Mulig jeg er naiv. Men kan ikke DY si at du er ansatt på base BKK og hvor du er på fritiden gir vi f... i?
Lurer på om Kjos & co har kalkulert med disse negative presseoppslagene? Evig eies kun ett dårlig rykte.
Lurer på om Kjos & co har kalkulert med disse negative presseoppslagene? Evig eies kun ett dårlig rykte.
All PR er god PR. Ref. Ryanairs evige dårlige medieomtale som ser ut til å være proposjonal med inntektene.
Men om crew skal ta fridager borte fra hjemmet. Blir ikke dette unødvendig dyrt? Er det særlig lønnsomt for Kjos og co og ha crew innlosjert på Radisson/Choice/Rica "ett eller annet" Airport hotel i fridagene? Mye av hele rutenettverket til Norwegian er jo bygd på nettopp dette at crew skal ha færrest mulig hotellnetter, ja nettopp for å spare penger.
Det er snakk om hvor du går av jobb for å ha fridagene dine.
Hvis du har base BKK er det vanlig å gå av jobb i BKK og starte på jobb igjen i BKK etter fridagen dine. Som du riktignok kan gjøre hva du vil med.
Norwegian vil ha full fleksibilitet og ha mulighet til at du går av jobb i Stockholm en dag. Ta et par av dine 8 fridager der, så jobbe litt. Deretter kunne gå av i Oslo og ta noen fridager der.
Er det virkelig slik i Norwegian, at dersom man har base OSL og blir schedulert med en to dagers stopp i ALC, BOO eller TOS, så regnes disse to dagene som ferie? Høres veldig underlig ut, i så fall.
Er det virkelig slik i Norwegian, at dersom man har base OSL og blir schedulert med en to dagers stopp i ALC, BOO eller TOS, så regnes disse to dagene som ferie? Høres veldig underlig ut, i så fall.
Her må en være varsom for å ikke blande begrep. Om en har base BKK, men er i OSL i to dager uten flyging er dette IKKE fridager. En er på jobb selvom en kan ta toget til Karl Johan for leskedrikk. Fridager (8 Pr. måned) må være i BKK, men som det blir nevnt ovenfor, hva en ønsker å gjøre med sine fridager er opp til enhver. Med andre ord ett selskap kan ikke schedulere deg med OFF dager borte fra "designated base"
Takker for svar. Jeg tenkte på Jostein sin post hvor han siktet til at DY kunne ønske at crew gikk av jobb f.eks. på ARN for å ta noen fridager... Dette på tross av at man er stasjonert i BKK, men mulig jeg misforsto denne litt.
Kan en 2 ukers arbeidsøkt se slik ut? BKK-ARN-NYC-HAM-Rio-Mallaga(2hviledager)-Rio-HAM-NYC-OSL-BKK?
En vanlig arbeidsdag for en long haul pilot er såpas lang at det blir betydelig flere fridager i måneden enn for vanlige folk som har fri 2 dager i uken. Etter et opplegg som skisert ovenfor vil de sikkert ha 1 uke fri i BKK. 2 uker på, med 2 fridager og så en uke hjemme kan vel ingen klage over?
Riktig nok blir disse pilotene ansatt på kontrakt som skal reforhandles om noen år så DY står litt friere til å endre betingelsene etter som rutenettet endres. Men DY ser vel litt lenger inn i fremtiden en vi "vanlige" dødlige gjør. Kanskje har DY Planer om ruter mellom NYC og Hamburg, kanskje mellom HAM og Rio og kanskje mellom Mallaga og Rio. Skal man da få slinget pilotene innom disse rutene og forbindelsen mellom BKK og Europa er via ARN og OSL så vil det bli umulig å ha samtlige hviledager i BKK. Kan en 2 ukers arbeidsøkt se slik ut? BKK-ARN-NYC-HAM-Rio-Mallaga(2hviledager)-Rio-HAM-NYC-OSL-BKK?
En vanlig arbeidsdag for en long haul pilot er såpas lang at det blir betydelig flere fridager i måneden enn for vanlige folk som har fri 2 dager i uken. Etter et opplegg som skisert ovenfor vil de sikkert ha 1 uke fri i BKK. 2 uker på, med 2 fridager og så en uke hjemme kan vel ingen klage over?
Det er også slik at ingen har blitt pilot av ren nød. Å bli long haul pilot er noe man velger. Synes man ikke noe om denne type jobbing så kan man sikkert få seg jobb på 737/A320 Jeg kjenner en som på 70 og 80 tallet var pilot i et av verdens største charter selskap, på USAs vestkyst. Hvert år var han borte i lengre periode for Hadji flyvninger til Mecca. Han reiste når oppdraget startet og kom tilbake når det var ferdig. Dette var hans norske kone inneforstått med og det fungerte helt fint. Etter han byttet selskap og for det meste fløy kyst til kyst i USA, søkte han seg alikavel til endel Europa flyvning så han kunne besøke sin mor, noe som resulerte i mere fravær fra heimen en strengt tatt nødvendig. Mange liker å reise, de liker å være borte med jobben, de liker å se verden og blir enten langtansportsjåfør, sjøman, busssjåfør, eller pilot. Andre liker å gå på jobb kl 07 og komme hjem kl 17. For noen er sikkert dette opplegget til DY midt i blinken.
Et annet spørsmål er jo hva Norwegian Long Haul tenker med 737NG operasjoner ? (ref AOC søknaden)
Ursäkta en okunnig, kan jag hitta søknaden någonstans?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.