• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegian starter Tromsø - London

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Takk til hurtigruta og deres chartring av egne fly istedenfor å benytte denne ruta...

Dette blir helt feil å si. Når Hurtigruten kan chartre maskin i egen regi til en kostnad som er lavere enn de får ved kjøp av seter hos Norwegian, så er det vel ikke Hurtigruten det er noe galt med? Kanskje Norwegian ikke driver så billig som enkelte hevder å mene?!
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

DY driver nok billig. CASK på 0,49 i 2009, og 0,41 i Q3 2010. Det er en god slump penger under andre skandinaviske konkurrenter. Jeg tror ikke problemet ligger der, men i at Hurtigruten er avhengig av mer forutsigbare priser på flygningene i forhold til å markedsføre sitt produkt til engelske turister. Hurtigruten sier vel også selv at de fortsatt bruker DY, men nå i tillegg til egne charterflygninger.

Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt. Det tredje er at med de prisene som lå ute ganske lenge på slutten av året og den tildels lave kabinfaktoren (godt nede på 60-tallet) så er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at DY gjør slike grep. Synd er det nå uansett, for det er en kjekk måte å komme seg til England på.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Var i Cambridge i oktober og benyttet meg av denne ruten. En av få direkterukter utenlands om man ser bort fra charterturene til "Syden". Synd.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt.

Det er jo dette som er litt merkelig med at den ene DY-ruta fra TOS til utlandet har gått nettopp til London. London er jo den hovedstaden i Nordeuropa som ligger lengst unna Tromsø. Nå har det sjølsagt også noe med marked å gjøre, men dette er nettopp grunnen til at jeg tidligere pekte på Helsinki som en kandidat til ny rute, det er under halvparten så langt dit.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Det er jo dette som er litt merkelig med at den ene DY-ruta fra TOS til utlandet har gått nettopp til London. London er jo den hovedstaden i Nordeuropa som ligger lengst unna Tromsø. Nå har det sjølsagt også noe med marked å gjøre, men dette er nettopp grunnen til at jeg tidligere pekte på Helsinki som en kandidat til ny rute, det er under halvparten så langt dit.

Men er det i det store hele reisende mellom TOS og HEL da? Jeg kan ikke tenke meg det er noe marked for en slik direkterute.

Da vil jeg heller tro CPH er et bedre alternativ.
 
Last edited:
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Men er det i det store hele reisende mellom TOS og HEL da? Jeg kan ikke tenke meg det er noe marked for en slik direkterute.

Da vil jeg heller tro CPH er et bedre alternativ.

Selve grunnideen til DY var i oppstarten at Er det billig nok flyr folk", altså at folk flyr hvor som helst, bare det er billig. Ikke så viktig hvor det er. Og det har de nok rett i. Har opplevd masse nye spenende steder ved å finne billige billetter heller enn å planlegge hvor jeg ville på forhånd.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Selve grunnideen til DY var i oppstarten at Er det billig nok flyr folk", altså at folk flyr hvor som helst, bare det er billig.

Jo og det har fungert glimrende både for dem og Ryanair, men du trenger et visst beforkningsgrunnlag for å få det til å fungere. I tillegg må du også ha noen som betaler regninga for billigbillettene - altså nok som kjøper dyre billetter ..

Baltic kjørte den strategien i TOS, og det gikk jo ikke så bra ....
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Men er det i det store hele reisende mellom TOS og HEL da? Jeg kan ikke tenke meg det er noe marked for en slik direkterute.

Da vil jeg heller tro CPH er et bedre alternativ.

Husk at du ikke må tenke som en "søring" nå :) Alle sørpå vil til København virker det som, ikke vet jeg. I Nordnorge er det en relativt sterk tradisjon for å dra både til Finland og Nordsverige. Dessuten er det veldig mange finlendere i Nordnorge. Jeg skal liste opp noen flere ting jeg ser på som grunner til at jeg trur ei slik rute burde kunne fungere.

Videre er det jo også en del folk fra Baltikum her, som ellers i landet, så lenge AirBaltic si rute til RIX bare går sommerstid vil garantert en del som skal dit benytte ei slik rute. for eksempel er det jo uansett lettere og kjappere å komme seg fra Tallinn til Helsinki enn til Riga.

Den samme sammenligninga med AirBaltic si av-og-på-rute gjelder forsåvidt også for mange russere. Russere er det også mange av her oppe.

Med Norwegian-base i Helsinki vil de ha et bedre kundegrunnlag fra Finland enn om de bare skulle fly en "slenger" fra Tromsø til Helsinki.

Nordnorge er populært å feriere i for finlendere, spesielt pga fiske og mange finskspråklige.

Mye av dagens feriering fra Nordnorge til Finland som jeg kjenner foregår med bil hele vegen, med bil til de nordligste jernbanestasjonene, eller gjerne bil til de nordligste flyplassene.

Til slutt, er det som sagt relativt kort til Helsinki, over 300km kortere i luftlinje enn til København. Det innebærer at avstanden til København er omlag 50%lenger. Og også litt kortere enn til OSL.

Så kan det jo hende det er ei eller anna stor fallgruve ute og går, men den ser ikke jeg. Det som kanksje kan være et minus, framfor et pluss, sia Norwegian planlegger longhaul, er at folk lenge har kjørt til nordfinske flyplasser for å fly Finnair interkontinentalt (via Helsinki sjølsagt).

Noen tanker der i alle fall :)
 
Husk at du ikke må tenke som en "søring" nå :) Alle sørpå vil til København virker det som, ikke vet jeg. I Nordnorge er det en relativt sterk tradisjon for å dra både til Finland og Nordsverige. Dessuten er det veldig mange finlendere i Nordnorge. Jeg skal liste opp noen flere ting jeg ser på som grunner til at jeg trur ei slik rute burde kunne fungere.

Interessant, og for meg ny vinkling, uten at jeg vet noe om mengden av dette finske markedet. Uansett, vi søringer vil ikke til København i så stort antall. Saken et at vi i en del tilfeller MÅ via dette trafikknutepunktet for å komme oss til andre steder. Derfor går det mange fly mellom OSL og CPH.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Triste greier, men det viser vel bare at utenlandsruter fra TOS trenger feed til/fra sluttdestinasjonen for å fungere. Et særlig mye større lokalmarked enn London finnes jo ikke uten at man drar virkelig langt. Ellers finner jeg det besynderlig at Hurtigruten og Norwegian, som i lengre tid har beskyldt hverandre for ikke å legge til rette for den andre parten, ikke klarer å samarbeide bedre. Men når Hurtigruta da ser seg nødt til å chartre tre fly i uka sier det seg vel selv at mye av grunnlaget for DYs rute forsvinner.

Rute til Helsinki? Sorry, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at det skulle gå, ihvertfall ikke med DY. DY har ikke interlining med noe selskap og DYs eget utvalg av ruter fra Helsinki er en dråpe i havet sammenlignet med hva de kan tilby fra OSL. Antall sørfinner som drar til TOS (nordfinner kommer neppe til å fly Rovaniemi-Helsinki-Tromsø, da er det vel så lett/billig å kjøre) og tromsøværinger som skal til Helsinkiområdet kan aldri i livet holde liv i ei slik rute.

SAS med CRJ til CPH eller 737-600 til ARN (hele året) har jeg langt større tro på, men ihvertfall førstnevnte rute er i distanse relativt lang, så om det er økonomi i det er usikkert.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Som sagt, det er flere "grupper" som ville hatt interesse av ei slik rute. Så er det klart at den antakelig også ville gå bedre om sommeren. I forhold til ruta til London, vil jo Norwegian ha den fordelen at de er en av de større aktørene i Finland, når de åpner base. dvs, at ruta eksisterer blir fort kjent og er reklame i seg sjøl. Du vil ikke vite hvor mange briter jeg har snakka med i Tromsø som ikke ante at det gikk an å fly direkte fra Gatwick...

Har mindre tru på ARN, det er i så fall som sommerrute, og SAS har hatt den som sommerrute for folk med dårlig tid, som er stinne av gryn (jf. direkte+pris). En kan heller spørre seg hvem i all verden som skal ta fly mellom Tromsø og Stockholm, utenom turister sommerstid, fortoner det seg som et breiere grunnlag t/r Helsinki. Finnair har jo også hatt sommerruter Finnmark i flere år tidligere, og sjøl om Lakselv er nærmere Nordkapp, så nekter jeg å tru at passasjergrunnlaget dit er bedre enn til Tromsø.

Købehavn trur jeg er for langt, hva skulle hensikten være? Å sende folk til SAS IC? Da har jeg like mye, eller kanskje mer, tru på at KLM begynner å fly TOS-AMS
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

SAS linje ARN-TOS-ARN(737-600) hade väldigt hög kabinfaktor sommaren 2010. Har ingen aning om yielden på rutten dock.
Framförallt var det många Norrmänn som flög till Stockholm med denna rutt...
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt.

Og det er jo kanskje hovedproblemet til Tromsø; Det er veldig langt unna resten av Europa hvilket i kombinasjon med lavt volum (Tromsø er en tross alt en ganske liten by) gjør det økonomisk vanskelig å få utenriksruter til å være lønnsomme. Og når man ikke klarer å få London til å gå rundt sliter jeg å se hva annet som skal funke.



En kan heller spørre seg hvem i all verden som skal ta fly mellom Tromsø og Stockholm, utenom turister sommerstid, fortoner det seg som et breiere grunnlag t/r Helsinki.

Jeg klarer ikke se hvorfor kundegrunnlaget skulle være så mye større til Helsinki en Stockholm. Greit at det er noen forbindelser mellom Finland og deler av Nord-Norge, men de store volumene er det ikke snakk om
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Har mindre tru på ARN, det er i så fall som sommerrute, og SAS har hatt den som sommerrute for folk med dårlig tid, som er stinne av gryn (jf. direkte+pris). En kan heller spørre seg hvem i all verden som skal ta fly mellom Tromsø og Stockholm, utenom turister sommerstid, fortoner det seg som et breiere grunnlag t/r Helsinki. Finnair har jo også hatt sommerruter Finnmark i flere år tidligere, og sjøl om Lakselv er nærmere Nordkapp, så nekter jeg å tru at passasjergrunnlaget dit er bedre enn til Tromsø.

Mulig jeg er i overkant negativ, men jeg kan ikke for min bare liv se at det skulle være større marked for turer for DY med en -800 maskin til Helsinki enn til f.eks ARN. Hvilket marked er man ute etter?

Feed? Nei, ikke med mindre man koordinerer med Finnair og IC.
Turist/helgetrafikk? Fra tromsø? Fra norge? Hvor vanlig er det å legge shoppe/fritidsturer til Helsinki ift København, London el Riga? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er et minimalt marked.

Hadde Finnair startet en slik rute, er sjansen for suksess større, men suksessjansen ift til f.eks KLM til AMS vurderer jeg som liten.

Købehavn trur jeg er for langt, hva skulle hensikten være? Å sende folk til SAS IC? Da har jeg like mye, eller kanskje mer, tru på at KLM begynner å fly TOS-AMS

Ja, hensikten skulle nettopp være feed. En rute uten feed er prøvd med LGW-TOS og det gikk ad undas. Og ingen annen by i nærheten har samme lokalmarked eller tiltrekningskraft på nordmenn som London.

Og det er jo kanskje hovedproblemet til Tromsø; Det er veldig langt unna resten av Europa hvilket i kombinasjon med lavt volum (Tromsø er en tross alt en ganske liten by) gjør det økonomisk vanskelig å få utenriksruter til å være lønnsomme. Og når man ikke klarer å få London til å gå rundt sliter jeg å se hva annet som skal funke.

Spikeren på hodet dette, i hvert fall nesten. Hovedproblemet er ikke (i norsk sammenheng) et lavt volum, men at TOS ligger 1-1 og 1/2 time i flytid lengre unna enn andre norske byer. Det innvirker selvfølgelig katastrofalt på yielden. Hadde TOS ligget like nært AMS som KRS, hadde du skulle sett at KLM betjente flyplassen allerede.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Dette her et rimelig greit eksempel på at fornuften seiret og TOS-LGW ble lagt ned.
Med slike beleggtall som vist under og lave priser oppnådd, så har Norwegian funnet en mer fornuftig og inntektsbringende sysselsetning av et av sine fly de drøye 8 timene det tar for en rundtur TOS-LGW-TOS to dager i uken.

Tromsoe_London.jpg


Kilder: UK CAA, libhomeradar.com og data.flight24.com
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Jeg har fløyet med DY endel ganger, og bygningene som kanskje er designet for engelskmenn på.tur til Tromsø, lørdag fra London og tirsdag ettermiddag til London, og disse synes å være betraktelig "lettere" enn lørdag morgen til London og.tirsdag ettermiddag til Tromsø. Dessverre.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Jeg har fløyet med DY endel ganger, og bygningene som kanskje er designet for engelskmenn på.tur til Tromsø, lørdag fra London og tirsdag ettermiddag til London, og disse synes å være betraktelig "lettere" enn lørdag morgen til London og.tirsdag ettermiddag til Tromsø. Dessverre.

Det er som jeg var inne på i et annet innlegg her, forbløffende mange briter som kommer til Tromsø via Oslo, intetanende om at det fantes ei direkterute.

I tillegg er det sjølsagt slik at DY har flydd på en lørdag. Det er lett å forstå, en dag med lite trafikk hvor det er overskuddskapasitet i selskapet. Den lave trafikken kommer jo nødvendigvis av at lørdag ikke akkurat er en foretrukket reisedag for folk, ei heller for de som skal fra Tromsø til London.

Ser en på disse to faktorene, er det også fristende å be Norwegian å ta en bit av skylda sjøl. For mitt eget vedkommende vet jeg at jeg ville tatt denne ruta oftere i bruk om flyvningene hadde vært på torsdag eller fredag til London. Jeg tviler på at jeg er den eneste.

Så skal jeg komme første svar på dette innlegget i forkjøpet, ja jeg forstår at DY ikke nødvendigvis har kapasitet til å sette inn fly på en travlere dag, det forstår jeg, men det endrer ikke at belegget ville vært bedre dersom flyet hadde gått en eller to dager tidligere.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

I tillegg er det sjølsagt slik at DY har flydd på en lørdag. Det er lett å forstå, en dag med lite trafikk hvor det er overskuddskapasitet i selskapet. Den lave trafikken kommer jo nødvendigvis av at lørdag ikke akkurat er en foretrukket reisedag for folk, ei heller for de som skal fra Tromsø til London.

Tja, jeg synes tilbudet har vært godt i forhold til når flyene går. Avgang fra Tromsø tidlig lørdag morgen, 06.30, med ankomst LGW kl. 09.10. Det gir de reisende så godt som hele lørdagen i London. Retur på tirsdag kveld, kl. 20.15, så også store deler av tirsdagen har man til disposisjon i London. Det er nå bare mitt syn på saken.
 
Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Det er som jeg var inne på i et annet innlegg her, forbløffende mange briter som kommer til Tromsø via Oslo, intetanende om at det fantes ei direkterute.

Nåvel, det er neppe å forvente at DY skulle kjøre en massiv reklamekampanje for akkurat denne ruta i Storbritannia. Ellers så har jeg sett reklame for Nord-Norge (var det Innovasjon Norge som sto fer den?) som også viste til DYs flyvning både på britisk TV og i London Tube, så akkurat mangelvare var den ikke.

Synd uansett (jeg har ikke brukt denne ruta akkurat mye, men for det har den brittiske immigrasjonspolitikken det meste av skylda)
 
I fjor ble som sagt direkteruten mellom Tromsø og London lagt ned til skuffelse for mange. Men nå kan det se ut til at ruten på nytt kan bli realitet. Til Nordlys bekrefter lufthavnsjef Hans Børre Joakimsen at det igjen jobbes med en direkterute til London.

Flyselskapet Norwegian som driftet ruten fram til i fjor sier de håper ruten blir en realitet igjen.

– Det er ingenting som ville glede oss mer enn at vi kan åpne for den flygingen igjen. Hovedgrunnen til at ruten ble lagt ned, var at den ikke var lønnsom - og spesielt da motstrøms, det vil si turen fra London til Tromsø, sier informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen til Nordlys.

Det er jo sett en kraftig økning i nordlys turister fra England det siste året (som til nå reiser via OSL), og potensialet er absolutt der for ytterligere økning. Vi husker jo fra sist at denne ruten var ganske dårlig markedsført i England, og mange visste ikke om at det gikk direkte til TOS..

Regner med det er Norwegian som det fries til igjen.
 
Back
Top