• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegian starter Tromsø - London

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Norwegian skal fly Tromsø-London

Originally posted by MD11

Originally posted by MartinL

Er dette på bekostning av Trondheim ruta til London? Den er fra November nede i 3 ukentlige. Eller kanksje Kristiansand hvor Norwegian slutter å fly fra 27 oktober?

TRD-LON har gått tre ganger pr. uke i hele sommer og skal fortsatt gjøre det. KRS mister sin tirsdagsavgang.

Gikk ikke den 5 eller 6 ganger på det meste?

Flott tiltak fra DY!

Jeg er vel enig i at tidene ikke akkurat er helt optimale, men heller ikke så gale som SAS sine nattavganger mellom TOS og LHR. Lørdagsavgangen kombinert med tirsdag tilbake til TOS er kanskje ikke å forakte. Tidlig fly fra Tromsø er noe de aller fleste er vant til om man skal reise noe lenger enn til Oslo. Avgang fra LON lørdager 08.25 frister ikke akkurat meg, men det kan hende det er fornuftig forhold til engelske reisende.

Originally posted by CK

"Derfor er ruten litt til gjennom et samarbeid mellom Norwegian, Hurtigruten, reiselivet i Nord-Norge og offentlige myndigheter, sier Skjeldam i pressemeldingen"

Hvor mye har "partnerne" betalt Norwegian for å starte denne ruten? Har "offentlige myndigheter" bidratt med cash for å støtte ruten??

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Er det så galt at f.eks. Innovasjon Norge gir støtte - altså statlige penger - for å få i gang en slik rute? Ruten har potensiale til å hente mange turister til Norge og med det støtte opp under lokalt næringsliv og turisme. Det har jo også blitt brukt offentlige penger på SAS-ruten Ålesund-London.

Originally posted by FlightDeck

Originally posted by CK

"Derfor er ruten litt til gjennom et samarbeid mellom Norwegian, Hurtigruten, reiselivet i Nord-Norge og offentlige myndigheter, sier Skjeldam i pressemeldingen"

Hvor mye har "partnerne" betalt Norwegian for å starte denne ruten? Har "offentlige myndigheter" bidratt med cash for å støtte ruten??

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Er det så galt at f.eks. Innovasjon Norge gir støtte - altså statlige penger - for å få i gang en slik rute? Ruten har potensiale til å hente mange turister til Norge og med det støtte opp under lokalt næringsliv og turisme. Det har jo også blitt brukt offentlige penger på SAS-ruten Ålesund-London.

Akkurat det du sier her er det jeg har (ihvertfall forsøkt) å redegjøre for i mine tidligere innlegg.

Problemet er vel at dersom man er meget opptatt av at markedet skal styre seg selv, så er denne typen pengestøtte feil/unødvendig. Tankegangen er noe slikt som at dersom det er et behov for f.eks en ny flyrute, så vil den komme av seg selv. Støtte skal ikke være nødvendig. Ofte blir det framstilt som en av de store forskjellene på høyre og venstresiden i politikken hvorvidt man ønsker å gi slik støtte. (Skjønt ingen partier i Norge idag er helt mot slik støtte til kommersielle prosjekter).

De som protesterer mot at slik støtte gis, har dermed mest sannsynlig en ideologisk motstand mot slike stønader. Eller hva?

NB: ved alle valg jeg til nå har kunnet stemme ved, har jeg stemt på Høyre. Så dette er ikke uttrykk for et brennende, rødt engasjement :-p

Originally posted by sukram

Originally posted by FlightDeck

Originally posted by CK

Akkurat det du sier her er det jeg har (ihvertfall forsøkt) å redegjøre for i mine tidligere innlegg.

Problemet er vel at dersom man er meget opptatt av at markedet skal styre seg selv, så er denne typen pengestøtte feil/unødvendig. Tankegangen er noe slikt som at dersom det er et behov for f.eks en ny flyrute, så vil den komme av seg selv. Støtte skal ikke være nødvendig. Ofte blir det framstilt som en av de store forskjellene på høyre og venstresiden i politikken hvorvidt man ønsker å gi slik støtte. (Skjønt ingen partier i Norge idag er helt mot slik støtte til kommersielle prosjekter).

De som protesterer mot at slik støtte gis, har dermed mest sannsynlig en ideologisk motstand mot slike stønader. Eller hva?

NB: ved alle valg jeg til nå har kunnet stemme ved, har jeg stemt på Høyre. Så dette er ikke uttrykk for et brennende, rødt engasjement :-p

Det er en statlig oppgave å legge til rette for at markedet skal fungere, og å bidra til at nye markeder skapes. Det som umiddelbart ikke er så lønnsomt for en privat bedrift - i dette tilfellet Norwegian - kan på sikt være lønnsomt både for stat og bedrift. Derfor er det bra at staten her tar et ansvar som på sikt kan ha viktige synergieffekter for arbeidsliv og omdømme i regionen.

Da er vi ganske enige, tror jeg. Hvis man samtidig har i mente at staten har flere oppgaver og mål enn bare å tjene penger (for eksempel drive en fornuftig distriktspolitikk), tror jeg de fleste politikerne i Norge er skjønt enig om at stønader til en viss grad må benyttes. Uenighet går vel mest på omfanget.

Forøvrig ble visst direkteruten godt mottatt av tromsøværingene:

http://www.itromso.no/nyheter/article106432.ece

Re: Tromsø - London

Ifølge Norwegian så ligger flygningen inne med 3 timer og 20 minutter. Hvor mye av dette som regnes som effektiv flytid vet ikke jeg.

Re: Tromsø - London

Med gjennomsnitt på 400 knop GS vil flytiden være 2:59 (great circle) - med dette vil det være 10 minutter til tull og taksing på hver flyplass.

Norwegians rute fra Tromsø til London.

Hva slags flytype skal Norwegian fly på ruten Tromsø-London Stansted?

Står det noe i rutetabellen om hva slags flytype de skal bruke på den ruten?

Er det noen som vet hva slags flytype de skal bruke på den ruten?

Er jo litt langt for en B733 å fly helt fra Tromsø til London Stansted da...

Re: Norwegians rute fra Tromsø til London.

Tromsø-London er ikke langt for en 733.

Den skal opereres av en Boeing 737-300 i første omgang.

TOS-STN er langt fra for langt for 733. F.eks flyr Norwegian allerede til f.eks Madrid og Faro/Algarve fra Oslo, dette er lenger enn fra Tromsø til London. Så det er uproblematisk.

Men du tar forøvrig opp noe interessant, nemlig hvordan blir fordelingen på 737-800 ettersom de blir innlemmet i Norwegians flåte. Vi vet jo allerede at -800 skal brukes til Longyearbyen, men vil den brukes flittig også før det på andre innenriksruter.. Skal bli spennende å finne ut.

TOS-STN er faktisk ganske kort i den store sammenhengen..

OSL (60°11'38"N 11°06'01"E) LYR (78°14'46"N 15°27'56"E) 2° (N) 1255 mi
OSL (60°11'38"N 11°06'01"E) MAD (40°29'37"N 03°34'00"W) 211° (SW) 1500 mi
TOS (69°41'00"N 18°55'08"E) STN (51°53'06"N 00°14'06"E) 215° (SW) 1372 mi
TRD (63°27'27"N 10°55'27"E) AGP (36°40'30"N 04°29'57"W) 206° (SW) 1962 mi

Og hva med OSLO-FARO da Cedlind?

Synes det var en eeeeevighet å fly (4t 25min nedover) når jeg fløy det strekket sist måned...

Originally posted by ENGM RAMP

Og hva med OSLO-FARO da Cedlind?

Synes det var en eeeeevighet å fly (4t 25min nedover) når jeg fløy det strekket sist måned...

SATA Air Azores fløy 737-300 Oslo - Funchal for noen år siden. Men ble det for mye motvind måtte flyet ned i Portugal før siste legg.

Hihi, æ ser du feira nyheten med hele 2 tur/retur reise! Har du ikke semesterstart å ta hånd om?! :whip :p

Kanskje man endelig får ræva i gir og hiver seg en tur sørover da... Og mer turister = jippi! :)

Back