• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian starter Oslo - Manchester

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Norwegian starter Oslo - Manchester/Grenoble/Poznan/Madeira.

Norwegian starer ny rute OSL - MAN fra 31. oktober. Ruten vil gå 3 ganger i uken, mandager, onsdager og fredager.
 
Last edited:
Egentlig litt merkelig at de fikk dette til først nå, det må vel være god leisuretrafikk til Nordvest-England. Det er også bra at de har gått for MAN og ikke for lavprisfella LPL...
 
Skreddersydd fotballpublikumet dette ... Blir nok populært selv om nok mange ville hatt en mulighet for hjemreise søndag.
 
Da sku de nok have valgt en rute til merseyside istedet :cool:

Manchester ligger nok betraktelig mye mer sentralt for å dekke flere mulige kamparenaer enn Merseyside, og man kan lett dekke Blackburn, Wigan, Bolton, Manchester-lagene, samt Merseyside-lagene. I tillegg er det enklere å komme seg til Newcastle fra MAN, samt til Leeds (som vel fortsatt har en god del nordmenn som supportere). Med fly til Liverpool så er man nok litt mer usentralt plassert.

Retur på søndag måtte evt vært nokså sent for å kunne dekke søndagskampene med kick-off kl. 1600. Om man utelukkende tenker på lag i Manchester så kunne kanskje en avgang kl 2000 gått greit, men om man er i Bolton for å se kamp (eller Wigan, Blackburn, Liverpool) så sliter man litt med å rekke selv en sen søndagsavgang.

Edit: Jeg ser forøvrig at det er brukbar korrespondanse til/fra Tromsø (kanskje litt lang ventetid på returen, men det er jeg vant til også fra andre selskaper som flyr ruten), så dette kan nok blir benyttet. Bedre tider på utreise enn hos konkurrenten (for mitt vedkommende), med ankomst MAN 1310.
 
Last edited:
Da sku de nok have valgt en rute til merseyside istedet :cool:

Uten å ville innblande meg i ManU/LFC-bråk (men ikke helt uinteressert da jeg heier på Everton :stir) er avstanden mellom LPL og MAN mer enn to ganger mindre enn mellom OSL og RYG (ca en time med lokalbuss, og fra MAN er det god fremkommelighet med tog også), mens LPL er en skikkelig FR-flyplass (egentlig rart at de ikke kaller den for Manchester Liverpool Airport ;)). MAN er ikke verdens beste heller, men den er miles ahead.
 
og fra MAN er det god fremkommelighet med tog også

Det går vel ca 1 tog i time direkte til Liverpool Lime Street (og det tar 1 time). Må man om Manchester Piccadilly for å skifte tig så tar turen ca 1,5 timer. Til Bolton kommer man seg på 35-40 minutter, til Wigan på en drøy time, til Blackburn på ca 1,5 timer, til Leeds på 1t 20m, og til Newcastle på ca 3 timer.

Liverpool Airport/John Lennon har jo f.eks. ikke togstasjon, men nærmeste ligger 2 miles unna. Det gjør transport til alle andre steder nokså tungvint...;)

I Manchester er det jo også normalt sett noen flere kamper, med lag som deltar i Champions League osv... :)
 
Liverpool Airport/John Lennon har jo f.eks. ikke togstasjon, men nærmeste ligger 2 miles unna. Det gjør transport til alle andre steder nokså tungvint...;)

Ja det stemmer. Men det går buss fra LPL til Manchester Piccadilly også, den tar nøyaktig én time (har tatt den selv), og det finnes sikkert direkte transport andre steder uten å måtte ta omveien til Liverpool Airport Parkway...

(Jeg er ikke så ofte i Manchester som deg, men en av de største konferansene i vårt fag finner sted hvert år i Manchester, så jeg er litt kjent deromkring også ;))
 
Uten å ville innblande meg i ManU/LFC-bråk (men ikke helt uinteressert da jeg heier på Everton :stir)


He He
Som Bill Clankly (LFC-boss)sagde da USA landede en mand på månen
Look ! its like Goodison, there is no atmosphere :lol:
 
He He
Som Bill Clankly (LFC-boss)sagde da USA landede en mand på månen
Look ! its like Goodison, there is no atmosphere :lol:

Ubetalelig bra sagt :)

Ellers meget gode nyheter fra DY, denne vil garantert bli benyttet!
 
Ennå mer ruter ifra Oslo. Tenk om DY kunne startet noe kult ifra Sola også?

Hver gang når det åpnes en ny rute, eller er snakk om en ny rute, er det noen som maser om Sola ... :angry: Hva er poenget? Det er dessuten ikke enda flere ruter fra Oslo, slik du skriver, sannheten er at det har stått ganske stille på ruteutviklingsfronten for Norwegian fra Oslo i det siste. Tallet på nye ruter er større fra andre flyplasser enn Oslo.

Veldig bra at Norwegian utfordrer SAS til Manchester - de prøvde jo Bergen-Manchester i 2006, uten hell, men markedet er jo en del større fra Oslo og Norwegian har en annen posisjon nå.
 
Last edited:
Veldig bra satsning av Norwegian dette. Jeg tror fort denne ruten kommer til å gå ganske bra. Nordmenn er jo rimelig fotballgal (innkludert meg selv) og det går jo ikke alt for mange flyruter til andre steder enn London. Jeg tror fort BGO-MAN kunne funket i dag. Norwegian har jo innført transfer siden den gang, som gjør det mye lettere for oss som ikke bor ved en flyplass med alt for mange utenlandsruter. Er det foresten mange business-reisende mellom Oslo og Manchester?
 
Hver gang når det åpnes en ny rute, eller er snakk om en ny rute, er det noen som maser om Sola ... :angry: Hva er poenget? Det er dessuten ikke enda flere ruter fra Oslo, slik du skriver, sannheten er at det har stått ganske stille på ruteutviklingsfronten for Norwegian fra Oslo i det siste. Tallet på nye ruter er større fra andre flyplasser enn Oslo.

Amen!

På tide å innse at Stavanger og Sola ikke er verdens navle. Uansett, virker som om det skjer mye på rutefronten til NAX i disse dager, kanskje blir det noe å glede seg over for dere i Stavanger-området etterhvert også?

Blir OSL - MAN en helårsrute?
 
Last edited:
Moderator

Fint om vi forsøker holde tråden nogenlunde on track, så vi hindrer at det ikke sklir helt ut :)

En generell diskusjon om ruter fra SVG skal det vel finnes endel andre tråder om allerede!

/Moderator
 
Er det foresten mange business-reisende mellom Oslo og Manchester?

De gangene jeg har reist den ruten med SK så er det vel noe begrenset på business iallefall, men en del økonomi ekstra. Hvorvidt dette er representativt vet jeg ikke. Sist på mandag denne uken fløy jeg på økonomi ekstra, og der var det vel 3 rader med Y+ (var vel 2 ledige seter) og 2 rader med business (men kun 2 betalende passasjerer om jeg talte rett + 1 passiv crew). Jeg synes å huske at dette har vært tilfellet mange ganger.
 
De gangene jeg har reist den ruten med SK så er det vel noe begrenset på business iallefall, men en del økonomi ekstra. Hvorvidt dette er representativt vet jeg ikke. Sist på mandag denne uken fløy jeg på økonomi ekstra, og der var det vel 3 rader med Y+ (var vel 2 ledige seter) og 2 rader med business (men kun 2 betalende passasjerer om jeg talte rett + 1 passiv crew). Jeg synes å huske at dette har vært tilfellet mange ganger.

SK sin rutetabell på OSL-MAN er vel ikke særlig forretningsvennlig, med bare én morgenavgang, i motsetning til CPH som har 2x daglige?
 
SK sin rutetabell på OSL-MAN er vel ikke særlig forretningsvennlig, med bare én morgenavgang, i motsetning til CPH som har 2x daglige?

Har flydd BA til Manchester via LHR noen ganger. De flightene har enkelte ganger vært stappfulle av norske fotballsupportere.

Så passasjergrunnlaget er vel der, yielden vet jeg mindre om.
 
Det skulle ikke forundre meg om Ryanair velger å svare på dette og opprette en rute mellom Rygge - Manchester.
 
Back
Top