Norwegians 737-flåte

Re: Norwegians 737-flåte

Hvor mange av maskinene er ETOPS godkjent? Mtp de nye rutene som nå starter opp, så trenger de jo en god del fly til dette
 
Re: Norwegians 737-flåte

Hvor mange av maskinene er ETOPS godkjent? Mtp de nye rutene som nå starter opp, så trenger de jo en god del fly til dette

Tror at følgende er ETOPS-godkjent LN-NIG/-NIH/-NII/-NHA/-NHB/-NGX/-NGY/-NGZ, sikkert flere eller mindre. Sikkert noen andre som kan bekrefte/avkrefte... Spørs om EI-FJT/-FJS/-FJU også har fått det?
 
Re: Norwegians 737-flåte

Lurer på hvilket individ det er, og ikke minst hvorfor den står der flasset uten motorer?

Fin side for trip-reports. Var ikke klar over den der.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Ln-KHA og KHC skal begge stå i SOF. Det er nok en av de.
Og KHB. KKX gikk også dit, men den er i trafikk for Bul Air som LZ-BVL og flyr wetlease for Condor ut fra FRA i delvise Thomas Cook-farger.

Ellers er KHA blitt til LZ-BVM, KHB til LZ-BVN og KHC til LZ-BVR, alle for Bul Air, såvidt jeg forstår.

Her er gamle KKX slik den ser ut nå:
34535_1501525376.jpg
 
Last edited:
Re: Norwegians 737-flåte

Nå får jeg ikke sjekket akkurat her og nå, da jeg bare er på mobilen. Men i hver kvartalsrapport så står det normalt hvor mange fly som skal ut og inn. Nå husker jeg ikke hva tallet var, men var flere -800 maskiner som var planlagt ut
 
Re: Norwegians 737-flåte

Nå får jeg ikke sjekket akkurat her og nå, da jeg bare er på mobilen. Men i hver kvartalsrapport så står det normalt hvor mange fly som skal ut og inn. Nå husker jeg ikke hva tallet var, men var flere -800 maskiner som var planlagt ut

3Q17 PP: https://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/norwegian-q3-2017-presentation.pdf

Hvis man ser kun på B738, så skal de motta 2 stk B738 i 2018 (EI-FVZ og LN-NIJ), samt at de skal ¨fjerne¨ 4 B738 i 2018.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Da ser det ut som at DY har tatt sin siste 738 i levering.

En æra er over for flyselskapet Norwegian. Selskapet har nå mottatt sitt aller siste eksemplar av flytypen Boeing 737–800. Onsdag formiddag landet flyet med konsernsjef Bjørn Kjos ombord på Oslo Lufthavn etter å ha blitt hentet på flyfabrikken utenfor Seattle.

https://min.e24.no/a/m68PqO

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: Norwegians 737-flåte

Ser ut som Norwegian Air Shuttle (DY - altså den norske delen) får sin første 737-max8 i August, og dermed får OSL basen en rekke flighter operert av max'en

https://www.routesonline.com/news/3...an-files-737-max-8-oslo-network-aug-oct-2018/

Oslo – Athens eff 16AUG18 1 weekly
Oslo – Barcelona eff 10AUG18 1 weekly
Oslo – Bergen eff 14AUG18 4 weekly
Oslo – Billund eff 19AUG18 1 weekly
Oslo – Bordeaux 19AUG18 – 14OCT18 1 weekly
Oslo – Budapest eff 14AUG18 1 weekly
Oslo – Copenhagen eff 11AUG18 4 weekly
Oslo – Dublin eff 12AUG18 5 weekly
Oslo – London Gatwick eff 11AUG18 4 weekly
Oslo – Malaga eff 15AUG18 1 weekly
Oslo – Nice eff 10AUG18 6 weekly
Oslo – Paris CDG eff 17AUG18 1 weekly
Oslo – Prague eff 13AUG18 3 weekly
Oslo – Stockholm Arlanda eff 13AUG18 2 weekly
Oslo – Trondheim 21OCT18
Oslo – Warsaw eff 15AUG18 1 weekly

Foreløpig relativt spredt hvor de brukes
 
Re: Norwegians 737-flåte

Ifølge (noen på) wikipedia er disse eid av AAA:

EI-FJW, EI-FJX, EI-FJY, EI-FJZ, EI-FVH, EI-FVI, EI-FVJ, EI-FVK, EI-FVL,
EI-FVM, EI-FVN, EI-FVP, EI-FVR, EI-FVS, EI-FVT, EI-FVU, EI-FVV,
EI-FVW, EI-FVX, EI-FVY, EI-FVZ, LN-NIJ, EI-FVO

Så om den artikkelen er pålitelig bør det iallefall være blant disse.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Norwegian har inngått en avtale om salg av ytterligere 2 737-800 maskinene. Maskinene skal brukes av Norwegian frem til 3. Kvartal 2019. Etter salget og gjelden relatert til flyene er betalt vil Norwegian sitte igjen med 23 millioner USD

https://newsweb.oslobors.no/message/461925

Arctic Aviation Assets, a subsidiary of Norwegian Air Shuttle ASA ("the Company"), has today signed an agreement for sale of two Boeing 737-800 aircraft. The aircraft are currently operated by the Company, and the delivery will take place in third quarter 2019. The transaction is expected to increase the Company's liquidity by USD 23 million after repayment of debt.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Med MAXene fortsatt parkert og alle salgene som nå er gjennomført eller som snart er det: Norwegians kapasitet i Q1 2020 (og trolig Q2 avhengig av MAX) vil vel da være vesentlig mindre enn Q1 2019?

Og vil de ikke da ha for mye crew?
 
Re: Norwegians 737-flåte

Med MAXene fortsatt parkert og alle salgene som nå er gjennomført eller som snart er det: Norwegians kapasitet i Q1 2020 (og trolig Q2 avhengig av MAX) vil vel da være vesentlig mindre enn Q1 2019?

Og vil de ikke da ha for mye crew?

Det tilpasser seg i stor grad gjennom naturlige avganger og piloter som søker seg til andre utfordringer i andre flyselskaper. Det har ikke blitt ansatt nye piloter siden sent høsten 2018.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Med MAXene fortsatt parkert og alle salgene som nå er gjennomført eller som snart er det: Norwegians kapasitet i Q1 2020 (og trolig Q2 avhengig av MAX) vil vel da være vesentlig mindre enn Q1 2019?

Og vil de ikke da ha for mye crew?

Vel, det er en risiko de må ta nå.

Rett nå, da usikkerheten rundt 737MAX er høye, så er salgspriser for 737NG høye. (Dersom du er villige å virkelig selge disse fly og levere tilbake). Så snart som 737MAX leveranser starter opp igjen og man kan fly MAX, så ville 737NG verdier faller brutalt. (Samme vil gjelde for pent brukte A320CEO)

Norwegian trenger cash og en positiv equity effekt for sin balanse-struktur. Derfor må de selge nå. Dette salg er en visst risiko. I lav-sesong trenger DY ikke fullt kapasitæt, DY har jo offentlig uttalt hvor stor deres seasonality effect er. Kommer MAX ikke tilbake i drift for fullt før påske, så vil ha DY en stort problem.

Men - med hensikt til de finansielle utfordringer de har - der dette en risiko som må tas slik at man kommer seg best mulig gjennom vinteren.

Det finnes seg en annen aspekt:
Jo mere fly de selger av sine eide fly, jo mindre attraktiv blir de i en mulig joint-venture om fly-leasing. De 737NG er for tida de fly som har mest leasing-verdi i flåten, fordi de er ettertrakted. 737MAX er noe som er ikke salgbar i moment og 787-9 finnes det seg en del ny-build fra HNA Group som tilbys på market til meget lave priser, noko som også presses verdi-vurdering av DY sine 787 ned.

Tanke #3: Neste uke kommer Q3 tallen som blir trolig ok på revenue side men med en bittert pill på kostnads-sida. Samtidlig må man gi guidance for utsiktene fremover. Da kan det hjelpe å ha noen positive nyheter også...
 
Back
Top