordan vil de løse dette?
Ser også ut til at en del eco pax må bli flyttet frem til business.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

A340-300? Troede ellers at de var alt for dyre, gammeldags og brændstofforbrugende at flyve med. Eller var det bare når konkurrenten gør det? Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt ;)

Hadde de avbestilt 787 og heller kjøpt 340 ville jeg vært enig med deg, men dette er jo noe DY/DU ikke akkurat har valgt selv... Må da være bedre å stille med en 343 enn ingenting.

Enig i at de har gått hardt ut med "Dreamlineropplevelsen", men leveringstidspunktet kan jo se ut til å bli en del senere enn de ble forespeilet av Boeing, og da er vel noe av pepperen de får litt umodent fremført synes jeg.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

Hadde de avbestilt 787 og heller kjøpt 340 ville jeg vært enig med deg, men dette er jo noe DY/DU ikke akkurat har valgt selv... Må da være bedre å stille med en 343 enn ingenting.

Det er vi slet ikke uenige om. Det er en fin nødløsning de har fundet. Er sikker på pax bliver glade for det. Bedre plads til alle på alle klasser og "rigtigt" antal sæder i bredden istedet for charter config.

Enig i at de har gått hardt ut med "Dreamlineropplevelsen", men leveringstidspunktet kan jo se ut til å bli en del senere enn de ble forespeilet av Boeing, og da er vel noe av pepperen de får litt umodent fremført synes jeg.

De har længe vist at det vil være usandsynligt at de kommer til at starte med "Dreamliner", men så sent som for 2 minutter siden sælger de stadig "Dreamliner-oplevelsen" (hvad det så end er). De har haft mange muligheder for at fjerne dette "salgsargument", men har bevidst valgt at fortsætte med det. Det er direkte misvisende. Men det passer jo meget godt med Kjos & Co's forhold til sandheden i andre sammenhænge også.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

Airbus A340-300 borde utan några problem alls kunna flyga BKK-OSL non-stop med bra payload.
Jag tror DY/DU pax kommer uppleva A343 som ett bekvämt & tyst flygplan.
2+4+2 seating i monkey class är ju riktigt bra.
 
Last edited:
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

.Tenkte på av de flyene HiFly hadde i sin flåte Mener å ha lest at Thomas Cook sine A332 som flyr til og fra Phuket må ha et stopp i Dubai på vei hjem. Men HKT-OSL blir vel litt lengre enn BKK-OSL.

A332 klarer turen fint, A333 derimot sliter med distansen.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

I følge kommentarfeltet på facebook (bekreftet av DY) + oppdatert pressemelding er det snakk om to individer, CS-TQY og CS-TQZ, bygget i 1997, tidligere operert av EK og SQ. 32/33" pitch i økonomiklasse høres faktisk behagelig ut.

A332 klarer turen fint, A333 derimot sliter med distansen.

A333 av nyere dato klarer vel også den distansen fint. SU bruker sine (ganske nye) A330 på SVO-LAX og SVO-HAV ;) Usikker på om det er payloadrestriksjoner der though. Mulig det er mye -200 også.
 
Last edited:
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

A332 klarer turen fint, A333 derimot sliter med distansen.

Ja, jeg har nok blandet de to typene litt ;) Uansett moro for de heldige som blir satt i F setene. Faren er vel kanskje at dette produktet er bedre, komfortmessig, enn det DU har planlagt å ha i sine 787 når de kommer.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

A340-300? Troede ellers at de var alt for dyre, gammeldags og brændstofforbrugende at flyve med. Eller var det bare når konkurrenten gør det? Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt ;)

Du har fortsatt ikke noe annet å komme med enn det samme oppgulpet. Tror du har gjentatt det samme hver gang du ser en anledning.

Norwegian har faktisk bestilt noe av det nyeste som finnes på markedet, noe faktisk IKKE konkurrenten har gjort, fordi de har faktisk ikke har penger til å bytte ut stolene engang..

Når du henviser til "gamle fly" utspillet til Kjos mener jeg at det i hovedsak var rettet mot MD og 737 Classic, hvis ikke jeg har mistet et utspill mot IC flåten til SAS.

At DY en periode må fly 340 er uten for deres kontroll.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

LN-CGJ
Vem är konkurrenten? Till BKK är det Thai Airways från både ARN & OSL.
Med Thai Airways sprillans nya Boeing 777-300ER och Airbus A380 är jag övertygad om att Thai kommer erbjuda sina kunder en mkt behagligare resa i både monkey class och i Premiumkabinen än Norwegian i sina 787 på flygningar mellan Europa och Thailand.
 
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

Spørsmål til dere som kjenner industrien; er det vanlig å gjøre om på kabinen (atall stole, stoltype osv) ved denne type leie?
Ser Hi Fly har noen med A330 to kabinkonfigurasjoner.
Tillegg; Er det da noen fare for at Norwegian gjør om på kabinkonfigurasjonen?
 
Last edited:
Re: Spekulasjonstråden for DYs 787-erstatning->splittet fra Status Norwegian LH

Spørsmål til dere som kjenner industrien; er det vanlig å gjøre om på kabinen (atall stole, stoltype osv) ved denne type leie?
Ser Hi Fly har noen med A330 to kabinkonfigurasjoner.

Kort og greit svar er nei. Dette må sertifiseres og det er en kostbar prosess. I tillegg er flystoler ingen billig investering, så ingen er tjent med å ha flere sett med stoler. Spesielt ikke på eldre maskiner som går i adhoc markedet som her.
 
Norwegians erstatsningsfly på longhaul (A340)

Da er den stengt, så da er vi vel tilbake hit?

Spørsmål til dere som kjenner industrien; er det vanlig å gjøre om på kabinen (atall stole, stoltype osv) ved denne type leie?

Ja og nei - mest nei. Enkelte charterselskaper har flere konfigurasjoner sertifisert for forskjellig type bruk og bytter til f.eks. ren førsteklasse-konfig ved jorden-rundt eller annen luksuscharter. Dette er imidlertid et smalt marked og Hi Flu-kjerrene går kun i denne ene konfig'en. Tror DY-pax'en vil trives der, så lenge ikke crewet kløner det til med 'Spantax moments' ...

seatsniffer said:
Det blir 24 seter i minus etter mine beregninger. Hvordan vil de løse dette?

Man justerer salgskapasiteten. Så langt frem er det neppe mange flighter som er utsolgt, og skulle de måtte flytte på noen, har de god tid til dette.
 
Back
Top