Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Originally posted by sukram
Ruten har nok fått litt støtte til oppstart, men dette kan vel ikke være overraskende? Det er da slik flere direkteruter til utlandet fra Norge har blitt realisert. Om støtten kommer fra staten direkte, gjennom Avinor i form av avgiftslettelser eller gjennom kommunalt tilskudd (kommunene får da store deler av sine inntekter gjennom overføringer fra staten) må vel sies å være uinteressant.
Derimot at Åslaug Haga er med på pressekonferansen for å score et politisk poeng, synes jeg er mer spesielt.
Originally posted by JetBlue
Originally posted by sukram
Ruten har nok fått litt støtte til oppstart, men dette kan vel ikke være overraskende? Det er da slik flere direkteruter til utlandet fra Norge har blitt realisert. Om støtten kommer fra staten direkte, gjennom Avinor i form av avgiftslettelser eller gjennom kommunalt tilskudd (kommunene får da store deler av sine inntekter gjennom overføringer fra staten) må vel sies å være uinteressant.
Derimot at Åslaug Haga er med på pressekonferansen for å score et politisk poeng, synes jeg er mer spesielt.
Jeg synes faktisk det er interessant hvorvidt det brukes skattepenger på oppstart en slik rute, det er vel derfor distriktsnisse Haga deltar i sakens anledning. Derfor er graden av offentlige subsidier en viktig opplysning.
For all del gratulerer jeg Tromså med ruten, men tror også at suksessen i stor grad vil være avhengig av antallet engelske pax på ruten.
Poenget mitt er for det første at mange flyruter de facto har blitt til gjennom statlige tilskudd. Det kan da umulig være overraskende for noen her. For det andre mener jeg at om pengene kommer direkte som tilskudd eller gjennom f.eks avgiftskutt fra Avinor er likegyldig, realiteten er det samme.
Dog er jeg enig i at det kunne vært interessant å høre akkurat hvor mange skattekroner som har blitt gitt i støtte.
Originally posted by sukram
Tirsdag Lørdag
Tromsø 16:05 06:50
London 18:25 09:10
London 18:55 08:25
Tromsø 23:15 12:45
fra norwegian.no
Originally posted by MartinL
Er dette på bekostning av Trondheim ruta til London? Den er fra November nede i 3 ukentlige. Eller kanksje Kristiansand hvor Norwegian slutter å fly fra 27 oktober?
Originally posted by sukram
De er jo ikke optimale, men de er da ikke SÅ ille? Heldigvis ligger Tromsø lufthavn ikke langt fra sentrum, mens Stansted vel ikke er optimalt plassert i forhold til London, slik at reisetiden til/fra der det skjer er ganske lang.
Når på døgnet gikk SAS sine London-flyvninger og i hvilket tidsrom gikk de?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.