Norwegian søker nå 787-piloter

Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Er det meningen at dette mannskapet skal være bosatt i Bangkok, kanskje drømmen for en ungkar men ikke så lukrativt for en familiemann, og er det et mål å rekruttere norsk crew eller utenlandsk (billig) crew?

75,000nok (10k Euro) for Kaptein.
53,000nok (7k Euro) for Cruise-Kaptein
45,000nok (6k euro) for Stryrmenn

http://www.pprune.org/terms-endearment/481947-fancy-flying-dreamliner-here-you-go.html

Med jevnlige nattstopp i Norge samt "8 fridager pr mnd som avholdes i Bangkok eller Skandinavia" kommer man neppe unna 61-dagers regelen, som med en 3-års kontrakt betyr Norsk Skatteplikt.

I tillegg kommer 7.1% i trygdeavgift, 7-10% til pensjonsfondet, og noen ytterlige tusenlapper i forsikring. For ikke å nevne skole for evnt. barn.

Last edited:

Det er en liten detalj som gjør at jeg ikke helt får kartet som sier "skal Norwegian lykkes med Longhaul kan de ikke bruke arbeidskraft til norske betingelser" med virkeligheten - og det er Norwegians egen historie - ikke så lang at den allerede skulle være glemt slik den tydelig er for en stor del av de som skriver i denne tråden !

Ser vi på kostnadsutviklingen i Norge så har den krøpet sakte oppover, men Norge var et høykostland den dagen Kjos stoppet å snurre propeller og startet med noen få 737`er - mot alle odds og minst like utfordrende som de neste stegene mot Longhaul - og jeg er like sikker på at de samme som i dag påstår at man må "outsource" for å lykkes - ville vært like hardnakkede på at Kjos måtte gjøre det samme for å lykkes dengang - men historien har vel vist at det er mulig å lykkes i Norge med Norsk dyr arbeidskraft - eller er dagens Norwegian kun en illusjon skap av magiker Kjos ?

Verden er anderledes i 2012 enn i 2002 - vi er inne i store nedgangstider med alvorlige konskvenser for store deler av verdenen - men allikevel ser det ut for meg til Norwegian ikke er veldig preget av dette - men slik var det da i 2002 knapt er år etter 2001 med de endringene og nedgangstidene for flyselskapene 9/11 medførte - allikevel trosset Kjos alle pessimistene, bedrevitere og andre økonomer og bygget opp Norwegian ved hjelp av Norsk dyr arbeidskraft i det utrolige dyre Norge - er det kanskje noen kvaliteter denne dyre arbeidskraften har som gjorde det mulig ? eller er enhver suksess historie kun bygget på hva bedriftslederen gjør og de ansatte helt uvesentlig......

Det handler vel mere om valg - ikke er jeg overbevist om at det handler om prisen vi kunder må betale - men om vi vil ha Kaptein Sullenberger eller Kaptein Renslow i vår cockpit - det var faktisk betydelig billigere å fly med Kaptein Sullenberger enn med Kaptein Renslow - i tillegg viste Sullenbergers passasjerer hvem de fløy med - de fløy med det selskapet de hadde kjøpt billett med og ansatte i det selskapet. Kaptein Renslow var "twice removed" ikke ansatt hos operatøren ei heller ansatt i det selskapet som hadde sin Logo på halen og som de fleste ombord trodde de fløy med

Så kanskje det er mulig å lykkes slik Kjos startet i 2002 selv i 2012 med Norsk "dyr" arbeidskraft - for meg er det ihvertfall ikke utenkelig !

Et selskap med base i Thailand kan ikke baseres på norske lønninger og sosiale goder. Det er ikke vanskelig å regne ut at et slikt selskap ikke vil overleve lenge.

Om man har fulgt trådene som omhandler betingelser så vil man se at det ikke har vært hevdet at man skal ha "norske lønninger og sosiale goder".

Kravet fra DY-pilotene er fast ansettelse, men med landsvise lønnsbilag.
Dermed blir man betalt ift hvor basen ligger.

Å være uenig er en menneskerett, og det kan jeg ikke ta fra deg, men å yte motstand overfor et selskap med utenlandsk AOC og innleid crew i Thailand anser jeg som bortkastet tid...

Her snakker vi vel om et norsk selskap (Norwegian Longhaul A/S) som skal fly på norsk AOC med base i Bangkok, men hvor crew blir gitt fridager i høykostland som Norge, Sverige og Danmark.

Er det meningen at dette mannskapet skal være bosatt i Bangkok, kanskje drømmen for en ungkar men ikke så lukrativt for en familiemann, og er det et mål å rekruttere norsk crew eller utenlandsk (billig) crew?

De tar nok det de får, men de fosøker å rekruttere fra egne rekker av fast ansatte. Og all den tid det skal gis fridager i Skandinavia så er det nok mer attraktivt for skandinaviere enn for utlendinger uten tilhørighet her.

Last edited:

Hm, altså base i Bangkok, fritid i Scandinavia , da kan man jo slinges både til JFK og BKK, men må selv passe på å betale skatt til "riktig" land.

Hm, altså base i Bangkok, fritid i Scandinavia , da kan man jo slinges både til JFK og BKK, men må selv passe på å betale skatt til "riktig" land.

Det er vel opp til den enkelte å velge hvor man skal tilbringe sin fritid? Hvis man hyres inn på kontrakt så er det vel ikke uvanlig at man selv er ansvarlig for å betale sin skatt.

Det er vel opp til den enkelte å velge hvor man skal tilbringe sin fritid? Hvis man hyres inn på kontrakt så er det vel ikke uvanlig at man selv er ansvarlig for å betale sin skatt.

Ikke nødvendigvis så enkelt.
Det kommer helt an på hvordan slingene bygges, og hvor selskapet bestemmer hvor "fritiden" skal avvikles.
Men dette er sikkert noe som vil kontraktsfestes et eller annet sted.

Hur mycket tjänar en fast anställd DY kapten och styrman med bas OSL?
Det vore intressant att veta som jämförelse till vad DY erbjuder BKK baserad personal.
För att göra jämförelsen mer intressant vore även bra att veta hur mycket i pension som DY betalar in för sina fast anställda norska piloter.
DY BKK piloter kommer inte få någon pension.

Om man har fulgt trådene som omhandler betingelser så vil man se at det ikke har vært hevdet at man skal ha "norske lønninger og sosiale goder".

Kravet fra DY-pilotene er fast ansettelse, men med landsvise lønnsbilag.
Dermed blir man betalt ift hvor basen ligger.

Greit nok, men hvis man tror man har en sikker jobb selv om man er "fast" ansatt er dette selvsagt ikke riktig. Ett selskap som går dårlig og kan dokumentere dette kan uansett si opp/permitere ansatte.
Det er bare å se på SAS og andre bedrifter som sliter.

W

Greit nok, men hvis man tror man har en sikker jobb selv om man er "fast" ansatt er dette selvsagt ikke riktig. Ett selskap som går dårlig og kan dokumentere dette kan uansett si opp/permitere ansatte.
Det er bare å se på SAS og andre bedrifter som sliter.

W

Det er riktig. Jeg har selv opplevd det. Men en oppsigelse pga nedskjæringer har de fleste en rimelig forståelse for. Det utgjør imidlertid ikke engang toppen av isfjellet i et arbeidsforhold. På de kontraktene som gis idag er man i prinsippet uten rettigheter og fritt vilt.

Kontraktene kan termineres/ikke forlenges om man er "for mye" hjemme med sykt barn, stiller for mange "ubehagelige" sikkerhetskritiske spørsmål eller enkelt og greit om noen i ledelsen finner ut at de ikke liker deg. Bare for å ta noen eksempler. Det er ikke fullt så lett i et fast ansettelsesforhold. I motsetning til en kontrakt er det et visst krav til saklighet.

Det er vel ikke så mange som mener at man skal forlate alle faste ansettelser til fordel for kontrakter og enkeltmannsforetak? Det er det vel en grunn til?

Prøv å si det til skattemyndighetene når de teller antall dager i respektive land med lupe... Evt som i Danmark; leier inn privatdetektiver for å fotfølge folk og registrere alle bevegelser ii et år....

Prøv å si det til skattemyndighetene når de teller antall dager i respektive land med lupe... Evt som i Danmark; leier inn privatdetektiver for å fotfølge folk og registrere alle bevegelser ii et år....

Det er rimelig å tro at man er skattepliktig til et land, og om det er flere aktuelle land som man kan regnes som skattepliktig til så finnes det ganske sikkert skatteavtaler som gjør at man ikke behøver å betale sin skatt mer enn et sted.

Det er rimelig å tro at man er skattepliktig til et land, og om det er flere aktuelle land som man kan regnes som skattepliktig til så finnes det ganske sikkert skatteavtaler som gjør at man ikke behøver å betale sin skatt mer enn et sted.

Det fins mange land her i verden som ikke har skatteavtale med Norge, og det helt vesentlige med slike kontrakter er nettopp å ikke betale skatt i det hele tatt...!

Men det var nå engang ikke det jeg svarte på; Jeg besvarte ditt utsagn om at det er opp til den enkelte hvor man tilbringer sin fritid. Det er det altså IKKE hvis man er fritatt skatteplikt til Norge...!

Det er vel opp til den enkelte å velge hvor man skal tilbringe sin fritid?

Ikke hvis du har base i Bangkok og selskapet finner på å gi deg din fritid på den andre siden av jorda. Da har du ikke noe særlig valg, har du vel?

Det fins mange land her i verden som ikke har skatteavtale med Norge, og det helt vesentlige med slike kontrakter er nettopp å ikke betale skatt i det hele tatt...!

Men det var nå engang ikke det jeg svarte på; Jeg besvarte ditt utsagn om at det er opp til den enkelte hvor man tilbringer sin fritid. Det er det altså IKKE hvis man er fritatt skatteplikt til Norge...!

Skatt er den enkelte selv ansvarlig for å sørge for at betales hvis man er selvstendig næringsdrivende. Kontraktsansettelser betyr ikke skattefritak.

Det er fortsatt opp til den enkelte å vurdere hvor man vil tilbringe sin fritid, selv om jeg ser poenget med at slyngene kan legge føringer på dette. Nå skrives det vel at fritiden legges til Bankok eller Skandinavia, så det betyr vel ikke uten videre at man må oppholde seg i Skandinavia (med dertilhørende kostnadsnivå). Om man ikke ønsker skattepliktig til Norge/Skandinavia så må man selvsagt vurdere hvor hyppig man kan oppholde seg i Skandinavia, men det er nå ærlig talt opp til den enkelte å vurdere.

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan selskap som ansetter folk på kontrakt har tenkt å opprettholde sikkerhetsnivået?

Moderne flysikkerhet er bl.a resultat av møysommerlig arbeid fra 1950-tallet og fremover, hvor mekanismer som "non-punitive" rapportering er nøkkelelemter. Dvs man kan rapportere om feil eller mangler (også egne) uten at det nødvendigvis medfører konsekvenser for sitt eget arbeidsforhold. Disse rapportene har vært, og er med på, å danne grunnlaget for dagens flysikkerhet.

Jeg vet allerede om i dag, piloter i ledende stillinger, som da de var ansatt på kontrakt i selskaper som praktiserer denne ordningen, eksempelvis dro på jobb når de følte seg uskikket. Dette av redsel for å ikke ende opp med fast stilling.

Selv ville jeg vært meget restriktiv med å rapportere noe som helst, men heller operere som en "grå skygge", dvs. uten å prøve å stikke meg ut på noen som helst måte, skulle jeg måtte påtvinges kontraktsjobbing.

Man kan si hva man vil med profesjonalitet, men vi er bare mennesker som søker trygghet og forutsigbarhet...

Last edited:

Det er fortsatt opp til den enkelte å vurdere hvor man vil tilbringe sin fritid, selv om jeg ser poenget med at slyngene kan legge føringer på dette. Nå skrives det vel at fritiden legges til Bankok eller Skandinavia, så det betyr vel ikke uten videre at man må oppholde seg i Skandinavia (med dertilhørende kostnadsnivå). Om man ikke ønsker skattepliktig til Norge/Skandinavia så må man selvsagt vurdere hvor hyppig man kan oppholde seg i Skandinavia, men det er nå ærlig talt opp til den enkelte å vurdere.

Tror ikke du skjønner problematikken og vet hvordan crew programmeres. I dette DY-tilfellet vil crew ha minimum 8 dager fritid i måneden. Det er normalt at programmet for hvordan du skal jobbe den neste måneden utkommer 14 dager (eller mindre) før måneden starter. Da vil du f.eks. få beskjed om at du en periode skal avslutte din tjeneste i f.eks. Oslo og at du der gis 2 fridag som teller opp mot de 8 minimumsdagene du skal ha fri. Deretter skal du fly noen dager igjen før du f.eks. avslutter i Bangkok hvor du får noen nye fridager. Dermed har du ingen egenkontroll på hvor du vil tilbringe din fritid hvis du da ikke har fri over en lenger periode og kan reise hjem til ditt bostedsland som da vil være Thailand om du har flyttet dit hvor du har base.

Tror ikke du skjønner problematikken og vet hvordan crew programmeres. I dette DY-tilfellet vil crew ha minimum 8 dager fritid i måneden. Det er normalt at programmet for hvordan du skal jobbe den neste måneden utkommer 14 dager (eller mindre) før måneden starter. Da vil du f.eks. få beskjed om at du en periode skal avslutte din tjeneste i f.eks. Oslo og at du der gis 2 fridag som teller opp mot de 8 minimumsdagene du skal ha fri. Deretter skal du fly noen dager igjen før du f.eks. avslutter i Bangkok hvor du får noen nye fridager. Dermed har du ingen egenkontroll på hvor du vil tilbringe din fritid hvis du da ikke har fri over en lenger periode og kan reise hjem til ditt bostedsland som da vil være Thailand om du har flyttet dit hvor du har base.

Jeg skjønner problematikken, men samtidig så er det vel ikke gitt at crew som ønsker sin fritid tatt ut i BKK ikke får dette og crew som evt ønsker fritid tatt ut i OSL får dette gjennom hvordan crewet slynges (men det er klart at det ligger føringer i dette, noe jeg også indikerte forståelse for i forrige innlegg).

Såvidt jeg har forstått på de som jobber i DY så har de på short haul et meget forutsigbart opplegg med 5 på og 4 av (og da vel i hovedsak "av" på hjemmebasen sin). Det er vel ikke garantert at samme forutsigbarheten videreføres på LH, men det kan vel også godt tenkes at det gjør det. De jeg har snakket med som jobber i DY kan omtrent fortelle meg hvorvidt de jobber på torsdagen om 1 år fra nå.

Back