Norwegian strammer inn bagasjereglene

Bra at noen tar tak i dette. Jeg har fly-pendlet i flere år, men aldri opplevd at noen har tatt sjekket antall kolli og størrelsen på bagasjen.

Er alltid noen som tar med seg trillekoffert, laptopveske og i tillegg en taxfree pose inn, og bruker nesten en hel bin alene...for håndbagasje på gulvet, nei det stjeler benplassen, for her tar vi ikke hensyn til andre passasjerer.

Hurra for Norwegian, håper flere følger etter og blir strengere på dette.

Det fine med irene i FR er at de håndhever reglene strengt slik at det blir likt for alle. Men DY er det bare å kjøre på å være frekk og man slipper unna med omtrent ubegrenset håndbagasje...

Resultat er at hos DY er det ofte ikke plass i hattehyllene og det tar minst 5-10 minutter lengre å borde og komme seg ut av et DY fly enn et FR fly. Ikke rart DY blir forsinket av sånt og de må få problem å snu flyet tidsnok.. . Og de minuttene for passasjerene å vente der ekstra er sykt irriterende...

Men det koster BARE rundt 50-lappen for 20 kg bagasje med DY, 150,- for 15 kg med FR. På flyplass er det 30 euro for FR og 80-120 med DY.

Det beviser vel bare at Nordmenn gjør MYE for å spare 50 kroner... ;) Men blir DY like strenge som FR så kanskje folk tar til fornuft og bestiller den bagasje de trenger på forhånd. Tror eneste pisken som hjelper her...

Tusen takk Norwegian om dere får dette til å fungere. Helt utrolig over hva folk velger å ta med i kabinen, men ikke minst får ta med inn. Enkelte har da med "hele flyttelass", utrolig hvor mye stress folk utrsetter seg for å spare 50 kroner. Reiste fra Charleroi med Ryanair. Der ble alle med to kolli bagasje stoppet i sikkerhetskontrollen. Genialt!. Alle fikk med seg litt inn i kabinen uten kapasitetsproblemer.Jeg krysser fingrer å tær for at dette skal gå bra ! !

Aerlig talt haper jeg at andre selskaper folger etter. KLM Cityhopper gjör eksakt det samme og det er en fint sak a boarde deres fly og har nok plass i hattehylle til mitt jakke. Rett og slett fordi alle Kolli innsammles för pax'ene kommer inn i flyet.

Her strammer man forövrig ikke noe inn, man bare velger a fokussere pa eksisterende regler, som ble dannet med hensikt til sikkerhet omboard.

Det er en STOR forskjell, R. Det koster deg ikke en hundrelapp for gate sjekk av bagasje hos KLM Cityhopper.

Dette er ett problem DY har skaffet seg selv. Å skylde på passasjerene blir fullstendig feil. Løsningen er enkel: Er DY bekymret for sikkerheten (noe som selvsagt ikke er motivasjonen her), slutt å ta betalt for innsjekket bagasje: Problem solved

Jeg ser det samme her i USA hver eneste uke når jeg er ute og flyr. Flyselskapene peiser på med økte gebyrer og nordmenn som amerikanere er kjipe og drar med seg alt de kan inn i kabinen for å spare penger. Å spare penger: DERFOR velger folk å fly Norwegian. Det er Norwegians budskap i all markedsføring.

Dersom du er forretningsreisende og vil ha bedre kabinmiljø, velg SAS. Mindre frekvente reisende liker nemlig å sjekke inn bagasje, noe de får gratis av SAS, men når de blir offer for en gebyrgalopp ute av kontroll, velger mange selvsagt å ta med seg mer ombord.

Logisk..

Dersom du er forretningsreisende og vil ha bedre kabinmiljø, velg SAS. Mindre frekvente reisende liker nemlig å sjekke inn bagasje, noe de får gratis av SAS, men når de blir offer for en gebyrgalopp ute av kontroll, velger mange selvsagt å ta med seg mer ombord.

Lenge siden du har fløyet med SAS, Tommy....?;) Så godt som alle de siste flygningene jeg har hatt med SAS det siste halvåret har det vært stappfullt i alle baggasjehyllene jeg har sett, samt at kabincrew har gått frem & tilbake for å finne plass til diverse kofferter/bags. Det tyder selvsagt på at flyene er nokså fulle, og det er jo isolert sett fint for SAS.

Lenge siden du har fløyet med SAS, Tommy....?;) Så godt som alle de siste flygningene jeg har hatt med SAS det siste halvåret har det vært stappfullt i alle baggasjehyllene jeg har sett, samt at kabincrew har gått frem & tilbake for å finne plass til diverse kofferter/bags. Det tyder selvsagt på at flyene er nokså fulle, og det er jo isolert sett fint for SAS.

Etter å ha fløyet endel med både SAS og gebyr-kåte amerikanske selskaper det siste året er min mening at det går langt smidigere for folk å få plass til håndbagasje der enn hos de amerikanske.

Dette stemmer bra med mine erfaringer med SAS også. Er flyet noe i nærheten av fullt, >75%, så er det umulig å få plass til noe som helst i overhead-bins om en kommer på blant de siste. Nå har ikke det vært et stort problem med særlig mer enn 60% kabinfaktor de siste ukene, men det har likevel vært bra med bagasje ombord.

Det fine med irene i FR er at de håndhever reglene strengt slik at det blir likt for alle. Men DY er det bare å kjøre på å være frekk og man slipper unna med omtrent ubegrenset håndbagasje...

...

....vi opplevde ikke FR som om det var likt for alle....i Liverpool slapp de fleste inn med 2 Kolli (1 haandbagasje + TacFree Pose)...mens vaar North Face Bag som er 55x36x18 (som burde gaa innenfor FR's 55x40x20) slapp ikke igjennom...ei heller var det mulig aa plassere Pappmalen til FR ned i Staalrammene....men det er litt OffTopic....

Etter å ha fløyet endel med både SAS og gebyr-kåte amerikanske selskaper det siste året er min mening at det går langt smidigere for folk å få plass til håndbagasje der enn hos de amerikanske.

Jeg har ikke fløyet amerikanske flyselskaper, men har fløyet det som enkelte her kaller gebyrkåte norske selskaper, og jeg klarer ikke å se nevneverdig forskjell mellom de(t) selskapet og SAS som Tommy trakk frem som et godt alternativ for å ha bedre kabinmiljø (jeg antar at han snakket om mindre carry-ons hos SAS - og det er altså ikke min erfaring).

OT ja, men min Samsonite 37x55x21 cm går nedi stålrammen til FR lett. Og får faktisk plass til alt JEG trenger. Bare shopping som kan bli et "problem", men punger stort sett ut 150 ekstra for å få 15 kg innsjekket bagasje med hjem.

Vedr. tax-free er det mulig FR ser litt gjennom fingerne eller har en deal med flyplassene... FR flyplassene lever jo stort sett av alt annet enn FR...

....vi opplevde ikke FR som om det var likt for alle....i Liverpool slapp de fleste inn med 2 Kolli (1 haandbagasje + TacFree Pose)...mens vaar North Face Bag som er 55x36x18 (som burde gaa innenfor FR's 55x40x20) slapp ikke igjennom...ei heller var det mulig aa plassere Pappmalen til FR ned i Staalrammene....men det er litt OffTopic....

Når folk drar med set ikke bare 1 og 2, men 3 bags&post&diverse ombord og forventer å finne et rom til disse så går det ikke.
Veldig bra om selskapene blir mye strengere på dette.
Skulle vel ønske at gate stoppet de med >1 item .

Jeg har ikke fløyet amerikanske flyselskaper, men har fløyet det som enkelte her kaller gebyrkåte norske selskaper, og jeg klarer ikke å se nevneverdig forskjell mellom de(t) selskapet og SAS som Tommy trakk frem som et godt alternativ for å ha bedre kabinmiljø (jeg antar at han snakket om mindre carry-ons hos SAS - og det er altså ikke min erfaring).

Jeg flyr selvsagt ikke SAS så mye lengre, men jeg tipper at typiske forretningsavganger er bedre hos SAS enn hoe DY, men det blir jo subjektivt.

Merker ihvertfall her i USA stor forskjell på JetBlue/ Southwest og de andre.

Men potensialet for å få folk til å sjekke inn bagasje må da være langt større på et selskap der det er inkludert i billettprisen. Uansett er det vel nær sammenheng mellom oppfyllingsgrad i setene og i bagasjehyllene, slik du nevner.

Men potensialet for å få folk til å sjekke inn bagasje må da være langt større på et selskap der det er inkludert i billettprisen. Uansett er det vel nær sammenheng mellom oppfyllingsgrad i setene og i bagasjehyllene, slik du nevner.

Jeg vil vel tro at det kanskje er en sammenheng, men samtidig så koster det ikke all verden å betale for innsjekket baggasje. Skal jeg på ferietur så bestiller jeg baggasje (selv om jeg av & til har endt opp med å ikke bruke "kvoten"). Min primære årsak til å som oftest ikke sjekke inn er å slippe å bruke tid på å vente på baggasjen, og ikke pris (men som økonom så har jeg helt klart som utgangspunkt at pris kan påvirke valg - i større eller mindre grad). Min erfaring, selv om det på ingen måte kan sies å være et representativt utvalg av observasjoner, er at det ikke er noe som tyder på at så er tilfellet i Norge.

Last edited:

Med en full 738 er det ikke plass til flere rullekofferter etter at ca 150 pax har gått ombord. Dette oppleverer jeg som gjengs, enten det er Delta, SAS, Continental eller whatnot. DY har jeg liten erfaring med, men jeg regner med at det er omtrent det samme. Å da ha en agent stående i broa og tagge bagasje for lasterommet går normalt greit. Det som skal bli spennende er å se hvordan det går når man har en person stående der med 'kassaapparat' i tillegg. Dette vil kreve ressurser RFS neppe har og DY skal få merke dette på punktligheten, enten de gjør det nede i broa eller oppe ved gaten.

Det er godt mulig at det vil gå seg til etterhvert, men i begynnelsen vil de nok gå på en skikkelig smell ... og sikkert en overskrift eller to også ..

Dette er ett problem DY har skaffet seg selv. Å skylde på passasjerene blir fullstendig feil. Løsningen er enkel: Er DY bekymret for sikkerheten (noe som selvsagt ikke er motivasjonen her), slutt å ta betalt for innsjekket bagasje: Problem solved

Jeg ser det samme her i USA hver eneste uke når jeg er ute og flyr. Flyselskapene peiser på med økte gebyrer og nordmenn som amerikanere er kjipe og drar med seg alt de kan inn i kabinen for å spare penger. Å spare penger: DERFOR velger folk å fly Norwegian. Det er Norwegians budskap i all markedsføring.

Logisk..

Enig, men det lykkes dem åbenbart at forføre masserne og at få offentligheden til at tro, at dette gøres for "passagerernes bedste". God PR-maskine de har - siden det jo åbenbart lykkes....

Hvis de siger at det har været et problem i et stykke tid og at de vil være strikse pga "sikkerheden" - betyder det så at de hidtil ikke har taget "sikkerheden" seriøst?. Lidt modsigende argument - men fair nok - det virker...

det lykkes dem åbenbart at forføre masserne og at få offentligheden til at tro, at dette gøres for "passagerernes bedste". God PR-maskine de har - siden det jo åbenbart lykkes....
..

Jepp, må konstatere at flertallet av bidragstyterne i denne tråden består av "forført masse"... :lol:

Jepp, må konstatere at flertallet av bidragstyterne i denne tråden består av "forført masse"... :lol:

Ja, vi som fra tid til annen forviller oss inn hos DY skjønner ikke så mye av hvor lurt vi egentlig blir av DY.....:D

Det kan jo selvsagt være at effekten av innføring av betaling for baggasje faktisk har resultert i mange som trekker inn alt for mye ombord, og at DY har sett seg nødt til å stramme inn på dette. Jeg innser imidlertid at dette nok er noe DY ønsker å gjøre for å tjene noe mer penger, og jeg tar dette med meg i vurderingen av hva man skal velge når man er ute og flyr.

Nå har jeg mang en gang sittet med sidemannens håndbagasje "rundt ørene" og stappfulle hyller lenge før Norwegian og bagasjegebyrer var påtenkt.

Forbannet iriterende med flygbolagets overbærenhet med passasjerer som drasset med seg alt mulig ombord for å slippe å vente 5 minutter ekstra ved bagasjebåndet, for dengang fantes det ikke noe økonomi i det overhodet.

Reglene til Norwegian (eller Ryanair) er vel kjent, å lage noen konspirasjonsteori rundt det å faktisk håndheve dem er å dra det litt langt, eller hva?

Intressant tråd må jeg si. Har noen av dere stått i døren og ønsket velkommen ombord og spurt folk om hvorfor de ikke sjekker inn sin bagasje? ;)

Faktum er at det ikke er bagasjegebyr som er problemet men derimot ventetiden på flyplassen for å få ut bagasjen. Mange prøver seg selv om de vet at de har med for mye. Folk har så tett tidsplan at det og vente på bagasje stjeler for mye tid. Derfor dras det ene kolli etter det andre inn i kabinen uavhengig om det er SK eller DY. SK annonserer til og med under avgangsopprop at det kun er tillatt med 1 kolli inn i kabinen. Dette er et bransjeproblem og det er veldig bra at det nå settes fokus på dette.

Back