Norwegian vil binde oljeprisen

Så nå har denne fyren snudd? Trodde Kjos'ern mente hedging av fuel var tull sist jeg...

Å hedge fuel nå er vel uansett ikke det billigste man kan gjøre... Antar risikotilleggene er langt høyere nå enn for noen år siden.

Skulle det utenkelige skje at oljå synker til under 100, sitter de der med sjegget i postkassen de som bandt til 120 ... ;-)

Så nå har denne fyren snudd? Trodde Kjos'ern mente hedging av fuel var tull sist jeg...

Det tror jeg ikke. Mener at DY har hedget fuel før, men for ei stund sida mente at prisene ikke vil stige ytterligere og derfor lot være å binde prisene. Husker ikek kilden, men rimelig sikker på at det var en link i en av hedge-trådene våre.

Glem ikke at hedging er en form for gambling med oljeprisen. Synker den, sitter man med skjegget i postkassa om man har hedget, stiger den sitter skjegget fast uten hedging. Den som med sikkerhet kan spå oljeprisen om 5 uker har alle muligheter til å bli en rik mann.

Det er vel noen selskaper som har den avtalen at hvis spottprisen på fuel synker under det de betaler for den, så betaler de spottpris. Tror neppe at selskapene er så "dumme" at de ikke ser at noe slikt kan skje.

Det er vel noen selskaper som har den avtalen at hvis spottprisen på fuel synker under det de betaler for den, så betaler de spottpris. Tror neppe at selskapene er så "dumme" at de ikke ser at noe slikt kan skje.

En kjøpsopsjon? Joda, det er nok vanlig, men den koster penger nå. Synker oljeprisen er det penger ut av vinduet (skjegget i postkassa).

Tror nok det er smart av Norwegian aa hedge fuel, men ikke riktig enda.. Ville nok hatt litt is i magen og ventet til oljeprisen er naermere hundrelappen

Kjos har vel ikke - i motsetning til MOL - sagt at fuel-hedging er tull. Det han har sagt er at de ble rådet til ikke å hedge - av hvem, I don't know - med den begrunnelse at oljå skulle falle til $80-85 (mener jeg å huske). Jeg er glad jeg ikke er oljeanalytiker om dagen, ettersom det virker som det er komplett umulig å spå noe vettugt om prisen på olje. Dommedagsprofetene snakker om $200-500 - eller enda mer for de som er sverger til peak oil-teorien. Mens andre snakker om fall i etterspørselen, nye reserver og fulle oljelagere som vil gi et fall i oljeprisen. Markedet er ganske nærvøst, og om det blåser litt ekstra i Nigeria, eller det rasles med sablene i Washington eller Teheran, spretter prisen opp igjen. Hedging eller ikke på dagens nivå er vel omtrent som binding av studielånsrenten - litt gambling og en vurdering av hvor mye du er opptatt av sikkerhet

skal vi forsøke å holde oss on-topic?

Beklager CK!
Synes bare det er så forstemmende at enkelte (SAS-ansatte) ikke kan la en eneste sjanse til å tilkjennegi sitt DY-hat og ønske om en snarlig død, gå fra seg - derfor mitt tilsvar.
Som kunder trenger vi mer enn ett flyselskap i Norge. Vi som husker litt tilbake i tid har ikke glemt hvordan det var den gang SAS og Braathens SAFE hadde monopol på hver sine rutestrekninger, og slike tilstander ønsker vi ikke igjen.

Når det gjelder temaet, så kan det etter mitt syn være en god idé å binde prisen på fuel, forutsatt at man i bindingsperioden budsjetterer med å gå i balanse, eller et lite pluss. For selskapet, og for oss som kunder, vil dette innebære en viss forutsigbarhet m.h.t. bilettpriser og rutetilbud, samtidig som selskapet konsoliderer sin posisjon i markedet.

Slik at pillråtne SAS skal overta hele markedet og skru prisene i været???

Litt ironi må vel kunne tåles. Fra en som selv var ett offer i Sas sin tunge
periode som tok knekken på Bu, et ryggbrekk som Bu selv var meget godt delaktig i.
Konkurranse er og blir bra, og er kommet til Norge for å bestå
akkurat som ironi gjør dagen lettere:cool:

Enig med Tommy at akkurat nå ikke er tiden å binde oljeprisen. Ville ventet litt og sett det an når man først ikke har gjort det de siste månedene.

Beklager CK!

Som kunder trenger vi mer enn ett flyselskap i Norge. Vi som husker litt tilbake i tid har ikke glemt hvordan det var den gang SAS og Braathens SAFE hadde monopol på hver sine rutestrekninger, og slike tilstander ønsker vi ikke igjen.

Som ansatte trenger vi det også. SAS og DY fungerer bra ved siden av hverandre og begge har interesse av hverandres eksistens. Deres felles grep om markedet skremmer unna uberegnlig og destruktiv konkurranse som ingen er tjent med.

Som ansatte trenger vi det også. SAS og DY fungerer bra ved siden av hverandre og begge har interesse av hverandres eksistens. Deres felles grep om markedet skremmer unna uberegnlig og destruktiv konkurranse som ingen er tjent med.

Helt enig. Som SAS ansatt er jeg glad for at vi har Norwegian som konkurenter, uten dem hadde vi fort hatt et av de større europeiske selskapene på norsk innenriks med så stor kapital i ryggen at de kunne brukket ryggen på de andre konkurentene. Det gikk rykter hos oss like etter at Bråthens ble kjøpt opp at BA luktet på det norske markedet. Heldigvis ble det Norwegian.

Glem ikke at hedging er en form for gambling med oljeprisen. Synker den, sitter man med skjegget i postkassa om man har hedget, stiger den sitter skjegget fast uten hedging. Den som med sikkerhet kan spå oljeprisen om 5 uker har alle muligheter til å bli en rik mann.

Med andre ord: Akkurat som når man binder renta på boliglånet. Fastrente er også et veddemål mellom deg og banken om renta i gjennomsnitt vil bli høyere eller lavere i den perioden man har bundet den. I tillegg legger banken til et sikkerhetspåslag i sin favør.

Det eneste fastrente og fuelhedging i realiteten gir, er forustigbarhet. Normalt vil det ikke gi økonomisk gevinst.

Det er først og fremst på grunn av forutsigbarheten at SAS ligger rimelig konsekvent på 50-60 % hedget fuel med kontrakter med forskjellige terminer.

Back