Norwegian skled av banen på Værnes

Re: Norwegian skled av banen på Værnes

Regner med at følgende kommentar under artikkelen beskriver hva som skjedde:

"Var med på flyet og tror kapteinen prøvde å ta svingen litt for fort, ja det var glatt og da burde han bruke litt mere tid på å få flyet ned i hatighet før han skulle svinge"
 
Re: Norwegian skled av banen på Værnes

Var vel også gutta på Værnes som var ganske kjepphøye ifm. uværet spesilet i London. Ikke det at det har så mye med dette å gjøre, men tydelig at banen, og takseveiene var glatte.
 
Re: Norwegian skled av banen på Værnes

Var vel KKO som var ute å segla litt.
SAS brukte samme avkjøring 2 min før uten problemer
 
Re: Norwegian skled av banen på Værnes

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1571017.ece

Dorthe Bekkengen (19), student ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) satt langt bak i Norwegian-flyet som sklei av rullebanen på Trondheim lufthavn Værnes sent i går kveld.

- Jeg kjente at det var glatt da vi landet. Det kjentes ut som om flyet fikk en sleng da det skulle bremse, og siden jeg satt ved vinduet så jeg ut hele tiden. Flyet begynte å svinge til høyre, og plutselig ble det stående, forteller Bekkengen.
 
Last edited by a moderator:
Re: Norwegian skled av banen på Værnes

I bygevær er det vanskelig å holde bremseeffekten oppe.

Slik det er nå med rundt 0 grader i lufta og kald bakke ligger det nærmest kontinuerlig is på banen. Dette går greit dersom det ikke kommer mer nedbør da man får lagt sand/kjemikalier oppå slik at man får økt friksjonen betraktelig. Problemet oppstår når nysnøen legger seg oppå dette i kraftige byger. Da får man gjerne bare fjernet det øverste laget av snø, slik at det ligger igjen et tynt lag med ny is/vann/halvsmeltet snø oppå isen og sandnen som ligger der fra før.

En bane med Medium-2-good bremseeffekt ramler da gjerne til medium/poor i løpet av så lite som 10-15 minutter når de nye bygene slår inn.
 
Back
Top