Et selskap med base i Thailand kan ikke baseres på norske lønninger og sosiale goder. Det er ikke vanskelig å regne ut at et slikt selskap ikke vil overleve lenge.
Å være uenig er en menneskerett, og det kan jeg ikke ta fra deg, men å yte motstand overfor et selskap med utenlandsk AOC og innleid crew i Thailand anser jeg som bortkastet tid...
Er det meningen at dette mannskapet skal være bosatt i Bangkok, kanskje drømmen for en ungkar men ikke så lukrativt for en familiemann, og er det et mål å rekruttere norsk crew eller utenlandsk (billig) crew?
Hm, altså base i Bangkok, fritid i Scandinavia , da kan man jo slinges både til JFK og BKK, men må selv passe på å betale skatt til "riktig" land.
Det er vel opp til den enkelte å velge hvor man skal tilbringe sin fritid? Hvis man hyres inn på kontrakt så er det vel ikke uvanlig at man selv er ansvarlig for å betale sin skatt.
75,000nok (10k Euro) for Kaptein.
53,000nok (7k Euro) for Cruise-Kaptein
45,000nok (6k euro) for Stryrmenn
http://www.pprune.org/terms-endearment/481947-fancy-flying-dreamliner-here-you-go.html
Om man har fulgt trådene som omhandler betingelser så vil man se at det ikke har vært hevdet at man skal ha "norske lønninger og sosiale goder".
Kravet fra DY-pilotene er fast ansettelse, men med landsvise lønnsbilag.
Dermed blir man betalt ift hvor basen ligger.
Greit nok, men hvis man tror man har en sikker jobb selv om man er "fast" ansatt er dette selvsagt ikke riktig. Ett selskap som går dårlig og kan dokumentere dette kan uansett si opp/permitere ansatte.
Det er bare å se på SAS og andre bedrifter som sliter.
W
Det er vel opp til den enkelte å velge hvor man skal tilbringe sin fritid? Hvis man hyres inn på kontrakt så er det vel ikke uvanlig at man selv er ansvarlig for å betale sin skatt.
Prøv å si det til skattemyndighetene når de teller antall dager i respektive land med lupe... Evt som i Danmark; leier inn privatdetektiver for å fotfølge folk og registrere alle bevegelser ii et år....
Det er rimelig å tro at man er skattepliktig til et land, og om det er flere aktuelle land som man kan regnes som skattepliktig til så finnes det ganske sikkert skatteavtaler som gjør at man ikke behøver å betale sin skatt mer enn et sted.
Det er vel opp til den enkelte å velge hvor man skal tilbringe sin fritid?
Det fins mange land her i verden som ikke har skatteavtale med Norge, og det helt vesentlige med slike kontrakter er nettopp å ikke betale skatt i det hele tatt...!
Men det var nå engang ikke det jeg svarte på; Jeg besvarte ditt utsagn om at det er opp til den enkelte hvor man tilbringer sin fritid. Det er det altså IKKE hvis man er fritatt skatteplikt til Norge...!
Det er fortsatt opp til den enkelte å vurdere hvor man vil tilbringe sin fritid, selv om jeg ser poenget med at slyngene kan legge føringer på dette. Nå skrives det vel at fritiden legges til Bankok eller Skandinavia, så det betyr vel ikke uten videre at man må oppholde seg i Skandinavia (med dertilhørende kostnadsnivå). Om man ikke ønsker skattepliktig til Norge/Skandinavia så må man selvsagt vurdere hvor hyppig man kan oppholde seg i Skandinavia, men det er nå ærlig talt opp til den enkelte å vurdere.
Tror ikke du skjønner problematikken og vet hvordan crew programmeres. I dette DY-tilfellet vil crew ha minimum 8 dager fritid i måneden. Det er normalt at programmet for hvordan du skal jobbe den neste måneden utkommer 14 dager (eller mindre) før måneden starter. Da vil du f.eks. få beskjed om at du en periode skal avslutte din tjeneste i f.eks. Oslo og at du der gis 2 fridag som teller opp mot de 8 minimumsdagene du skal ha fri. Deretter skal du fly noen dager igjen før du f.eks. avslutter i Bangkok hvor du får noen nye fridager. Dermed har du ingen egenkontroll på hvor du vil tilbringe din fritid hvis du da ikke har fri over en lenger periode og kan reise hjem til ditt bostedsland som da vil være Thailand om du har flyttet dit hvor du har base.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.