Norwegian - Wetlease 2024

Torsdag 31. oktober kommer Heston Airlines med 2 A320 (LY-FJI/-WSA) til Oslo fra Vilnius for Ops fra 1. november.
Mens DAT (LT) setter kurs tilbake til Billund med sine 2 A320 (OY-JRK/-JRS) på morgenen 1. november, kan også se ut som om DAT (LT) sin ene A320 (OY-JRP) som har flydd ut fra Alicante også er ferdig 31. oktober.

Er det kjent hvor lenge Hestons to maskiner skal fly ut fra OSL? De er tydeligvis rimeligere å leie inn enn å forlenge leasingen på de to 737'erne som forleden uke ble tatt ut av trafikk.

Er det kjent hvor lenge Hestons to maskiner skal fly ut fra OSL? De er tydeligvis rimeligere å leie inn enn å forlenge leasingen på de to 737'erne som forleden uke ble tatt ut av trafikk.

Hvis Norwegian har kunne forlenget leien ytterligere på disse 737-800 som nå går ut av flåten, hadde de gjort det! Det skal være flere 737-800 de heldigvis har fått utvidet leien som fortsatt ei stund vil være i flåten. Det er kniving om ledige fly for tiden...
Så å dra konklusjon om at disse sendes ut av flåten for så å leie inn er urimelig! Wetlease er til tross kostbart og gir oftest dårligere kundetilfredshet og mer ekstraarbeid osv.

Begge maskinene er fra 2004. Hvordan er det med salg ombord når det er wetlease. På en Wamosflight for Sunclass, gikk Wamos crewet rundt med trallene, og bak gikk Sunclass crew og tok betaling. Jeg skal fly med Heston fra Barcelona til Oslo, og om det kun er crew fra Lithauen, så er det Heston son tjener på salget ombord, eller de flyr uten noen form for salg ombord.

Begge maskinene er fra 2004. Hvordan er det med salg ombord når det er wetlease. På en Wamosflight for Sunclass, gikk Wamos crewet rundt med trallene, og bak gikk Sunclass crew og tok betaling. Jeg skal fly med Heston fra Barcelona til Oslo, og om det kun er crew fra Lithauen, så er det Heston son tjener på salget ombord, eller de flyr uten noen form for salg ombord.

Det varierer om det er korttidskontrakt eller wetlease over en lengre periode. Crew fra selskapet som flyr får oftest kort nettkurs i servicekonseptet før de flyr for diverse selskaper, slik at de selv kan utføre og gi tilnærmet den servicen som normalt er forventet. Er det korttidsinnleie for noen dager kan det hende selskapet som leier inn sender med servicecrew som kun hjelper til med servicen ombord, disse sitter i vanlige passasjerseter.

I dag ankom 2 stk A320 fra Avinor Express (LY-NVJ/-MLK) til OSL for wetlease for DY,
usikker på hvor lenge - men ser ut til å være i tillegg til Heston Airlines sine 2 stk A320.

Hvorfor leies disse inn når det står maskiner i vinteropplag på ARN? Pga gå sakte-aksjonen?

De dem har leid inn i lang tid er også snodig synes jeg, men Boeing betaler kanskje regninga, så det lønner seg på et vis?

Hvorfor leies disse inn når det står maskiner i vinteropplag på ARN? Pga gå sakte-aksjonen?

De dem har leid inn i lang tid er også snodig synes jeg, men Boeing betaler kanskje regninga, så det lønner seg på et vis?

Norwegian har ingen maskiner på vinterlagring.
Streiken til Boeing-ansatte gjorde en allerede svært forsinka leveringstid enda mer forsinka, med blant annet redusert kapasitet og produksjon av antall fly per måned.

Norwegian har ingen maskiner på vinterlagring.
Streiken til Boeing-ansatte gjorde en allerede svært forsinka leveringstid enda mer forsinka, med blant annet redusert kapasitet og produksjon av antall fly per måned.

NGS har stått på ARN siden 11.nov, ikke varslet her inne om den skal ut
NGZ har stått på ARN siden 28.okt, ikke varslet her inne om den skal ut
NIK har stått på ARN siden 4.nov, ikke varslet her inne om den skal ut
RRB har stått på OSL siden 31.okt, ikke varslet her inne om den skal ut
RTJ (Max) har stått på ARN siden 6.nov, denne skal vel neppe ut heller

Planespotters har oppført alle som lagret, uten at en eventuell ny operatør er listet heller.

Alle, utenom RTJ, ser ut til å ha blitt ferget til ARN/OSL som sin siste flygning. Norwegian utfører vel ikke tungt vedlikehold som tar såpass lang tid heller. Og jeg har sett et bilde av i hvert fall NGS som står tildekket ute på ARN.

Skal disse (utenom RTJ) ut i løpet av vinteren da? Og så er DY forhindret fra å bruke de frem til da?

NGS har stått på ARN siden 11.nov, ikke varslet her inne om den skal ut
NGZ har stått på ARN siden 28.okt, ikke varslet her inne om den skal ut
NIK har stått på ARN siden 4.nov, ikke varslet her inne om den skal ut
RRB har stått på OSL siden 31.okt, ikke varslet her inne om den skal ut
RTJ (Max) har stått på ARN siden 6.nov, denne skal vel neppe ut heller

Planespotters har oppført alle som lagret, uten at en eventuell ny operatør er listet heller.

Alle, utenom RTJ, ser ut til å ha blitt ferget til ARN/OSL som sin siste flygning. Norwegian utfører vel ikke tungt vedlikehold som tar såpass lang tid heller. Og jeg har sett et bilde av i hvert fall NGS som står tildekket ute på ARN.

Skal disse (utenom RTJ) ut i løpet av vinteren da? Og så er DY forhindret fra å bruke de frem til da?

Beklager! Her var det jeg som såg feil.
SE-RRB og SE-RTJ er forøvrig inne til reparasjon.

Last edited:
Beklager! Her var det jeg som såg feil.
SE-RRB og SE-RTJ er forøvrig inne til reparasjon, sistnevnte etter ublidt møte med fugl.

Spennende å se hva som skjer med de 3 andre da, kommer de tilbake til våren er jo det hele litt merkelig…

I dag ankom 2 stk A320 fra Avinor Express (LY-NVJ/-MLK) til OSL for wetlease for DY,
usikker på hvor lenge - men ser ut til å være i tillegg til Heston Airlines sine 2 stk A320.

Avinor Express??
Er det ikke nok for Avinor at drive flyvelednings- og flypladstjenester?
Og så gør de det åbenbart ovenikøbet med fly på Litauisk register :D

Og da blir vel NIP stående på MOL til godt over nyttår tenker jeg, så da blir det vel leid inn en maskin til da muligens. Romjula er vel litt rolig så de klarer seg vel kanskje igjennom den uten noe mer?

Back