• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian tar i bruk personvernvennlig biometri

LN-RRA

Eurobonus Diamond
Norwegian blir det første flyselskapet i verden, som tar i bruk personvernvennlig biometri. - Vi vet at våre kunder er opptatte av personvern, og denne teknologien åpner for nye anvendelser av biometri, sier Bjørn Erik Barman-Jenssen i Norwegian.

http://boarding.no/art.asp?id=33564

Unskyld meg, men har ikke SAS hatt dette i bruk i over 1 år nå:question:
I så fall lurer jeg på hvordan Norwegian kan være først i verden.....

Ja, jeg ser at det er "neste generasjons biometri" de skal bruke, men funksjonaliteten går vel ut på det samme.

Last edited:
De (Kjos) pleier jo å være veldig sleipe (ja, jeg er Norwegianhater) og har sikkert en annen leverandør enn det SAS har, så det er sikkert det som er begrunnelsen.

Tror det går på kryptering i løsningen. Ergo er det ikke så stor forskjelli opplevelsen fro kunde. Men det er sikkert ikke mulig å hente ut fingeravtrykket og vite hvem det tilhører.

Disclaimer: jeg gjetter.

Tror det går på kryptering i løsningen. Ergo er det ikke så stor forskjelli opplevelsen fro kunde. Men det er sikkert ikke mulig å hente ut fingeravtrykket og vite hvem det tilhører.

Disclaimer: jeg gjetter.

Samme gjelder jo for SAS sin løsning.
Det er ikke mulig å hente ut det biometriske avtrykket, og det er heller ikke mulig på en senere anledning da dette ikke blir lagret noe sted.

For øvrig Bjørn Erik Barman-Jenssen jobbet jo i SAS Norge før med å utvikle nye produkter på bakken. Bl.a. biometri. At det skulle være noe bedre enn SAS sin løsning tviler jeg på. Det høres ut som mer snakk enn hva det vil være i praktisk for å selge noe for å høre bedre ut enn det som SAS har brukt. Som for øvrig nok kan trenge en oppdatering, både i funksjonalitet, kvalitet og praktisk bruk, både mot passasjerer og ansatte.

Men skal DY bruke rullemaskinen til SAS eller må det forsatt stå en person på hver side av skranken?

Men skal DY bruke rullemaskinen til SAS eller må det forsatt stå en person på hver side av skranken?

Den biometriske løsningen kombineres også med automatisert ombord stigning ved en såkalt ”turnstile” eller ”vendekors” som gjør ombordstigningen enda raskere.

er det "personvernvennlig" som er utslagsgivende her?
Ganske frekt å selge dette som en stor nyhet, når forskjellene på DY og SK er minimale (semantikk?)

new slogan - same shit
----

Men selvfølgelig det "selger" jo bedre enn - Dy tar i bruk samme som biometri som Sk allerede bruker, for det er vel folks finger som skal brukes:o

new slogan - same shit
----

Men selvfølgelig det "selger" jo bedre enn - Dy tar i bruk samme som biometri som Sk allerede bruker, for det er vel folks finger som skal brukes:o

Helt enig

"neste generasjons biometri" er utrykket som brukes. SPAR MEG
Det eneste SASbiometrisystemet gjør er å ta kopi som gis til gate som forsikrer at det er samme person som går ombord som har sjekket inn bagasje. Ikke kom å fortell meg at det er noe annet med Norwegian.

Så vidt jeg husker, så lagrer SAS sin løsning fingeravtrykket midlertidig. Noen kan sikkert flere detaljer, men jeg mener ihvertfall at slettingstidspunktet (og rutinene) var det Datatilsynet maste mest om.

GenKey ser ut til å ha et system der de klarer å lage en hash (envegsrepresentasjon) av fingeravtrykket. Det kan kvalifisere som ei ganske god nyhet i forhold til personvern og fingeravtrykk, men selv om jeg kan en del om dette feltet er websidene deres nesten komplett uforståelig buzzwordbingo.

Enig i at dette ikke er noe nyhet. Boarding burde jo også vite at dette ikke er noe nytt og burde ikke ukritisk skrive alt det de blir fortalt.

jeg vet det frister til en debatt om journalisters evner, men la oss kutte den, ok?

Vi får se hva dette egentlig innebærer, men det var jo et sinnsykt sats på hoppkanten her da Boarding!

Dette kunne blitt en interessant diskusjon, men vi blir vel klubbet av MOD fordi vi ikke snakker om biometri? Kanskje vi skulle opprette en egen tråd om emnet?

Den "diskusjonen" har vel gått i reprise til det kjedsommelige...
Ikke er den spesielt interessant heller. LCC selskaper er kommet for å bli, også i Norge
For øvirg er det interessant at Kjos frambringer et slikt sinne hos noen, hver gang han er figurerer i nyhetsbildet.

Back