Norwegian trafikktall juli 2014

Someone

Moderator
Medlem
Også Norwegian melder om sterk økning i antall passasjerer og fullere fly, men også dette betales i form av en sterkt fallende yield (-11%)

http://www.norwegian.no/Global/norw...orts/Interimreports/2014/Traffic JUL 2014.pdf
The total number of passengers flown in July 2014 was 2 489 974 compared to 2 128 835 last year, an increase of 361 139 passengers (17 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 38%
 Total capacity (ASK) increased by 34 %
 The load factor was 88.2 %, up 2.3 p.p.
 
Også Norwegian melder om sterk økning i antall passasjerer og fullere fly, men også dette betales i form av en sterkt fallende yield (-11%)

http://www.norwegian.no/Global/norw...orts/Interimreports/2014/Traffic JUL 2014.pdf

Det hva biter er faktum at Yield og RASK forsatt faller i naerheten av 10%. Dette kan Norwegian ikke leve med pa sikt, siden de kostnader faller ikke i samme grad. I praksis betyr dette at man "ekspanderer" bort all profit margin.

Jeg er absolut overbevist at begge aktörer - DY og SK - vil veldig snart annonsere grep a redusere kapasitaeter, den spennende spörsmal er vel bare nar og hvor disse kuttene komme, men ikke om de kommer.
 
Jeg er absolut overbevist at begge aktörer - DY og SK - vil veldig snart annonsere grep a redusere kapasitaeter, den spennende spörsmal er vel bare nar og hvor disse kuttene komme, men ikke om de kommer.


Man har jo såvidt begynt å se tegn til det ved f.eks DY legger ned TRF-TRD og reduseres OSL-BOO fra 4 til 3 daglige. Selv om i det totale bilde et mikroskopisk, så er det ihvertfall en annen tendens/holdning enn tidligere
 
Man har jo såvidt begynt å se tegn til det ved f.eks DY legger ned TRF-TRD og reduseres OSL-BOO fra 4 til 3 daglige. Selv om i det totale bilde et mikroskopisk, så er det ihvertfall en annen tendens/holdning enn tidligere

Absolut, og jeg tror mere kutt ma til slik at man fa kapasitaeter tilpasset til etterspörelse. Samtidlig tror jeg at DY na venter pa hvor SK kutter. NAX har gitt en klart signal hvor de vil redusere. Det vil vaere ekstremt viktig at ogsa SK begynner a ta vekk overkapasitaeter. Dette vil gi en klart signal inn i market.
 
Jeg tror DY har en veldig langsiktig strategi med store klart definerte overordnede mål og derfor er forberedt på å tape i perioder i
enkelte markeder og totalt for å nå disse. Spesielt i denne enorme vekstperioden de er i - og kommer til å være - i mange år fremover.

Med en mer kortsiktig strategi derimot har du sikkert rett i at de bør foreta seg noe.
 
Samtidlig tror jeg at DY na venter pa hvor SK kutter. NAX har gitt en klart signal hvor de vil redusere. Det vil vaere ekstremt viktig at ogsa SK begynner a ta vekk overkapasitaeter. Dette vil gi en klart signal inn i market.

Min teori: SK kutter ved å sette inn JetTime og ATR i stedet, noe de har begynt med. Og jeg regner med at det bare vil fortsette bl.a. ved at de settes inn også på tyngre ruter utenfor peak hours. På den måten kan de opprettholde frekvens.
 
Back
Top