Norwegian truer med å flagge ut igjen

Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Nå har jeg ikke lest det "hemmelige" notatet, men iflg artikkel klarer jeg ikke helt å se HVILKEN politisk hjelp han faktisk ber om.

Når det er sagt, forstår jeg heller ikke hvorfor han sender et hemmelig notat til samferdselsministeren pga intern uro.
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Og da hadde vi nådd Ryanair-nivå. Why am I not surprised.
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Gad vide om han har fået råd af en man fra Irland ??
hilsen Ole
 
Når man tenker på hvor mye bruttokostnaden er per crew med honorarene til formidlingskontorer inkludert, kunne det vært interessant å vite hvor mye de egentlig sparer på dette... Mistenker at det er mindre enn de later som ... Besetningskostnadene presses frem som den store stygge ulven og byråene gir dem sikkert mer fleksibilitet - men gjør det egentlig så store utslag på bunnlinjen når alle. kostnadene er regnet inn?
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Välkommen DY till samma nivä som SAS. Detta har SK stått ut med i mange år och nu har ni nått samma. DY Bulgaria coming soon.
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Når man tenker på hvor mye bruttokostnaden er per crew med honorarene til formidlingskontorer inkludert, kunne det vært interessant å vite hvor mye de egentlig sparer på dette... Mistenker at det er mindre enn de later som ... Besetningskostnadene presses frem som den store stygge ulven og byråene gir dem sikkert mer fleksibilitet - men gjør det egentlig så store utslag på bunnlinjen når alle. kostnadene er regnet inn?

Dette er nok først og fremst interessant fordi det gir muligheten til å legge ned en mislykket basesatsing uten å drakse på lønnskostnader i lang tid etterpå. Noe av det dyreste man gjør er å si opp folk. Denne måten reduserer risikoen ved nyetableringer. Det er bra for selskapet og dermed også bra for de ansatte.
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??

Når det store poenget er ”internasjonal konkurranse” burde hun ønske bonusprogram
i Norge velkommen tilbake- eller blir det for internasjonalt?
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??


Men opprettet ikke DY et DY Internasjonal her for en stund siden? I så fall vil det være en smal sak å legge den videre ekspansjon her, noe som vel og var intensjonen... korriger meg gjerne!
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Norwegian Longhaul du tenker på antagelig? Det er opprettet for 787-opperasjonen.
 
Dette er nok først og fremst interessant fordi det gir muligheten til å legge ned en mislykket basesatsing uten å drakse på lønnskostnader i lang tid etterpå. Noe av det dyreste man gjør er å si opp folk. Denne måten reduserer risikoen ved nyetableringer. Det er bra for selskapet og dermed også bra for de ansatte.

Selvsagt, og det er sikkert lurt og uproblematisk i mine øyne. Problemet her, og hvorfor de nå beskyldes for løftebrudd er jo at disse innleide vel benyttes på eksisterende og veletablerte baser. Da blir argumentet deres om å bruke fleksibel arbeidskraft på nyetablerte baser litt feil, da det tilsynelatende misbrukes
 
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??

Virker som SKånvik er ute med brannslukknings apparatet igjen.

Garantert ikke siste presseoppslag om denne saken her.
 
Last edited by a moderator:
Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Noen argumenter for at Norwegian Long haul IKKE vil flagge ut til Sverige:

1. Det er mye dyrere å ha nye fly registrert i Sverige en Norge....
2. Det er allerede en en norsk AOC for Norewgian Long Haul, det er ikke gratis å få en svensk heller.
3. Tiden begynner å bli knapp hvis Norwegian Long Haul skal registreres i Sverige, og hva det fører med seg av papirarbeid overfor Amrikanske myndighet ang ruter osv.
4. Såvidt jeg har forstått er reglene for å benytte personale uten arbeidstilatelse ganske lik i hele EØS.

Så kan man spørre seg hvorfor det er så ekstremt viktig for Kjus å benytte Thailandsk arbeidskraft, de kan umulig være så mye rimligere en feks de spanske han har på basene i Spania? (han kan jo ansette feks spanjoler feks, han er jo ikke bundet av noen tariffavtaler når det er et selskap adskilt fra DY) Regner han med at Thaier er mere medgjørlige i det lange løp?. Etterhvert som situasjonen på arbeidsmarkedet i Spania bedrer seg er det ikke sikkert ar det blir like billig å ansette spanjoler i fremtiden....de vil sikkert forvente bedre vilkår etterhvert.
(Kom forresten til å tenke på den berømte uttalelsen fra Fred Olsen om "Singapore Girls")
Dette er noen tanker jeg har gjort meg, hva mener dere andre her inne?
 
Last edited:
Back
Top