Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Oppdatert: 05.08.11 kl. 08:38 Publisert: 03.08.11 kl. 18:05

Reagerte på at denne leste jeg for ett par dager siden. :)
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Reagerte på at denne leste jeg for ett par dager siden. :)

Jeg kikka selvfølgelig bare på 'oppdatert' :) - men kan ikke se at den er postet allerede.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Jeg har vært i kontakt med Norwegian, og tilbudt å sende med intill 5 tonn med ris.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Hvordan laster man et vanlig passasjerfly i et slikt ærend? Fjerner man seter og bruker kabinen til last også?
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Man laster i setene og legger nett over det hele eller installerer 'setekontainere' - lerretssekker som passer i setene og som festes til foettene.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

LN MOW svarte på det, men det er grenser hvor mye man kan laste i kabinen også. En 737 er ikke veldig godt egnet til frakt over så lange avstander. Det er grenser hvor mye man kan få med. Nå kjenner jeg ikke verken vektene på flyene til Norwegian, eller deres begrensninger, men jeg vil tro at de ikke kan ta så veldig mye mer enn 15 tonn med last med seg dersom de fyller tankene med drivstoff. Kom gjerne med flyets vekter, og begrensninger (MTOW, MZFW) dere som har de.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Det er klart - setelast vil aldri kunne overstige 'passasjervekt' - ca 80kg per sete. Med 189 seter minus første/siste rad samt rundt nødutgang skulle det bli ca 13 tonn maks i kabinen. Nødhjelp er imidlertid ofte volumiøs, og det er sjelden man vil få slike vekter med riktig lasting.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Litt OT, men gjorde ikke Braathens dette hver jul tidligere?
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Jada - Braathens sendte julefly til Afrika i mange år og SAS hadde julefly til barnehjem i Litauen (?). Vet ikke om SAS lenger har noe.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Litt OT, men jeg var med SAS til Riga på en sånn tur, så Latvia er det korrekte.
Kanskje jeg kan få meg en tur til Afrika også. Trenger vel en CC til å lage kaffe underveis.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Latvia var det selvfølgelig ... og drivkraft og purser var fra området ...

CC til og lage kaffe? Selv jeg kan operere kaffemaskinene til Onkel Boeing. Ble en rev til å 'hacke' dem til å lage skikkelig kaffe også .. :lol:
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Så en NAX B733 ved Militær terminalen på OSL da vi letta idag, kan det være denne som skal til Afrikas Horn?
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Jeg har vært i kontakt med Norwegian, og tilbudt å sende med intill 5 tonn med ris.

Er det normalt å flyfrakte ris over så lange avstander i nødhjelpsoperasjoner, eller er det spesialtilpassede varer som er mer aktuelle?
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

LN MOW svarte på det, men det er grenser hvor mye man kan laste i kabinen også. En 737 er ikke veldig godt egnet til frakt over så lange avstander. Det er grenser hvor mye man kan få med. Nå kjenner jeg ikke verken vektene på flyene til Norwegian, eller deres begrensninger, men jeg vil tro at de ikke kan ta så veldig mye mer enn 15 tonn med last med seg dersom de fyller tankene med drivstoff. Kom gjerne med flyets vekter, og begrensninger (MTOW, MZFW) dere som har de.

Max payload ligger vel rundt 18 tonn på en 800, litt grovt regnet. Men det er klart at det går fort nedover hvis man tar med mye fuel. Ved max payload så kan man vel ta med ca 16 tonn fuel. Ikke noe nøyaktige tall, det varierer jo litt for hvert fly omtrent men det gir nok en grei indikasjon.

Ellers så tviler jeg vel i grunn på at man trenger cc ombord for å lage kaffe. Klarer de ikke å slå å vannkoker og blande Nescafe Gull så tror jeg ikke de har noe i cockpit å gjøre heller.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Hehe ... men det er ikke uvanlig at det følger med en rep eller to fra nødhjelpsselskapet samt noen pressefolk, så da må det være med en c/a uansett.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Det er klart - setelast vil aldri kunne overstige 'passasjervekt' - ca 80kg per sete. Med 189 seter minus første/siste rad samt rundt nødutgang skulle det bli ca 13 tonn maks i kabinen. Nødhjelp er imidlertid ofte volumiøs, og det er sjelden man vil få slike vekter med riktig lasting.

Har lastet endel setecontainere i min karriere, og det er ikke 80kg pr sete i limit. Mener å huske det var 75 kg på trippel(3 seter) og 50 på dobbel(2 seter MD80).
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

75 stemmer sikkert - lenge siden jeg har drevet med SOC'er .. tenkte kanskje vektene var øket litt ettersom passasjervektene generelt er satt opp.
 
Re: Norwegian vil trolig sende eget nødhjelpsfly til Afrikas Horn

Men uansett, ett håpløst pr stunt, liten 737 kropp ned dit,det finnes vel større Cargo hvis Kjos vil betale for en promotion tur...
 
Back
Top