Norwegian trafikktall sept 2013

branserud

ScanFlyer Blue
The total number of passengers flown in September 2013 was 1 920 329 compared to 1 647 702 last year, an increase of 272 627 passengers (17 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 30 %
 Total capacity (ASK) increased by 33 %
 The load factor was 78.3 %, down 1.7 p.p.
The increase in passenger traffic, production and passengers is primarily driven by the establishment of new European short-haul bases and long-haul operations to North America and Southeast Asia. The new long and short-haul routes contributed positively to the load factor.

The unit revenue (RASK) is estimated at 0.40 for the period (-15 %).
Yield 0.51 down 13% vs sep12.
The average flying distance for the Group increased by 10 % in September compared to the same period last year.
 
Disse tallene er alarmerende.

Load faller, Yield faller, RASK faller. Den store ekspansjon er altfor stor. 33% ökning i ASK kan ikke selges for fullt i market, derfor faller load og yield og i siste konsekvens ogsa RASK. Norwegian har vaert ultra-agressiv med sin prising, en pris-aksjon jakter den neste. Slik kan man - til en visst grad -fulle flyene sine, men man ikke nödvendigvis tjener penger pa dette. RASK er nede til 0,40 NOK, og enhets-kostnader i Q2 ble pa 0,42 NOK ... Uten Ancillaries og engangs-effekter vil Norwegian har tapt penger i September. Og SEP er en business maned med en ferie-helg!!! :o

Bildet er klart, selskap har ekspandert altfor hurtig og betaler na prisen for dette. Jeg forutser at denne trenden: Fall i Load & Yield & RASK vil forsette en god stund fremover dersom Norwegian ikke velger a kutte ulönnsomme ruter.

Likevel er bedring i sikt. Den just-na annonserte satsing pa innenriks-market i S14 skulle gi positive effekter pa Yield og RASKi neste ar. Selskap ma konsetrere seg mer pa de markeder hvor man faktisk tjener penger pa.

Na blir det spennende a se hvilken grep Norwegian vil ta slik at de unngar store tap i OKT / NOV / DES ...
 
Har de tatt et grep til våren ved å satse mer på å fly innenlands i Norge?

Ellers er jo litt av forklaringen at gjennomsnittlig flydistanse økte med 10%. Allikevel et par hakk dårligere enn forventet med RASK på minus 15%..
 
Har de tatt et grep til våren ved å satse mer på å fly innenlands i Norge?

Ellers er jo litt av forklaringen at gjennomsnittlig flydistanse økte med 10%. Allikevel et par hakk dårligere enn forventet med RASK på minus 15%..

Med a fly mer innenlands har de tydelig tatt en grep. Men det begynner a virke i 2Q14, og Norwegian ma gjöre na noe slik at de ikke flyr i röd i 4Q13 og 1Q14. A ta ut kapasitaeter (vinter pause for alle -300 ?) og kutt i ulönnsomme ruter / antall frekvenser vil gi en klart signal til market.
 
God eller dårlig RASK/YIELD? Hva har SK/FR/EASY?

SK sine tall for SEP er ikke ute ennå, men til sammeligning hadde de i MAY-JUL:
RASK 0.80 SEK
Yield 0.94 SEK

Og EZY sin RASK for 2. kvartal ser ut til å være 0.53 NOK.
 
Last edited:
Uten Ancillaries og engangs-effekter vil Norwegian har tapt penger i September. Og SEP er en business maned med en ferie-helg!!!

...

September har da alltid vært en måned med altfor stor tilgang på altfor billige billetter fordi all nordisk ferie er brukt opp?
 
A ta ut kapasitaeter (vinter pause for alle -300 ?) og kutt i ulönnsomme ruter / antall frekvenser vil gi en klart signal til market.

...? Ta ut 300'ene i den eneste årstiden de virkelig kommer til sin rett...? Winterops er jo det -300'ene liker best!... Hva slags melding gir man til markedet om man setter -300 i vinterdvale..? Det eneste man vel oppnår med det er evt å gi et signal om at man ikke helt vet hva man driver med...
 
...? Ta ut 300'ene i den eneste årstiden de virkelig kommer til sin rett...? Winterops er jo det -300'ene liker best!... Hva slags melding gir man til markedet om man setter -300 i vinterdvale..? Det eneste man vel oppnår med det er evt å gi et signal om at man ikke helt vet hva man driver med...

Norwegian ma ta kapasitaeter ut av marked, siden de er ikke etterspurt og tvinger selskap inn i desperate pris-kampanjer. Jeg har aldri för opplevd sa mange salgs-kampagner innen sapass kort tid.

Norwegian selv hever at det er billige a fly en -800 enn en -300. Derfor er det mer logisk a parkere de -300 med hensikt til kostnader i vinter, selv om det er fra en Revenue Management side trolig mer önskelig a parkere noen -800, fordi man vil ta enda mer kapasitaet ut.
 
Re: Re: Norwegian trafikktall sept 2013

Norwegian ma ta kapasitaeter ut av marked, siden de er ikke etterspurt og tvinger selskap inn i desperate pris-kampanjer. Jeg har aldri för opplevd sa mange salgs-kampagner innen sapass kort tid.

Norwegian selv hever at det er billige a fly en -800 enn en -300. Derfor er det mer logisk a parkere de -300 med hensikt til kostnader i vinter, selv om det er fra en Revenue Management side trolig mer önskelig a parkere noen -800, fordi man vil ta enda mer kapasitaet ut.

Å ta ut -300 på vinterstid er bare noe blåruss uten bakkekontakt kunne funnet på (les: finner på), og det er må jo være helt utelukket. Ofte vil det kun være -300 som klarer å lande, en -800 vil ikke en gang kunne ta av pga dispatch kalkuleringer. Ser ikke helt at det skal være god business?
 
Back
Top