Norwegian trafikktall juli 2013

branserud

ScanFlyer Blue
Hentet fra pressemeldingen:
Norwegian med ny passasjerrekord i juli: Første gang over 2 millioner reisende
http://www.mynewsdesk.com/no/norwegian/documents/traffic-figures-july-2013-28647
The total number of passengers flown in July 2013 was 2 128 835 compared to 1 820 158 last year, an increase of 308 677 passengers (17 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 29 %
 Total capacity (ASK) increased by 30 %
 The load factor was 85.9 %, down 0.9 p.p.
The increase in passenger traffic, production and passengers is primarily driven by the establishment of new European short-haul bases and long-haul operations to North America and Southeast Asia. The new long and short-haul routes contributed positively to the load factor.
The traffic figures are influenced by the better than usual weather in Northern Europe which affected late bookings.
Yield & Unit Revenue (NOK) (Estimate)JulyJul-13Jul-12
Yield0.53 0.59-11%
RASK0.450.51-11%

Re: Norwegian trafikk tall juli 2013

Norwegian overrapporterer i hvert fall ikke sin punktlighet med 85,4% i juli. FlightStats har Norwegian på en punktlighet på 90,77% i sin julirapport, men så er forskjellen mellom dem at Norwegian rapporterer avgangspunktlighet og Flightstats ankomstpunktlighet.

Sterke tall med tanke på at de som de fleste/alle andre rapporterer om lavere "syden-bookinger" pga pent vær i Nord Europa

Som et apropos så øket Ryanair med 121 000 passasjerer fra juni til juli, mens tilsvarende tall for Norwegian var 309 000 passasjerer.

En liten sammenligning mellom Norwegian og "storebror" SAS. I juli var avstanden mellom de to bare 3000 passasjerer. Jeg tror nok vi må vente til neste års juli før Norwegian passerer SAS i antall passasjerer. I inneværende måned, august, var det i fjor en avstand på 361 000 passasjerer mellom de to, så spørsmålet er nå hvor lite det er den 31.

En annen liten sammenligning viser at Norwegian siste 12 måneder hadde en vekst i passasjertallet på 2 592 157, mens tilsvarende for SAS var 167 000. Dermed er nå Norwegian 76,1% av SAS målt i antall passasjerer siste 12 måneder, opp fra 75,1% forrige måned. Hvis denne vekstforskjellen mellom de to selskapene fortsetter, så vil Norwegian passere SAS om akkurat to år.

Litt nærmere SAS er Norwegian når RPK sammenlignes - Norwegian var i juli 82,5% av SAS (12 måneders tall). Tilsvarende tall en måned tidligere var 81,0%. Hvis denne vekstforskjellen forsetter vil det bare ta et år til at Norwegian passerer SAS.

Som et apropos så øket Ryanair med 121 000 passasjerer fra juni til juli, mens tilsvarende tall for Norwegian var 309 000 passasjerer.

Men noe av aproposet er vel at DY startet BKK/NYC, noe FR ikke gjorde

Men noe av aproposet er vel at DY startet BKK/NYC, noe FR ikke gjorde

Sant nok det, men den 300 000 pluss veksten pr måned startet allerede i april mens IC til DY først startet siste mai - med andre ord bare de to siste av de fire månedene. Langdistanse har egentlig utrolig liten innvirkning på passasjertallet, men derimot på RPK kan man se det mye klarere. Og siden vi er inne på Ryanair - DY nærmer seg nå sterkt FR målt i antall passasjerer pr fly og pr år.

FR: 80 060 700 passasjerer / 305 fly / 365 dager = 719 passasjerer /fly pr dag
DY: 19 312 748 passasjerer / 76 fly / 365 dager = 696 passasjerer /fly pr dag

Man må også ta hensyn til at DY har 10 stk 733 i denne flåten som har mindre antall seter.

Til slutt vil jeg vise en liten utvikling i passasjertallet mellom Norwegian og den største konkurrenten fra Norwegians spede begynnelse til utgangen av juli.

12_Months_rolling_pax_no_SAS_vs_NAX_2013-07.jpg

Tolkingen av kurvene vil jeg overlate til dere.

Tolkingen av kurvene vil jeg overlate til dere.

Jepp, tolker det som at hovedkonkurrenten som startet business før du var født hadde 25 mill passasjerer i 2002 mot det samme nå til tross for underbealte thaimøsser og spanjoler, lærlinger, irskregistrerte fly, oitsoursing av piloter og annet shenanigans/alle triksene i boken.

Og det å fly i dag er litt av en patetisk opplevelse, men billig som f

Imponerende

Jepp, tolker det som at hovedkonkurrenten som startet business før du var født hadde 25 mill passasjerer i 2002 mot det samme nå til tross for underbealte thaimøsser og spanjoler, lærlinger, irskregistrerte fly, oitsoursing av piloter og annet shenanigans/alle triksene i boken.

Og det å fly i dag er litt av en patetisk opplevelse, men billig som f

Imponerende

Skulle man tolket dette på en litt annen måte ville man kanskje fokusert på at selskapet som startet før -KGL ble født ikke har evnet å ta nevneverdig mye av trafikkøkningen som man har sett inn/ut av Skandinavia. En viktig årsak til dette har muligens vært at dette selskapet har vært litt for trege med å omstille seg, slik at de ikke har vært konkurransedyktige i forhold til den nye trafikken. Responsen fra enkelte vil da sikkert være at mye av denne trafikken er en "unødvendig" trafikk, for det er jo tilsynelatende slik at ikke alle flyreiser er nødvendige.

Om vi ser på tallene så vil nok sikkert mange se at utviklingen har gått i samme retning også før outsourcing til Thailand og irskregistrerte fly (og hvor stor andel av den totale trafikken tror man egentlig at de 2 flyene man har på IC utgjør...).

Jeg oppfatter ikke det å fly som å være en patetisk opplevelse. Jeg synes fortsatt det er like kjekt å sette meg inn i et fly som før, men nå flyr jeg stort sett økonomiklasse og der har man kanskje ikke sett den helt store endringen (annet enn kanskje BOB). Jeg har vel stort sett også fløyet ikke for å fly i seg selv, men for å reise et eller annet sted. Det har jeg fortsatt muligheten til, og mulighetsområdet for dette oppfatter jeg også til å være større enn før.

Men, for all del, DY har vært kreative (og av og til litt vel kreative).

Last edited:

Nå kan ikke jeg være så klartenkende som Tommy777 er etter å ha vært på byen for å drikke ut en kamerat på byen i kveld som skal gifte seg i morgen. For meg så er det helt klart at Norwegian har hatt klare mål og kurven viser klart at de faktisk har oppnådd hva de har satt seg fore. Den forvirrende andrekurven viser helt klart at SAS er ikke et suksessfullt målstyrt selskap, men et selskap som til og med idag ikke har bestemt hva de vil være i fremtiden. Om de ha noen fremtid kan man spørre? For meg ser jeg bare en fremtid for SAS som regional aktør - en korrektør for Norwegians del som innbefatter den nordiske delen av markedet.

Skulle man tolket dette på en litt annen måte ville man kanskje fokusert på at selskapet som startet før -KGL ble født ikke har evnet å ta nevneverdig mye av trafikkøkningen som man har sett inn/ut av Skandinavia.

Hvordan ser passasjerutvikling ut for andre europeiske nettverksselskaper ut på samme tidsrom? Jeg mister at LH, BA, AF, KL etc nødvendigvis ikke er veldig mye annerledes

For meg ser jeg bare en fremtid for SAS som regional aktør - en korrektør for Norwegians del som innbefatter den nordiske delen av markedet.

Hvilket kanskje er det riktige og mest fornuftige?

Hvordan ser passasjerutvikling ut for andre europeiske nettverksselskaper ut på samme tidsrom? Jeg mister at LH, BA, AF, KL etc nødvendigvis ikke er veldig mye annerledes

Jeg har dessverre ikke tall for dette, men jeg mistenker at du har rett i dine antakelser.

Det er sikkert riktig, men SAS har vel gått med betydlig større underskudd (relativt sett) enn de fleste andre i samme periode, så de har ikke tilpasset seg kostnadsmessig like raskt som disse, og det er det som teller. Er ikke vannskelig å selge billetter til markedspris med tap.. (for å beholde pax)

W

Last edited:
Forsøkt sett litt i fugle perspektiv.
SAS er vel glade for at de fortsatt lever(er), og uten noen ekspansiv satsing utenfor Scandinavia så er jo PAX tallene rimelig forutsigbare på lang sikt så lenge ingen eksterne katastrofer inntreffer så lenge ikke særlig mye nytt materiell tilføres så er det ju bare å kunne fly de timene man har i døgner med de folk og jern man har, De har hyggelige CF tall vil jeg tro, og de har vel en økt Juli trafikk i forhold til tidligere år med veldig lite Juli trafikk generelt.
DY satser vel nå veldig mye mer av ny vekst utenfor SAS sine typiske hjemme område , og det ville jo vøre veldig spennende med sneak view på talle fordelt på
Scandinavia
Europa ex Scandinavia
Langrute (selv om de nå i starten med 2 maskiner er mulig å tenke 2*250*2 pax pr døgn * 30 dager snitt)

Last edited:
Aerlig talt ble jeg svaert overrasked da jeg sa DY sine tallene?

De klarer a holde CF pa fjorarets nivea, men det koster dyrt. For 3.maned pa rad faller Yield og RASK, men i JUL ble det heile 11% ned i RASK og yield.

Den store spörsmalet er om denne trenden forsetter eller om man far denne RASK / Yield trend til a snu...

Aerlig talt ble jeg svaert overrasked da jeg sa DY sine tallene?

De klarer a holde CF pa fjorarets nivea, men det koster dyrt. For 3.maned pa rad faller Yield og RASK, men i JUL ble det heile 11% ned i RASK og yield.

Den store spörsmalet er om denne trenden forsetter eller om man far denne RASK / Yield trend til a snu...

Slik du skriver så virker det som om du oppfatter Yield og RASK til å ha fallt i forhold til foregående måned. Tallene referere seg hele tiden til tilsvarende måned i fjor, ikke siste måned. Så når du sier Yield og RASK har fallt 3. måned på rad så er det riktigere å si; de 3 siste månedene har Yield og RASK ligget 7-11% under fjordåret. Effekten av forskjellen er stor.

10% fall i yield hver måned hadde vært ekstremt dramatisk mens 10% over året er ikke særlig spesielt. Helt udramatisk faktisk, i og med at flyvende distanse også har økt 10% i forhold til fjoråret. Det sammen med oppstart av baser etc. så kan er vel realeffekten at bilett prisene er omtrent som i fjor, kanskje en ørlite ned. Det samme kan leses fra SAS sine tall som ikke har den stor ekspansjonen som fortyrrer tallene.

Spacetime, selvsagt har du rett at de yield / RASK forlik er ikke mot den forrige maned, men mot fjoraret.

Det hva jeg liker a pepe pa er margins. Norwegian har en RASK pa 45 Öre na i Juli, og en CASK pa ca 42 Öre. I JUL 2012 hadde DY en RASK av 51 öre av CASK av 41 öre. (Kilde er DY sine presentajsoner for 3Q12 og 2Q13 pluss traffiktallen for JUl13)

Dersom na kostnader vs fjoraret stigger litt og RASK faller markant - fordi -11% er markant - sa spörs seg om denne agressiv ekspansjon gir mer penger i kassa en fjoraret.

Margin JUL12: Ca. 10 Öre per ASK
Margin JUL13: Ca. 3 Öre per ASK

Norwegian har ökt ca 30% i ASK dersom forliker man JUL12 med JUL13.

Dette betyr faktisk at Norwegian har tjent betydelig mindre under streken i 2013 enn i 2012.

Den interessante spörsmal na er: Hvor mye kan man skylde pa den pene sommer-vaeret i Norden og hvor mye av dette ma man skyldes den agressiv ekspansjon som gir en tydelig effekt pa Yield og RASK.

Norwegian har en RASK pa 45 Öre na i Juli, og en CASK pa ca 42 Öre. I JUL 2012 hadde DY en RASK av 51 öre av CASK av 41 öre. (Kilde er DY sine presentajsoner for 3Q12 og 2Q13 pluss traffiktallen for JUl13)

Av tallene som du har hentet fram så kan en vel enda ikke si noe sikkert om CASK i juli. Den er vel enda ikke opplyst og en må gjette hva den blir. Det har sikkert du gjort også selv om du fremstiller det som om det er fra rapportene.

Norwegian oppgir CASK kun i kvartalpresentasjonene. Vi må vente til oktober for å vite tallene for juli. Det vi vet er at CASK i 2.kv 2012 var 46 øre og i 3.kv 2012 41 øre. Altså 5 øre lavere i 3.kv enn 2.kv. For 2013 vet vi at CASK i 2.kv var 42 øre. Med samme forhold som i fjor kan en da gjette CASK for juli til 37 øre.

RASK for juli vet vi var 45 øre. Marginen blir da 45-37 = 8 øre, 2 øre lavere enn fjordåret.

Back