Norwegian søker nå 787-piloter

Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Og hvilke 'lover og regler' skulle det være? Thailanske? Europeiske? Amerikanske?

Du får gi oss alle beskjed når du har bladd i manualene dine..

Last edited:

Det at alle klager på at man ikke finner nok dyktige folk, har du lest det noen steder (linker?) nå i det siste, eller er det bare det som ryktes? Det har jo i alle år blitt sagt at det er eller snart blir pilotmangel, men det har fortsatt ikke skjedd. For meg virker det som etterspørselen forflytter seg rundt i forskjellige deler av verden og dermed utligner seg selv til en viss grad.

Det jeg vet skjer nå er at det er en enorm etterspørsel etter piloter i Emiratene og områdene rundt der, og at det derfor forsvinner mange piloter bl.a. fra Ryanair og at det er i ferd med å skape problemer.

Men dette ble litt OT, back til DY og 787...og jeg tror nok DY vil ha problemer med å rekruttere piloter med bakgrunn fra annen longhaul-trafikk hvis de da ikke går arbeidsledige i dag.

Vel, en rekke asiatiske selskap har såpass problem med bemanningen at de har økt lønnen til rundt 30% over det DY IC tilbyr kapteiner - tax paid...

Likevel får de ikke kapteiner til baser i Asia, og selskap som Air China og China Southern tilbyr nå base både i USA/Canada, Australia og Europa (Madrid, Zurich, Dusseldorf etc etc) i et forsøk på å få kvalifiserte søkere.

Blir spennende å se hvem som foretrekker Kjoserens tilbud om 30% mindre lønn og base i BKK....

Vel, en rekke asiatiske selskap har såpass problem med bemanningen at de har økt lønnen til rundt 30% over det DY IC tilbyr kapteiner - tax paid...

Likevel får de ikke kapteiner til baser i Asia, og selskap som Air China og China Southern tilbyr nå base både i USA/Canada, Australia og Europa (Madrid, Zurich, Dusseldorf etc etc) i et forsøk på å få kvalifiserte søkere.

Blir spennende å se hvem som foretrekker Kjoserens tilbud om 30% mindre lønn og base i BKK....

Spørs vel hvor kritisk en er til søkere også da... Håper ikke de ender opp med masse dårlig folk, som ikke får jobb andre plasser.

Og hvilke 'lover og regler' skulle det være? Thailanske? Europeiske? Amerikanske?

Du får gi oss alle beskjed når du har bladd i manualene dine..

Det er Jar-ops1 subpart Q som er interesant her. Norsk AOC samt norsk registrering kan en utelukker alle andre regler.

Jeg er ganske sikker i min sak at 8 dager må være fri på "designated base" tror det skal bli hardt å få godkjendt flytende base. Med andre ord at en kan bli pålagt fridager i OSL mot sin vilje.

Last edited:

Det er Jar-ops1 subpart Q som er interesant her. Norsk AOC samt norsk registrering kan en utelukker alle andre regler.

Det var da sannelig gode nyheter! Det betyr at Luftfartstilsynet (og dermed SD) er ansvarlig for arbeidsmiljø (la os kalle det Luftfartens svar på arbeidsmiløloven) og andre godsaker på BKK basen ...

Dette får meg til å stusse litt.
SAS er jo et Svensk selskap med Svensk AOC.

Er det da den Svenske Trafikkstyrelsen som bestemmer arbeidsmiljøet ?

Du kan jo forhøre deg in hvem som fører tilsyn med ryanair på rygge. Og hvorfor.

Et selskap kan ha flere baser, men en pilot kan kun ha en "designated base". En SAS flyger med base OSL kan neppe bli pålagt å ha en eller flere av sine fridager i CPH. Det samme vil vil være for Norwegian Longhaul i dette tilfellet. Med base i BKK, kan ikke selskapet kreve at en pilot har fridagene (8) sine fordelt på OSL-EWR eller JNB. Her skal en også være klar over at en pilot må sørge for tak over hodet i BKK. All den tid han er borte fra BKK er det Norwegian som må betale overnattinger. Det kan ikke kreves at en pilot har husrom i både BKK og OSL. Det skal bli artig å følge denne utviklingen å se hvor veien går.

Når det gjelder Subpart Q så følger alle seriøse europeiske selskaper denne delen. Luftfartstilsynet er en myndighet som ser etter at JAR-OPS1 (EU-OPS) blir fulgt. Norwegian ville aldri prøve å fuske her, det er det for alvorlig til.

Last edited:

Enig - Skal bli spennende å se hvordan utviklingen blir.

Og jeg tror at Norwegian Long-Haul AS har mere kunnskap om dette -
enn oss forumister. :colgate:

Ser at "Norwegian Long Haul AS" har søk om Norsk AOC , journalført 30.3.2012

Dette må du utdype nærmere !

Tilsynskontoret er jo nedlagt etter det jeg vet,
og SAS finnes ikke på lista over selskap med Norsk AOC.

Finnes det en "gråsone" her ?

Tilsynskontoret er jo nedlagt etter det jeg vet,
og SAS finnes ikke på lista over selskap med Norsk AOC.

SAS flyr i dag med et AOC som er registrert under navnet Scandinavian Airlines System Denmark – Norway – Sweden og som er gyldig fram til 2020. Det er riktig at STK er nedlagt og i den anledning så har en annen samarbeidsmodell mellom de nasjonale tilsynsmyndighetene kommet til, AOC er likevel forsatt tilhørende alle de tre landene og hørende til det s.k. OPS-utvalget fra 2002, ny avtale 2011 (videreførelse av bestemmelser av 1951). Transportstyrelsen (SE) er styrende myndighet i operasjonelle godkjennelser gjeldende AOC og EASA Part 21-G. Luftfartstilsynet (NO) er styrende myndighet for Part M og Part 147. Trafikstyrelsen (DK) er styrende for Part 145 og registrering og oppfølging av hendelser.

Last edited:

Takker for svar - litt oppklarende.

Norsk part M og 147 er vel alikevel lite relevant til operasjoner ?

VG har en artikkel om ansettelser på Bangkok-basen idag.

Norwegian nærmer seg oppstart av Bangkok-rute.

I en annonse hos det asiatiske konsulent-selskapet Risworth Aviation søker nå Norwegian etter piloter som kan fly fra selskapets planlagte langdistansebase i Bangkok. I utlysningsteksten står det at oppstart vil være januar 2013.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10057099

Last edited:

Takker for svar - litt oppklarende.

Norsk part M og 147 er vel alikevel lite relevant til operasjoner ?

Part M gjelder flyindividets (fortsatte) flyvedyktighet. Altså hvorvidt et fly kan fortsatt brukes i drift eller ikke (utførte sjekker).

Part 147 gjelder trening av teknisk personell.

Nordlys' forside i dag setter søkelys på "kontraktspilotene" til DY.

Artikkelen er ikke lagt ut på nett enda, men går på bruken av vikarbyråer og at pilotene må betale typerating selv.

Attachments

• nordlys_forside_11042012.jpg
    nordlys_forside_11042012.jpg
    24.5 KB · Views: 412

Må si at jeg synes det er meget bra at det blir satt fokus på dette, ikke et sekund for tidlig!

Back