Norwegian trafikktall februar 2014

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Pressemelding:

Norwegian med god passasjervekst og høy fyllingsgrad

Norwegian fløy vel 1,5 millioner passasjerer i februar 2014, en økning på 22 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Fyllingsgraden øker selv med sterk kapasitetsvekst.

I februar fløy 1 527 099 passasjerer med Norwegian, en økning på 22 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med 48 prosent, mens kapasiteten (ASK) økte med 46 prosent denne måneden. Fyllingsgraden var 79,3 prosent i februar, opp ett prosentpoeng.

- Vi har økt tilbudet til kundene betydelig, med flere ruter og frekvenser. Selv med en sterk kapasitetsvekst fylles flyene, noe vi er svært godt fornøyd med. Samtidig ser vi at det er sterk konkurranse i markedet og mange billige billetter i salg. Det er bra for kundene at konkurransen virker. I Norwegian er vi beredt til å konkurrere, med stadig flere splitter nye fly i flåten og et utvidet rutetilbud til nye reisemål. Nye fly med lavere drivstofforbruk er den viktigste årsaken til at Norwegian kan holde kostnadene nede og tilby stadig flere billetter til lave priser, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

I februar fikk Norwegian levert to fabrikknye Boeing 737-800 av totalt 15 i 2014. I tillegg får selskapet fire nye 787 Dreamlinere i løpet av første halvår. Norwegians flyflåte er blant de mest moderne og miljøvennlige i Europa.

Norwegian gjennomførte 99,8 prosent av de planlagte flygningene i februar, hvorav 83,9 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Se detaljerte trafikktall i vedlagte pdf.

Kontaktpersoner:
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 97 55 43 44
Finansdirektør Frode Foss, tlf. 91 63 16 45

Trafikkrapport:

TRAFFIC DEVELOPMENT

The total number of passengers flown in February
2014 was 1 527 099 compared to 1 254 643 last
year, an increase of 272 456 passengers (22 %).

Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 48 %
 Total capacity (ASK) increased by 46 %
 The load factor was 79.3 %, up 1.0 p.p.

The increase in passenger traffic, production and
passengers is primarily driven by the establishment
of new European short-haul bases and long-haul
operations to North America and Southeast Asia.


PASSENGER REVENUES

The unit revenue (RASK) is estimated at 0.31 for the period
(-20 %).

The average flying distance for the Group increased by 14 %
in February compared to the same period last year

OPERATING PERFORMANCE

In February the Group operated 99.8 % of its
scheduled flights, whereof 83.9 % departed on time.


HEDGE POSITIONS

The Group has entered into term contracts and
options during the period. By the end of February the
Group estimates a quarter-to-date gain of
approximately MNOK 90 related to the hedge
positions. Currency translation effects from net
assets and net profit from consolidation into the
Group are recognized under Other Comprehensive
Income (OCI). These effects will be quantified in
future quarterly reports. The Group incurs immaterial
agio/disagio from USD denominated loans which has
previously been reported in the monthly traffic
figures.

http://media.norwegian.com/#/documents/traffic-figures-february-2014-33799
 
Jeg for min del kan ikke se disse tallene som suksess, selv om Norwegian jubler stort over den store veksten. ASK steg med +46%, RASK sank -20% og - legger man en Ancillary Revenue pa 120NOK til grunn - sa har Norwegian tapt en 3-sifred Millionbelöp i Februar. Slik som dette ser ut sa har Norwegian misted kontroll over sin inntekts-side og er i ferd med a ekspandere seg til döden. Selv om Björn Kjos ikke sier dette, men Norwegian er i deep shit .
 
Selv om Björn Kjos ikke sier dette, men Norwegian er i deep shit

Hvis Norwegian er i en slik tilstand du beskriver vet jeg om et par andre store flyselskap som er i even deeper shit.

2014 blir et svært vanskelig år på mange måter.

De selskapene som har noenlunde kontroll på sine kostnader vil overleve.

De selskaper som ikke har kontroll på kostnadene og er avhengige av at eiere stiller opp med frisk kapital gang på gang lever mye farligere.

Plutselig en dag sier eierne stopp og da er det kroken på døra for godt.
 
Hvis Norwegian er i en slik tilstand du beskriver vet jeg om et par andre store flyselskap som er i even deeper shit.

2014 blir et svært vanskelig år på mange måter.

De selskapene som har noenlunde kontroll på sine kostnader vil overleve.

De selskaper som ikke har kontroll på kostnadene og er avhengige av at eiere stiller opp med frisk kapital gang på gang lever mye farligere.

Plutselig en dag sier eierne stopp og da er det kroken på døra for godt.

Det er ingen tvil om faktum at ogsa andre er i deeper shit.

Men for Norwegian sitt del sa har denne voldsomme ekspansjon siden Q3 erodert DY's profit-margin. Det har gatt sa langt at selskap har tipped over til ulönnsomhet i JAN. Konsekvens ble at man valgte a öke tillegs-gebyrer, siden man haper a kunne pa denne mate "kryss-subsidere" billetter som selges altfor billig.

Lakmus-testen kommer likevel i So14. Da har Norwegian valgt a ekspandere enda mere i LGW, samt satse med baser i MAD og BCN. All disse steder er en garanti for nye pris-kamper og vil skape en betydelig press pa innteks-siden og Yield. Sikkert, man kan vaere oppfinnsom, skape nye og öke eksisterende gebyrer. Men vil det rekke? Vi bör ogsa huske at begge store aktörer planlegger en kraftig innenlands-expansjon til S14. Jeg tviler at dette vil bety ökende marginer pa hjemmebane. Med Eurobonus og lavere Flex-priser finnes det seg alrede en tydelig trykk i marked.

Norwegian sine konkurrenter sitter jo ikke stille. De ogsa skjerper seg. En Vueling kjemper med NAX om a bli #3 iblant Europa's lavpris-selskaper. De har kostnader pa samme nivea som DY, men de har en laaangt bedre inntekts-side. Samtidlig valgte de a ekspandere litt mindre hurtig enn DY. For meg er dette den smartere strategi og jeg foreser Vueling som den store vinner av aret 2014. Rett og slett fordi de beskytter sine marginer og ikke ofrer alt for a kunne vokse mange ganger hurtigere enn market.
 
Jeg for min del kan ikke se disse tallene som suksess, selv om Norwegian jubler stort over den store veksten. ASK steg med +46%, RASK sank -20% og - legger man en Ancillary Revenue pa 120NOK til grunn - sa har Norwegian tapt en 3-sifred Millionbelöp i Februar. Slik som dette ser ut sa har Norwegian misted kontroll over sin inntekts-side og er i ferd med a ekspandere seg til döden. Selv om Björn Kjos ikke sier dette, men Norwegian er i deep shit .

Veldig interessant lesing, og jeg har tenkt samme tanken på tross av at media har en tendens til å henge seg opp i antall passasjerer og kabinfaktor. Fortsetter fallet i yield så ser det veldig fort veldig stygt ut. Takk for godt innlegg! :up:
 
Hvis de var i så deep shit, hvorfor er det ingen analytikere og investorer som snakker om det? Eller er det bare BU662 som ser de store røde lampene lyse?
 
Hvis de var i så deep shit, hvorfor er det ingen analytikere og investorer som snakker om det? Eller er det bare BU662 som ser de store røde lampene lyse?

"- Det er merkelig at analytikerne lar seg lure gang på gang. De er ikke så dumme, så sannsynligvis er det egentlig bare et spill hvor selskapet har glede av å få høre at de gjorde det bedre enn ventet, mens for analytikerne, som i gjennomsnitt er mer positive enn negative til selskapene, så kan det være greit for dem å skrive ut at tallene ble bedre enn ventet, sier Næss.

Han nevner Norwegians fjerdekvartalsresultat som et eksempel. Flyselskapet la frem svake tall på bunnlinjen, men de var likevel betydelig bedre enn ventet."


http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2768514.ece
 
Vel, det finnes seg andre kloke hoder som ser de röde lampene blinke:

http://centreforaviation.com/analys...3-profit-falls-not-yet-low-cost-enough-152936

Legg merke til deres analyse av Cost vs. Revenues.

Norwegian sine Revenues faller hurtigere enn deres kostnader. Forsetter - eller i verste fall - aksellerer seg denne trenden, sa flyr Norwegian inn i dypt krise. Og eksakt dette trenden, at Yield/RASK fall aksellerer seg, denne har vi sett siden Mai, men det har blitt verre og verre i vinter. Dette kan tyde pa at Norwegian har ingen svar pa hvordan de kan heve sine inntekter og dermed tvinge RASK opp.
 
Man kan jo lese tallene fra ulike perspektiv men det er klart ift en bunnlinje kort forklart "hvor mye koster det og hvor mye inntekter har selskapet" så ligger vel fremdeles Norwegian ganske godt an ift sin "elskede", ihvertfall her inne, fiende. Mange vil jo feks alltid være negative til DU/DY sine tall men på andre siden være mer forklarende el kanskje sågar positive trass i dårlige tall hva angår SAS.
Vi kan vel alle være enige om at SAS fremdeles har en jobb å gjøre og at selskapet overhode ikke er friskmeldt(selv om man allerede ser tegn til at noen mener det etter et lite overskudd jfr siste årsregnskap(og man kan jo se på det regnskapet med forskjellige øyne). Men det må vel være klart at en fyllingsgrad på under 65% for SAS sin del ikke er særlig bra(men det er klart man kan se det fra den siden at det alltid er ledig plass, hehe, spøk til side). Jeg har nå klokketro på begge selskaper men SAS tilhengerene her inne må se videre og heller kanskje få SAS til å ha et enklere produkt og ikke disse stadige forandringene som kommer relativt hurtig. Personlig har jeg ikke noe å klage på da flymat i all hovedsak ikke inngår i min hoveddiett.
På den andre side så bør kanskje DY/DU bremse ekspansjonen noe nå for å få etablert ruter godt. Kanskje man er i ferd med å gape over for mye..
 
Last edited:
Anser en del av innleggene her som ren ønsketenking fra dem det gjelder. Det er klart at enkelte her inne ønsker at Norwegian sliter og deres største ønske er nok en konkurs.
 
Hvem konkurrerer Norwegian i hovedsak mot, SAS eller andre Lav-kostselskaper? Dersom SAS er hovedkonkurrenten så har Norwegian en betyelig kostnadsfodel i følge Capa-analysen som BU662 linker til. CASK hos SAS er nesten dobbelt så stor som hos Norwegian....
 
Hvem konkurrerer Norwegian i hovedsak mot, SAS eller andre Lav-kostselskaper? Dersom SAS er hovedkonkurrenten så har Norwegian en betyelig kostnadsfodel i følge Capa-analysen som BU662 linker til. CASK hos SAS er nesten dobbelt så stor som hos Norwegian....

Med ekspansjonen DY gjør nå, så står de også ovenfor f.eks. Ryanair, Easyjet og Vuelling, og de er gjerne tøffere å slåss mot enn SAS er og har vært. Men det er liten tvil om at heller ikke SAS bør ha særlig mye fall i yield selvsagt.
Lønnsomheten på Norge har vel hele veien vært rimelig bra (og er det ennå?), og det er gjerne ikke her problemet med yield er størst akkurat nå.
 
Hvem konkurrerer Norwegian i hovedsak mot, SAS eller andre Lav-kostselskaper? Dersom SAS er hovedkonkurrenten så har Norwegian en betyelig kostnadsfodel i følge Capa-analysen som BU662 linker til. CASK hos SAS er nesten dobbelt så stor som hos Norwegian....

Antallet avganger Norwegian har til/fra "min" destinasjon (TFS) har iallefall tatt av det siste året, og det er ikke SAS de konkurerer mot derifra til Tyskland/England etc.

Og er sikker på at det ikke er den eneste flyplassen de har bombardert med nye avganger.
 
Uten at flyselskap salgsstrategi er mitt felt, så er det vel i de fleste bransjer ikke uvanlig at man "selger seg billig" en periode
når man går inn i nye markeder eller lanserer nye produkterfor å bli lagt merke til og få kundene til å skifte handlemønster.
Så at de taper totalt sett i en så sterk vekst periode tror jeg ikke man skal se for mye dramatikk i uten å se bakgrunnsmaterialet.
Det er vel også en del engangs oppstartskostnader i.f.m nye ruter også vil jeg anta.
Det som er viktig for DY er å ikke tape i sine allerede etablerte markeder i denne fasen, da vil jeg være mer bekymret, og SAS
hadde vel ikke akkurat lystige tall denne gangen heller, så det er vel lite sannsynlig at DY taper her.

W
 
Nå anser jeg vel BU662 til å være en av de mer edruelige her inne hva gjelder SK/DY, så jeg tror ikke han tilhører noen nær døden skare akkurat.
 
Norwegian er nok bedre rustet enn de fleste andre for å tåle yield press. I motsetning til andre kan Norwegian veie yeldpresset mot;

- stadig lavere kostnader (ned 7% i fjor). Gjennomsnitts kostnadene vil fortsett å falle ytterligere etterhvert som LH blir en større og større del av Norwegian.
- ekspansjon i nye markeder som kan sees på som en investering.
- alt ligger til rette for meget bra inntjening i sommerhalvåret. Norwegian vil helt sikkert gå med et komfortabelt overskudd også i 2014, totalt sett.

Årlige "ekte" og ganske fete overskudd er Norwegian sammen med Easyjet og Ryanair nesten alene om i bransjen. Det er den aller beste rustning mot hard konkuranse.

Norwegian sier at deres ekspansjon i UK, Tyskland og LH er absolutt velykket. De har fått kunder i helt nye markeder nesten uten utgifter til markedsføring. Norwegian har ingen problem med å konkurere med Easyjet, Ryanair og Air Berlin på deres hjemmebaner. Nye fly, WiFi, attraktive priser og skandinavisk stil er nok attraktivt for mange, ikke bare her på berget. En kan regne meg at Norwegian har rimelig god kontroll på dette og griper sjansene rett å slett fordi det er opplagt lønnsomt på litt sikt. De har en strategi, følger sine planer og teller pengene først til slutt.
 
Last edited:
Iflg en analytiker i Danske Bank;

“We believe reasons behind the continued yield decline are price competition in the Nordic countries, a low pricing of the company’s new routes on the pan-European market as part of a marketing strategy and long haul flights which contribute negatively to overall yield development,” Danske Bank analyst Martin Stenshall said today in a note to investors.

- Stort prispress i skandinavia
- Nye ruter lavt priset som markedsstrategi
- Longhaul som bidrar negativt

W
 
Analytikerne har priset inn kraftig yield fall i starten av 2014. De har derimot priset inn at dette stabiliseres... og yielden i 2015 blir uendret. Det tror jeg er urealistisk, så aksjekursen kan fort få seg en smell. Men DY kommer til å levere overskudd, så ingen annen stor fare utover aksjekursen på kort sikt tror jeg.
 
Back
Top