Det at alle klager på at man ikke finner nok dyktige folk, har du lest det noen steder (linker?) nå i det siste, eller er det bare det som ryktes? Det har jo i alle år blitt sagt at det er eller snart blir pilotmangel, men det har fortsatt ikke skjedd. For meg virker det som etterspørselen forflytter seg rundt i forskjellige deler av verden og dermed utligner seg selv til en viss grad.
Det jeg vet skjer nå er at det er en enorm etterspørsel etter piloter i Emiratene og områdene rundt der, og at det derfor forsvinner mange piloter bl.a. fra Ryanair og at det er i ferd med å skape problemer.
Men dette ble litt OT, back til DY og 787...og jeg tror nok DY vil ha problemer med å rekruttere piloter med bakgrunn fra annen longhaul-trafikk hvis de da ikke går arbeidsledige i dag.
Vel, en rekke asiatiske selskap har såpass problem med bemanningen at de har økt lønnen til rundt 30% over det DY IC tilbyr kapteiner - tax paid...
Likevel får de ikke kapteiner til baser i Asia, og selskap som Air China og China Southern tilbyr nå base både i USA/Canada, Australia og Europa (Madrid, Zurich, Dusseldorf etc etc) i et forsøk på å få kvalifiserte søkere.
Blir spennende å se hvem som foretrekker Kjoserens tilbud om 30% mindre lønn og base i BKK....
Og hvilke 'lover og regler' skulle det være? Thailanske? Europeiske? Amerikanske?
Du får gi oss alle beskjed når du har bladd i manualene dine..
Det er Jar-ops1 subpart Q som er interesant her. Norsk AOC samt norsk registrering kan en utelukker alle andre regler.
Dette får meg til å stusse litt.
SAS er jo et Svensk selskap med Svensk AOC.
Tilsynskontoret er jo nedlagt etter det jeg vet,
og SAS finnes ikke på lista over selskap med Norsk AOC.
Norwegian nærmer seg oppstart av Bangkok-rute.
I en annonse hos det asiatiske konsulent-selskapet Risworth Aviation søker nå Norwegian etter piloter som kan fly fra selskapets planlagte langdistansebase i Bangkok. I utlysningsteksten står det at oppstart vil være januar 2013.
Takker for svar - litt oppklarende.
Norsk part M og 147 er vel alikevel lite relevant til operasjoner ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.