Norwegian søker nå 787-piloter

Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Det er vel ikke garantert at samme forutsigbarheten videreføres på LH, men det kan vel også godt tenkes at det gjør det. De jeg har snakket med som jobber i DY kan omtrent fortelle meg hvorvidt de jobber på torsdagen om 1 år fra nå.

Man skal ikke si noe for sikkert, men det er dessverre vesentlig større sannsynlighet for at man ikke får den forutsigbarheten på LH :skep

Edit: Mildt sagt knotete med foruminnlegg på iPhone...

Last edited:

Tror ikke du skjønner problematikken og vet hvordan crew programmeres. I dette DY-tilfellet vil crew ha minimum 8 dager fritid i måneden. Det er normalt at programmet for hvordan du skal jobbe den neste måneden utkommer 14 dager (eller mindre) før måneden starter. Da vil du f.eks. få beskjed om at du en periode skal avslutte din tjeneste i f.eks. Oslo og at du der gis 2 fridag som teller opp mot de 8 minimumsdagene du skal ha fri. Deretter skal du fly noen dager igjen før du f.eks. avslutter i Bangkok hvor du får noen nye fridager. Dermed har du ingen egenkontroll på hvor du vil tilbringe din fritid hvis du da ikke har fri over en lenger periode og kan reise hjem til ditt bostedsland som da vil være Thailand om du har flyttet dit hvor du har base.

Dersom du med bosted BKK scheduleres til et 8-dagers stopp i Skandinavia kan det vel diskuteres hvorvidt dette er fritid/ferie eller en del av arbeidet ditt -- jeg vet ikke hvordan Sigbjørn og Skatteetaten ser på dette?

Man skal ikke si noe for sikkert, men det er dessverre vesentlig større sannsynlighet for at man ikke får den forutsigbarheten på LH :skep

Dette vet jeg lite om, men jeg ville vel i utgangspunktet tro at selskapet har mindre handlingsrom til å slenge inn "løse" vakter inn i en rota for LH-piloter kontra short haul piloter (det går vel med en gang med nokså mange timer om man legger inn en ny flygning, som igjen legger begrensninger på hva denne piloten kan gjøre i neste omgang). Dette skulle vel kanskje tilsi en større grad av forutsigbarhet enn for short haul, men det kan være andre aspekter jeg ikke har tenkt på som trekker i andre retningen.

For Nordmenn som melder utflytting for å unngå norsk skatt, vil dager som 'slynges' innom Norge definitivt telle mot 61-dagers regelen; på dette området er Skattetaten meget klar.

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Om-skattemessig-bosted-i-Norge-ved-inn--og-utflytting/

http://www.kpmg.no/arch/_img/9714536.pdf

Ja, der finnes en skatteavtale mellom Norge og Thailand, men den betyr 37% skatt for vedkommende, mens man får 'svære lite igjen.' Jeg kjenner mange 'Internasjonale' flygere bosatt i Bangkok og Phuket, og ingen av de har 'valgt' å skatte til stedet.

Så alternativet for Nordmenn er 1-års regelen, som betyr maksimum 61 dager i Norge/året plus en rekke andre krav.... og hver eneste dag i Norge teller; både dagen man ankommer og dager man reiser ut igjen på nattstop. Hvorvidt dette er "fritid/ferie eller en del av arbeidet ditt" er piss likegyldig for den Norske stat når det kommer til skatt.

Jeg vil tro det er meget likt for de andre Skandinaviske landene.

Jeg kan nevne at andre store internasjonale selskap med tilsvarende baser har akkurat det samme 'problemet', og vedkommende piloter (og cabin-crew) bytter vekk eller ber om å unngå slynger til hjemland som 'teller dager.' For enkelte (som blant annet trening-og sjekkkapteiner) er dette meget problematisk, da de i enda mindre grad kan styre sin egen hverdag og roster.

Det skal også nevnes at internasjonale skatteregler ser spesielt på hvor ett selskap har sin 'egentlige' virksomhet.

Man skal ikke si noe for sikkert, men det er dessverre vesentlig større sannsynlighet for at man ikke får den forutsigbarheten på LH

Roster stability på Long-Haul er hovedsakelig påvirket av bemanningsnivå og mengden standby som programmeres. Er det knapt med crew går forutsigbarheten ut vinduet.

Ellers er det lite forskjell i roster-stability mellom LH og SH.

75,000nok (10k Euro) for Kaptein.
53,000nok (7k Euro) for Cruise-Kaptein
45,000nok (6k euro) for Stryrmenn

Er dette årslønn eller månedslønn? Vet ikke riktig helt hva jeg skal tro...

Vet ikke om du hadde noen sarkasme/ironi der, men det må jo være månedslønn.
Ellers er det bare å slutte som flyger...begynn å gå med Aftenposten heller, der er årslønna bedre.

Joda, skjønte at det var snakk om mnd.lønn, men med alt "tullet" fra DY i det siste...say no more..

Nok en gang, hva tjener piotene hos SAS og andre internasjonale flyselskaper. Hvor stor er forskjellen ? Noen som kan svare på det ?

Nok en gang, hva tjener piotene hos SAS og andre internasjonale flyselskaper.

Det blir bare ikke mulig å sammenligne slik.

SAS og piloter i "andre internasjonale flyselskaper" har lønn.. plus blant annet:

- pensjon
- forsikringer
- Ferie og Sykelønn
- Housing assistance (Asia / Midtøsten)
- education assistance (Asia / Midtøsten)
- travel assistance (Asia / Midtøsten)
- medical coverage (der det offentlige ikke strekker til)
- loss of licence
- provident funds
- Annual bonus
- Profit Share
- Corporate Programs for Employee Welfare

and the list goes on.

Hos de aller fleste utgjør 'lønnsdelen' bare en brøkdel av den egentlige verdien av godtgjørelsene.

Meg bekjent er tallene fra Risworth / PARC 'hele pakken.' That's it.

Du kan selv sette verdi på de tingene listen ovenfor, og se hvor mye du må trekke ifra tallene for å kunne sammenligne "lønn".

Når du har gjort det, kan du gå hit (http://www.pilotjobsnetwork.com/) og sammenligne tallene.

Last edited:

Diett kommer ihvertfall i tillegg til grunnlønn, og utgjør 10-12 K i måneden.

Jeg ser forøvrig at kapteiner i Cimber tjener omtrent det samme som hos DY L/H. Styrmenn derimot tjener hele 17.000 MINDRE i måneden hos Cimber.

Det er herved bevist at Cimber driver med sosial dumping!
Sorry, men klarte ikke å dy meg.
Jeg vil derimot fram til at avtalen gjennom Risworth absolut ikke er noen dårlig avtale.
Om man velger å skatte til Norge kan man også trekke fra store utgifter på skatten som f.eks pendling, boutgifter i utlandet (om arbeidsgiver ikke dekker dette) pluss kost de dagene man ikke jobber og har mottatt diett.

Jeg synes derfor ikke synd på noen som tjener 55-90K i måneden og tilbringer mesteparten av tiden i et lavkostland som Thailand.

Meg bekjent er tallene fra Risworth / PARC 'hele pakken.' That's it.

Det eneste jeg har sett i PARC sine kontrakter, som PARC dekker i tillegg, er en personlig ulykkesforsikring. Hva det betyr og innebærer står det ingenting om i kontrakten. I tillegg blir man tilbudt andre forsikringer og LoL, men da selvfølgelig mot lønnstrekk.

Har du noen kilde til at dette er diettsatsene som kommer til å gjelde for denne operasjonen? Høres ut som typisk norske diettsatser. Om de får base i BKK tviler på jeg på at det er disse man vil legge seg på.
Jobber selv for selskap som har helt andre satser og dermed helt andre tall for en måned....

Ja, der finnes en skatteavtale mellom Norge og Thailand, men den betyr 37% skatt for vedkommende, mens man får 'svære lite igjen.' Jeg kjenner mange 'Internasjonale' flygere bosatt i Bangkok og Phuket, og ingen av de har 'valgt' å skatte til stedet.

Så alternativet for Nordmenn er 1-års regelen, som betyr maksimum 61 dager i Norge/året plus en rekke andre krav.... og hver eneste dag i Norge teller; både dagen man ankommer og dager man reiser ut igjen på nattstop. Hvorvidt dette er "fritid/ferie eller en del av arbeidet ditt" er piss likegyldig for den Norske stat når det kommer til skatt.
Det du sier er at med nok døgn i Norge så kan man ende opp med å bli ansett som skattemessig bosatt i Norge. Hvis det skjer, og man også er ansett som skattemessig bosatt i et annet land, f.eks. Thailand, så trer jo skatteavtalen inn for å unngå dobbeltbeskatning. Det er jo ikke slik at du ender opp med å være skattepliktig til begge landene selv om du skulle ha hatt litt for mange overnattinger i Norge.

Jeg ser dog at det kan være en ulempe å bli ansett som skattemessig bosatt i Norge hvis man ønsker å unngå å betale noe skatt i det hele tatt; er det dette som er målet?

Dette er vel slik de flese selskaper kommer til å forme seg som i fremtiden. Da Qatar søkte etter crew personnell ifra Norge, ble dette oppfattet som dumping.
I bunn og grunn er det jo dette. Men i forhold til at de får dekket bosted i Qatar osv, ikke skatter i Qatar, og bare minimum til Norge, kan en overleve om man vil dette. OM MAN VIL. Nå ser det ut til at Kjoseren har kastet seg på samme linjen, man kan vel ikke si at lønnen er direkte dårlig for en kaptein, selv om nok LH piloter i SK har bedre, men de har også bedre vilkår som f.eks forsikringer/pensjon(selv om dette holder på å få skuta til å bukke under).
Kjoseren & co betaler seg ut, slik at det er opp til personen selv å betale skatt til den de vil, med de forholdsvis vanskelige regler dette kan være.
Desverre er nok dette bare begynnelsen innen luiftfart, se bare på Finnair som vil outsource hele Europa trafikken.

Jeg ser forøvrig at kapteiner i Cimber tjener omtrent det samme som hos DY L/H. Styrmenn derimot tjener hele 17.000 MINDRE i måneden hos Cimber.

Det er herved bevist at Cimber driver med sosial dumping!
Sorry, men klarte ikke å dy meg.
Jeg vil derimot fram til at avtalen gjennom Risworth absolut ikke er noen dårlig avtale.
Om man velger å skatte til Norge kan man også trekke fra store utgifter på skatten som f.eks pendling, boutgifter i utlandet (om arbeidsgiver ikke dekker dette) pluss kost de dagene man ikke jobber og har mottatt diett.

Jeg synes derfor ikke synd på noen som tjener 55-90K i måneden og tilbringer mesteparten av tiden i et lavkostland som Thailand.

Sorry to say, but that is BS:rolleyes:

Dette er lønn inkl ALT!!! til og med diett.

Jeg tror det er ikke helt korrekt a forlike baktida med fremtida, dvs 2002 da NAX started sine 737 ops med 2013 da de vil starte 787 ops. Verden har forandred seg markant siden.

Bak i 2002 kunne DY starte med opp med piloter som hadde gyldige type-ratings og flyene som kosted ned til 80.000$ per maned i en marked hvor hovedkonkurrenten ikke forstod at denne marked er stor nok for a kunne stötte to selskaper, men ikke tre.

Na i 2013 kommer det a se litt annenleders ut. Longhaul er en helt annen business. DY kan ikke plukke opp "low-hanging-fruits". De ikke finner mange piloter med type-rating pa 777 eller 787. I mange selskaper finnes det seg markant crew-mangel. Og konkurranse er knall-hard. DY vil vaere i nöd a tvinge seg inn i NYC og BKK mot sterke konkurrenter. Og dette vil de gjörer med de nyeste fly, som er ogsa de mest dyre i finansere. Kapitalkostnader av en DY 787 kommer a vaere dobbelt sa dyr som en SK A330. Sa den store spörsmal er hvor jet-fuel havner i 2013. Blir det markant opp, har DY en relativ fordel, holder seg dette pa dagens levels eller synker, sa har de bare en splitter-ny fly som ikke gir de helt store kostnads-fordeler i de förste arene. Spesielt dersom vi snakker om innleid flyene fra ILFC. Sa ma man spare en annen sted...

Likevel tror jeg at det hva DY tilby kan vaere en attraktiv pakke for unge piloter, dersom man ikke önsker a binde seg altfor lang med DY. Ta den ikke-sa-hyppig lönn, men bygge opp timer pa 787. Og da de store selskaper begynner a ta imot sine 787, hopp over med erfaring og gjyldig type-rating.
For DY kan dette strategi vise seg a vaere ekstremt farlig. Bare tenk deg om hva skjer dersom en annen aktör begynner a fly med 787 og BKK baserte piloter... Og etterhvert vil flere 787 kommer til Europa og ogsa da vil folk forlatte DY dersom de betingelser blir ikke forbedred markant.

Det er likevel en industri problem og fenomen at alle klager at man ikke finner nok dyktige folk / passende kandidater men samtidlig tilbyr relativ darlige betingelser og ikke aktiv rekrutterer. Fagfolk og ingeniörer som har studert i mange ar har mange alternativer. Olje-bransjen rekrutterer aktiv, Consulting-bransjen rekrutterer aktiv, selv finans-sektor leter etter ingeniörer for sine stillinger. Men luftfart-bransjen mener de kan sitte stille og vente og tilby stadig darligere vilkar...

Det er likevel en industri problem og fenomen at alle klager at man ikke finner nok dyktige folk / passende kandidater men samtidlig tilbyr relativ darlige betingelser og ikke aktiv rekrutterer.

Det at alle klager på at man ikke finner nok dyktige folk, har du lest det noen steder (linker?) nå i det siste, eller er det bare det som ryktes? Det har jo i alle år blitt sagt at det er eller snart blir pilotmangel, men det har fortsatt ikke skjedd. For meg virker det som etterspørselen forflytter seg rundt i forskjellige deler av verden og dermed utligner seg selv til en viss grad.

Det jeg vet skjer nå er at det er en enorm etterspørsel etter piloter i Emiratene og områdene rundt der, og at det derfor forsvinner mange piloter bl.a. fra Ryanair og at det er i ferd med å skape problemer.

Men dette ble litt OT, back til DY og 787...og jeg tror nok DY vil ha problemer med å rekruttere piloter med bakgrunn fra annen longhaul-trafikk hvis de da ikke går arbeidsledige i dag.

Uten at jeg sitter med lover å regler foran meg, så synes jeg å huske at crew skal ha en "desinated base" der fridagene skal avtjenes. Om en da har base BKK kan ikke selskapet be dag "avspasere" i OSL.
Noen kan sikkert åpne manualene og skjekke dette, men jeg tror jeg er på rett spor...

Back