Norwegian søker nå 787-piloter

Mulig jeg er naiv. Men kan ikke DY si at du er ansatt på base BKK og hvor du er på fritiden gir vi f... i?
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Mulig jeg er naiv. Men kan ikke DY si at du er ansatt på base BKK og hvor du er på fritiden gir vi f... i?

Tror ikke du er naiv.
Men jeg tror du har missforstått hva det er snakk om.

Det er snakk om hvor du går av jobb for å ha fridagene dine.
Hvis du har base BKK er det vanlig å gå av jobb i BKK og starte på jobb igjen i BKK etter fridagen dine. Som du riktignok kan gjøre hva du vil med.
Norwegian vil ha full fleksibilitet og ha mulighet til at du går av jobb i Stockholm en dag. Ta et par av dine 8 fridager der, så jobbe litt. Deretter kunne gå av i Oslo og ta noen fridager der.

Blir lite tid hjemme med familie/venner om noen av de KUN 8 dagene du skulle ha muligheten til å tilbringe sammen med dem skal legges til Scandinavia.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Lurer på om Kjos & co har kalkulert med disse negative presseoppslagene? Evig eies kun ett dårlig rykte.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Lurer på om Kjos & co har kalkulert med disse negative presseoppslagene? Evig eies kun ett dårlig rykte.

Husk at alle bedrifter som gjør det bra får en del negativ omtale av en ganske rød presse.

Den normale forbruker er fult klar over at det meste han eller hun kjøper er på en eller annen måte rimeligere eller forbedret på grunn av ekstern arbeidskraft, skatteparadiser osv. Det er få av oss som er 100% fairtrade osv.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

All PR er god PR. Ref. Ryanairs evige dårlige medieomtale som ser ut til å være proposjonal med inntektene.

O'Leary hevder jo selv at han kommer med kontroversielle utspill da dette resulterer i diskusjon og omtale om Ryanair. Så selv dårlig PR er vel god PR der i gården...

Men om crew skal ta fridager borte fra hjemmet. Blir ikke dette unødvendig dyrt? Er det særlig lønnsomt for Kjos og co og ha crew innlosjert på Radisson/Choice/Rica "ett eller annet" Airport hotel i fridagene? Mye av hele rutenettverket til Norwegian er jo bygd på nettopp dette at crew skal ha færrest mulig hotellnetter, ja nettopp for å spare penger.
 
Last edited:
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Men om crew skal ta fridager borte fra hjemmet. Blir ikke dette unødvendig dyrt? Er det særlig lønnsomt for Kjos og co og ha crew innlosjert på Radisson/Choice/Rica "ett eller annet" Airport hotel i fridagene? Mye av hele rutenettverket til Norwegian er jo bygd på nettopp dette at crew skal ha færrest mulig hotellnetter, ja nettopp for å spare penger.

Her må en være varsom for å ikke blande begrep. Om en har base BKK, men er i OSL i to dager uten flyging er dette IKKE fridager. En er på jobb selvom en kan ta toget til Karl Johan for leskedrikk. Fridager (8 Pr. måned) må være i BKK, men som det blir nevnt ovenfor, hva en ønsker å gjøre med sine fridager er opp til enhver. Med andre ord ett selskap kan ikke schedulere deg med OFF dager borte fra "designated base"
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Det er snakk om hvor du går av jobb for å ha fridagene dine.
Hvis du har base BKK er det vanlig å gå av jobb i BKK og starte på jobb igjen i BKK etter fridagen dine. Som du riktignok kan gjøre hva du vil med.
Norwegian vil ha full fleksibilitet og ha mulighet til at du går av jobb i Stockholm en dag. Ta et par av dine 8 fridager der, så jobbe litt. Deretter kunne gå av i Oslo og ta noen fridager der.

Er det virkelig slik i Norwegian, at dersom man har base OSL og blir schedulert med en to dagers stopp i ALC, BOO eller TOS, så regnes disse to dagene som ferie? Høres veldig underlig ut, i så fall.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Er det virkelig slik i Norwegian, at dersom man har base OSL og blir schedulert med en to dagers stopp i ALC, BOO eller TOS, så regnes disse to dagene som ferie? Høres veldig underlig ut, i så fall.

Vil man da med base i BKK kunne scheduleres ut fra ARN - BKK -ARN er vel spørsmålet.
Altså ansatt i BKK, på vilkår der, men boende i f.eks .SE
Man har altså all sin fri i .SE, men flyr da altså ARN-BKK-ARN (og ikke som man skulle tro med base i BKK , BKK-ARN-BKK)
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Et annet spørsmål er jo hva Norwegian Long Haul tenker med 737NG operasjoner ? (ref AOC søknaden)
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Jeg tolker det Kjos har sagt dithen at han ønsker å ha 737 feed i begge ender av sine LH opersjoner Europa-Asia.

W
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Er det virkelig slik i Norwegian, at dersom man har base OSL og blir schedulert med en to dagers stopp i ALC, BOO eller TOS, så regnes disse to dagene som ferie? Høres veldig underlig ut, i så fall.

Nei, det er ikke slik. Alle de fast ansatte får sine fridager på den basen de er stasjonert.

Hvordan det blir med de kontraktsansatte blir en annen sak. Så langt jeg vet får også kontraktørene på B737 i Europa fridagene sine på stasjoneringsbasen.
Det er formuleringen for BKK-basen som er litt mere diffus.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Her må en være varsom for å ikke blande begrep. Om en har base BKK, men er i OSL i to dager uten flyging er dette IKKE fridager. En er på jobb selvom en kan ta toget til Karl Johan for leskedrikk. Fridager (8 Pr. måned) må være i BKK, men som det blir nevnt ovenfor, hva en ønsker å gjøre med sine fridager er opp til enhver. Med andre ord ett selskap kan ikke schedulere deg med OFF dager borte fra "designated base"

Takker for svar. Jeg tenkte på Jostein sin post hvor han siktet til at DY kunne ønske at crew gikk av jobb f.eks. på ARN for å ta noen fridager... Dette på tross av at man er stasjonert i BKK, men mulig jeg misforsto denne litt.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Takker for svar. Jeg tenkte på Jostein sin post hvor han siktet til at DY kunne ønske at crew gikk av jobb f.eks. på ARN for å ta noen fridager... Dette på tross av at man er stasjonert i BKK, men mulig jeg misforsto denne litt.

Jeg siktet til diskusjonen tidligere i tråden der det ble nevnt at et av vilkårene for kontrakt i BKK var 8 fridager, som skulle kunne avvikles i BKK eller Scandinavia.

De som flyr for Norwegian på kortrutenettet har andre avtaler som IKKE åpner for å holde fridagene sine utenfor basen de er ansatt på.

Og....som mach.86 sier:"Vi må være varsom for IKKE å blande begrep!"
Hvis Norwegian har i kontrakten at selskapet KAN legge fridager til Scandinavia, og piloten har godtatt det, så kan noen av de 8 fridagene måtte avholdes borte fra basen BKK.

Det er IKKE vanlig, så jeg tviler på at det vil bli tvunget på noen ufrivillig.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Riktig nok blir disse pilotene ansatt på kontrakt som skal reforhandles om noen år så DY står litt friere til å endre betingelsene etter som rutenettet endres. Men DY ser vel litt lenger inn i fremtiden en vi "vanlige" dødlige gjør. Kanskje har DY Planer om ruter mellom NYC og Hamburg, kanskje mellom HAM og Rio og kanskje mellom Mallaga og Rio. Skal man da få slinget pilotene innom disse rutene og forbindelsen mellom BKK og Europa er via ARN og OSL så vil det bli umulig å ha samtlige hviledager i BKK. Kan en 2 ukers arbeidsøkt se slik ut? BKK-ARN-NYC-HAM-Rio-Mallaga(2hviledager)-Rio-HAM-NYC-OSL-BKK?
En vanlig arbeidsdag for en long haul pilot er såpas lang at det blir betydelig flere fridager i måneden enn for vanlige folk som har fri 2 dager i uken. Etter et opplegg som skisert ovenfor vil de sikkert ha 1 uke fri i BKK. 2 uker på, med 2 fridager og så en uke hjemme kan vel ingen klage over?

Det er også slik at ingen har blitt pilot av ren nød. Å bli long haul pilot er noe man velger. Synes man ikke noe om denne type jobbing så kan man sikkert få seg jobb på 737/A320 Jeg kjenner en som på 70 og 80 tallet var pilot i et av verdens største charter selskap, på USAs vestkyst. Hvert år var han borte i lengre periode for Hadji flyvninger til Mecca. Han reiste når oppdraget startet og kom tilbake når det var ferdig. Dette var hans norske kone inneforstått med og det fungerte helt fint. Etter han byttet selskap og for det meste fløy kyst til kyst i USA, søkte han seg alikavel til endel Europa flyvning så han kunne besøke sin mor, noe som resulerte i mere fravær fra heimen en strengt tatt nødvendig. Mange liker å reise, de liker å være borte med jobben, de liker å se verden og blir enten langtansportsjåfør, sjøman, busssjåfør, eller pilot. Andre liker å gå på jobb kl 07 og komme hjem kl 17. For noen er sikkert dette opplegget til DY midt i blinken.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Kan en 2 ukers arbeidsøkt se slik ut? BKK-ARN-NYC-HAM-Rio-Mallaga(2hviledager)-Rio-HAM-NYC-OSL-BKK?
En vanlig arbeidsdag for en long haul pilot er såpas lang at det blir betydelig flere fridager i måneden enn for vanlige folk som har fri 2 dager i uken. Etter et opplegg som skisert ovenfor vil de sikkert ha 1 uke fri i BKK. 2 uker på, med 2 fridager og så en uke hjemme kan vel ingen klage over?

Tror nok du undervurderer hvor slitsomt det er å fly langruter, samt ikke helt har satt deg inn i regelverket. Skal man fly slingen du her kommer med så kreves det ganske mange hviledager inni her, og jeg ville uansett ikke ha hatt en pilot som hadde fløyet så mye på så kort tid

Sånn røft regnet tilsvarer ruten din her rundt 100 flytimer....så kommer man fort opp på den årlige maksgrensen på 900 timer

Itillegg kommer problematikken rundt rettigheter til endel av rutene du kommer med her ;)
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Riktig nok blir disse pilotene ansatt på kontrakt som skal reforhandles om noen år så DY står litt friere til å endre betingelsene etter som rutenettet endres. Men DY ser vel litt lenger inn i fremtiden en vi "vanlige" dødlige gjør. Kanskje har DY Planer om ruter mellom NYC og Hamburg, kanskje mellom HAM og Rio og kanskje mellom Mallaga og Rio. Skal man da få slinget pilotene innom disse rutene og forbindelsen mellom BKK og Europa er via ARN og OSL så vil det bli umulig å ha samtlige hviledager i BKK. Kan en 2 ukers arbeidsøkt se slik ut? BKK-ARN-NYC-HAM-Rio-Mallaga(2hviledager)-Rio-HAM-NYC-OSL-BKK?
En vanlig arbeidsdag for en long haul pilot er såpas lang at det blir betydelig flere fridager i måneden enn for vanlige folk som har fri 2 dager i uken. Etter et opplegg som skisert ovenfor vil de sikkert ha 1 uke fri i BKK. 2 uker på, med 2 fridager og så en uke hjemme kan vel ingen klage over?

Det er også slik at ingen har blitt pilot av ren nød. Å bli long haul pilot er noe man velger. Synes man ikke noe om denne type jobbing så kan man sikkert få seg jobb på 737/A320 Jeg kjenner en som på 70 og 80 tallet var pilot i et av verdens største charter selskap, på USAs vestkyst. Hvert år var han borte i lengre periode for Hadji flyvninger til Mecca. Han reiste når oppdraget startet og kom tilbake når det var ferdig. Dette var hans norske kone inneforstått med og det fungerte helt fint. Etter han byttet selskap og for det meste fløy kyst til kyst i USA, søkte han seg alikavel til endel Europa flyvning så han kunne besøke sin mor, noe som resulerte i mere fravær fra heimen en strengt tatt nødvendig. Mange liker å reise, de liker å være borte med jobben, de liker å se verden og blir enten langtansportsjåfør, sjøman, busssjåfør, eller pilot. Andre liker å gå på jobb kl 07 og komme hjem kl 17. For noen er sikkert dette opplegget til DY midt i blinken.

Tenk om alle hadde levd i en drømmeverden????

Ja...den ble direkte!

Men hva slags type mennesker tror du at vi som flyr er?
Det finnes alle typer blandt oss som flyr. Men de aller fleste er helt normale, hverdagsfolk med familie og venner. Vi har de samme behov som andre til å tilbringe tid sammen med familie, for i det hele tatt ha en familie å komme hjem til!
De fleste som flyr Long Haul har også familie. Det er en vanlig jobb, som vanlige mennesker har og har hatt. At det selfølgelig finnes en og annen som valgte det får å reise og se verden stemmer også. Men det er få.

Hvis du skal besette alle verdens langflygninger med personer som ikke ønsker å være hjemme, eller ikke har familie vil du få et stort problem.

Mange av dem som har vært med på å bygge opp Norwegian fra starten har et ønske om å få være med på fortsettelsen inn i Long Haul.
Men hvis det betyr at de må dra familien ut av Norge, bare fordi Kjos ikke vil betale arbeidsgiveravgift og andre avgifter til Norge, stopper tankene om Long Haul opp for de fleste.
Det blir de som enten skulle vært langtransportsjåfør, sjømann eller bussjåfør som finner dette midt i BLINKEN!

Når det gjelder rutene inn og ut av HAM.....ja....det er en annen DRØM!!!!!
 
Last edited:
Back
Top