Norwegian trafikktall Jan 2014

branserud

ScanFlyer Blue
Ser ut som tallene stabliserer seg.
"The total number of passengers flown in January 2014 was 1 530 441 compared to 1 237 195 last year, an increase of 293 246 passengers (24 %).
Compared to the same period last year:  Total passenger traffic (RPK) increased by 50 %  Total capacity (ASK) increased by 45 %  The load factor was 74.8 %, up 2.6 p.p. The increase in passenger traffic, production and passengers is primarily driven by the establishment of new European short-haul bases and long-haul operations to North America and Southeast Asia.
Traffic

The unit revenue (RASK) is estimated at 0.30 for the period (-13 %).
The average flying distance for the Group increased by 16 % in January compared to the same period last year. Yeild 0.40 down 17%"
"
http://www.mynewsdesk.com/se/norwegian/documents/traffic-jan-2014-32908
 
Interessant at DY har ett mye større fall i Yield i forhold til SAS. Er det tap på driften av 787 flåten som spiller inn her?
 
Interessant at DY har ett mye større fall i Yield i forhold til SAS. Er det tap på driften av 787 flåten som spiller inn her?

Det kan se ut som om Norwegian ekspanderer alt for hurtig, og derfor blir overkapasitet i markedet.
 
At lønnsomheten er under press når man ekspanderer så voldsomt er ikke unikt for flybransjen og er et strategisk valg man gjør.
 
Markedet ser ut til å være mer fornøyd med tallene enn kommentatorer her inne, og sender aksjen opp over 11% i dag.
 
Kursen gikk rett opp fra børsåpning, og dette med AOC i Irland ble vel ikke kjent før godt ut på dagen?!

Det stemmer, kursøkningen kom lenge før AOC-ble kjent. DN kommenterer også dette i dag, at det er lenge siden at trafikktall har hatt en så "eksplosiv" virkning på kursen.
 
Back
Top