Norwegian vinner VG's test til NYC

MD11

ScanFlyer Dusty
Norwegian knuser SAS og United på testen som er gjennomført på strekningen fra OSL til NYC.

Sammenlignet med de fleste fly er det en drøm å fly Dreamlineren på langdistanseturer. Kabinen er romslig, det er høyt under taket, og «danseplass» på toalettet.

Støyen i kabinen virker mindre påtrengende enn på andre fly, som de andre selskapene bruker.

Store vinduer som kan mørklegges og justeres ut fra passasjerens behag. Bra at kabinlyset ble forholdsvis raskt dempet etter første matservering.

Dette var bedrøvelige saker. SAS har et håpløst gammeldags, system der filmene starter automatisk. Du kan ikke starte og stoppe filmene selv. Med andre ord: i praksis var det ikke mulig å se film. Og når personen foran meg la ned setet sitt ble vinkelen slik at det var umulig å se noe uansett. På flere seter virket ikke monitorene heller, noe kapteinen beklaget over høyttaler. Det var ikke WiFi på dette flyet.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10141241
 
Når jeg nå bare kjapt leste gjennom testen, så virker det ved første øyekast å være lite som skiller. Litt morsomt at det kun er reiser fra OSL som tas med i prisgrunnlaget. Når jeg skal til EWR i mars betalte jeg 4000,- t/r fra KRS. Med flybytte på OSL. Dette var da med mat og bagasje. Hos SAS. Må vente 2 timer på OSL ved utreise og 1t15min på returen. Kikket for moroskyld med Norwegian samme datoer. Med mat og bag som man er nødt å ha på 8t flyreise og 2 ukers ferie, så skulle de ha 4700,- inkl Dreamlineropplevelsen og Gardermoenopplevelsen (7t ventetid på Jessheim både på ut- og hjemreise)

Sikkert greit nok for de som starter og avslutter reisen sin på OSL men vi er mange som liker å reise til NYC i utkant-Norge også.
 
Jeg leste testen og ser ikke hvorfor DY vant over UA da de mener DY vant på grunn av pris
Om man regner inn mat,drikke og bag så er vel ikke DY billigere enn UA.
 
Når jeg nå bare kjapt leste gjennom testen, så virker det ved første øyekast å være lite som skiller. Litt morsomt at det kun er reiser fra OSL som tas med i prisgrunnlaget. Når jeg skal til EWR i mars betalte jeg 4000,- t/r fra KRS. Med flybytte på OSL. Dette var da med mat og bagasje. Hos SAS. Må vente 2 timer på OSL ved utreise og 1t15min på returen. Kikket for moroskyld med Norwegian samme datoer. Med mat og bag som man er nødt å ha på 8t flyreise og 2 ukers ferie, så skulle de ha 4700,- inkl Dreamlineropplevelsen og Gardermoenopplevelsen (7t ventetid på Jessheim både på ut- og hjemreise)

Ja, det er vel prisforskjellen som IFE har blitt prissatt til i Flyklagenemda sånn cirka. Og da stemmer jo prisen godt. :)



Vidar
 
Norwegian JFK
TAXI
Fra vi stilte oss i taxikøen til vi var på hotellet tok det 48 minutter. Selve kjøringen tok 36 minutter.

Og journalisten gir dem et stort grønt smilefjes.

United EWR
Fra jeg stilte meg i taxikøen på Newark til jeg gikk av ved mitt hotell gikk det en drøy halvtime.

Og journalisten her gir nå et blått ansikt som hverken smiler eller gråter.

??

Testene burde i det minste vært utført av samme person slik at man har samme syn på ting.
 
Så lenge de ikke bruker priser på like datoer, eller finner laveste pris overhodet i en gitt periode, så vil jeg si det er litt useriøst, hvertfall når pris er deg som blir vektlagt høyest :-P
 
Så lenge de ikke bruker priser på like datoer, eller finner laveste pris overhodet i en gitt periode, så vil jeg si det er litt useriøst, hvertfall når pris er deg som blir vektlagt høyest :-P
Er flere ting jeg reagerte på med testen, men ikke dette. Det ble sjekket tre ulike datoer (kort tid frem, halvannen måned frem og et halvår frem), selvfølgelig for alle tre på de samme datoene. Bortsett fra at mat burde bli tatt med hos DY virket det ryddig.

Prisdelen gjorde vi på den måten at vi sjekket priser på avganger på tre ulike tidspunkt. Vi valgte en i desember (13.-19.), en i januar (17. – 23.) og en i mai (16. – 22.). Alle med avreise fredag fra Oslo og hjemreise torsdag fra New York (ankomst Oslo fredag). Siden vi har sjekket priser for en reise på én uke har vi inkludert bagasje i prisene fra Norwegian. Vi har ikke inkludert mat eller setevalg. Ingen av disse tre er inkludert i den første prisen selskapet oppgir på sine nettsider. Alt dette er inkludert hos både SAS og United. Fra de tre prisene vi fikk har vi tatt ut gjennomsnittsprisen. Prissjekken ble gjort 4. desember.
 
Ooops, så ikke den, men pleier ikke UA og SK å ha ganske så like priser på denne ruta?
Klart det er flere ting å stusse over i denne testen, men til slutt så er det nok pris på gitte datoer som gjelder for de fleste. Her et nok de fleste av aktørene like.
 
Også ganske rart at Norwegian får "rødt ansikt" på service om bord for dette:

Hyggelig og hjelpsomt engelsktalende kabinpersonell - raskt på pletten når jeg trykker på knappen som indikerer at jeg ville snakke med dem.

Det som trekker ned på servicebiten på flygingen er at du må betale for mat og drikke (kan forhåndsbestilles, men koster likevel ekstra utover billettprisen), høretelefoner og pledd. Vann koster 4 dollar.
 
Og synes det er merkelig de innberegner taxi som en del av grunnlaget. Det er jo ting som flyselskapene har nada kontroll over...
 
Og synes det er merkelig de innberegner taxi som en del av grunnlaget. Det er jo ting som flyselskapene har nada kontroll over...

Tja, de velger jo hvor de flyr da. Det er jo forskjellige avstander fra flyplass til byen. Det er noe de kan styre.

Selv om det i NYC kanskje ikke får så store utslag. Selvsagt er det også veldig avhengig av hvor du skal i NYC.

Men syns virkelig at måten de bedømmer pris på er kritikkverdig. Det er jo en vesentlig forskjell for de fleste på å reise ut på en mandag eller en torsdag/fredag. Slik at ved å velge den billigste dagen blir jo helt feil. Norwegian kan jo ha en dag med biletter til 999,- men da må du fly på en tirsdag. Mens de andre selskapene har billigere biletter i gjennomsnitt.

Hvem er da billigst?

Det virker som at det er vidt forskjellige personer som har skrevet testen, med helt forskjellig prioriteringer.

Jeg er også litt delt i hvorvidt det er riktig å sammenligne Norwegian uten å ta inn de gebyrer man må ha med for at prisene skal tilsvare det servicenivået man får hos de andre leverandørene.

Hva SAS sitt onboard produkt på long haul i Y er jeg helt enig med VG i at det er helt på trynet tragisk å skulle tilby dette når man ser på hva konkurransen klarer å tilby.
Å skulle ta 20 kroner for en brus når man markedsfører seg som et fullservice selskap gjør at man blir en slags hybrid som også gjør det ekstremt tungvindt for alle reisende i god sas stil.

Slik som at du får gratis kaffe og te. Men kun i Norge. Eventuelt får du gratis havremuffin, men kun på Blue1 opererte flyvnniger mellom Oslo og Helsinki. Hva skyldes denne aversjonen mot å ha et enkelt og lettfattelig servicekonsept.

For å konkludere: Jeg mistenker at det er VGs praktikanter som har skrevet denne saken, alternativt noen som ikke har mye erfaring og peiling på reise. Men jeg skjønner hvorfor DY vinner. Men jeg er ikke enig i metoden deres.
 
Back
Top