Norwegian satsning i Brasil - Starter London-Rio

Re: Norwegian satsning i Brasil

Jeg er 100% enig i det Epilef skriver, Brasil har for det foerste noen solide LCC, baade GOL og Azul er vel etablerte og solide selskaper. Azul har ogsaa startet forsiktig (holdt noe tilbake pga. oeknomien i Brasil - Long Haul LCC. Avianca Brasil starter opp Long Haul, ikke direkte LCC - men de har bygget selskapet opp i en vanskelig Oekonmisk Situasjon og driver ryddig.
Hva har det med noe som helst å gjøre. Er det noen dem som flyr fra London Gatwick, til brasilianske storbyer? Sliter med å fortå hva du er så 100% enig i.

Ok, hva er rekkevidde for disse? Jeg forstår det slik at de har lengre rekkevidde enn MAX'en.

Jeg har sett 7100 km, men tar gjerne en korrigering hvis noen har ferskere tall.

LGW-nordøst Brasil er rundt 7300 km i luftlinje, men det går fort på opptil 200 km ekstra avhengig av ruteføring. Så er det det sedvanlige regnestykket på last/fuel/pax kontra rekkevidde, men jeg tviler på om det vil lønne seg å strekke Airbus'ene såpass langt som fra LGW til Sør-Amerika.

Hva har det med noe som helst å gjøre. Er det noen dem som flyr fra London Gatwick, til brasilianske storbyer? Sliter med å fortå hva du er så 100% enig i.

Flyruter går i begge retninger - trafikken går også i begge retninger - Azul er kanskje ikke kjent I Norge, men mannen bak Azul er David Neeleman, som i løpet av sin karriere har startet Morris Air, som han solgte med stor fortjeneste til Southwest, deretter var dypt inne i oppstarten West Jet i Canada, et meget vellykket selskap - han fortsatte med JetBlue ikke akkurat mislykket de heller, og nå i hans fødeland Brasil med Azul. Norwegian kan lykkes, men jeg ser at her i mitt hjemmemarked er Norwegian i ferd med å legge ned LGW ruten, det i en de byene med størst vekst, enormt sterk økonomi og andre selskaper starter opp og øker.
Epilef har god innsikt, han kjenner markedet, selv kjenner godt til det Argentiske markedet, og der ser jeg selskap etter selskap starter ruter mens Norwegian prater og har sendt maskinen tilbake til Europa.
For all del jeg ikke noe i mot Norwegian, er lei meg for at de forsvinner herifra, men min ektefelle hadde ansvaret for å starte Air France sin rute hit og jeg var hennes beregnings «konsulent»

Flyruter går i begge retninger - trafikken går også i begge retninger - Azul er kanskje ikke kjent I Norge, men mannen bak Azul er David Neeleman, som i løpet av sin karriere har startet Morris Air, som han solgte med stor fortjeneste til Southwest, deretter var dypt inne i oppstarten West Jet i Canada, et meget vellykket selskap - han fortsatte med JetBlue ikke akkurat mislykket de heller, og nå i hans fødeland Brasil med Azul. Norwegian kan lykkes, men jeg ser at her i mitt hjemmemarked er Norwegian i ferd med å legge ned LGW ruten, det i en de byene med størst vekst, enormt sterk økonomi og andre selskaper starter opp og øker.
Epilef har god innsikt, han kjenner markedet, selv kjenner godt til det Argentiske markedet, og der ser jeg selskap etter selskap starter ruter mens Norwegian prater og har sendt maskinen tilbake til Europa.
For all del jeg ikke noe i mot Norwegian, er lei meg for at de forsvinner herifra, men min ektefelle hadde ansvaret for å starte Air France sin rute hit og jeg var hennes beregnings «konsulent»
Jeg har ikke sagt at verken Azul, eller noen av de andre selskapene er dårlige. Like lite som BA, Lufthansa eller Easyjet er det. Klarer man seg i den harde konkurransen i Europa, skal nok NAS, kunne leve med Azul også. -Seattle-ruten har jo ikke noe med dette å gjøre?- Hadde vært mer logisk å sammenigne med Buenos Aires-ruten, som øker fra 4 daglige avganger i uken, til 1 daglig om et par måneder.

Brasil og Storbritannia underskrev forresten nylig en ny bilateral avtale som fjerner alle begrensninger på fly, setekapasitet og frekvens mellom de to landene. Slik at eventuelle hindringer der er fjerner for ruter mellom LGW og Brasil

Da skal DY visstnok også være interessert i innlands Brasil iflg. turistministeren der.

http://brazilcham.com/articles/norwegian-air-interested-in-domestic-brazil-flights

Low-cost Norwegian Air is interested in operating domestic flights within Brazil, a government official said on Thursday, as it plans its debut in Latin America’s largest economy in March with a flight between Sao Paolo and England.

The airline’s interest was made public by Brazil’s tourism minister Vinicius Lummertz, who said Norwegian can start operating international flights with approval earlier this month from Brazilian flights regulator Anac.

I følge Flight global skal Norwegian åpne LON-RIO i 2019.

Ser at Lasse Sandaker Nielsen også sier dette i en kommentar på at LGW-SIN lukkes
https://flysmart24.no/2018/09/07/norwegian-stanser-verdens-lengste-lavprisrute/

Norwegian åpner London-Rio våren 2019
Norwegian Air Shuttle vil starte en rute mellom London og Rio de Janeiro våren 2019 og betjene den med en Boeing 787.

Det skriver nettstedet FlightGlobal torsdag etter å ha snakket med konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

I august bekreftet selskapet at det har fått tillatelse til å fly mellom Brasil og Storbritannia.

Ruten vil konkurrere direkte med British Airways' rute mellom de samme to byene, skriver nettstedet.

Videre sier Kjos at det kan bli aktuelt å etablere ruter til Sør-Amerika fra basene i Barcelona og Madrid.
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/31116

https://www.flightglobal.com/news/articles/norwegian-plans-rio-flights-in-2019-451733/

Da var London-Rio formelt lansert. 4x ukentlig fra 31 mars 2019

https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-lanserer-ny-direkterute-til-brasil-2804750

Norwegian vil fly fire ganger i uken (mandager, onsdager, fredager og søndager) mellom London Gatwick og Rio de Janeiro, med oppstart 31. mars 2019. Det er selskapets 787 Dreamliner-fly som vil betjene denne ruten.

Avgang fra London Gatwick kl. 12:00 lokal tid, ankomst Rio de Janeiro kl. 19:25 (lokal tid)
Avgang fra Rio de Janeiro kl. 22:25 lokal tid, ankomst London Gatwick kl. 13:35 (+1 dag lokal tid)

Hvordan er videreforbindelser til/fra LGW mot de viktigste byene i Skandinavia?

Hvordan er videreforbindelser til/fra LGW mot de viktigste byene i Skandinavia?

Gode flytider fra Oslo, 15.10 på mandager og 16.25 ons/fre

Fra Oslo:
Dag1
D82801 OSL LGW 0915 1035 CONNECT LGW 73H
DI7501 LGW GIG 1200 1925 01APR19 21OCT19 789 15:10

Dag 3&5
DY1302 OSL LGW S 0720 0840 CONNECT LGW 73H
DI7501 LGW GIG 2 1120 1845 03APR19 25OCT19 789 16:25

Fra CPH:
Dag1
D82901 1 CPH 2 LGW S 0950 1045 CONNECT LGW 73H
DI7501 1 LGW S GIG 2 1200 1925 01APR19 21OCT19 789 14:35

Dag 3&5
D82899 35 CPH 2 LGW S 0650 0805 CONNECT LGW 73H
DI7501 35 LGW S GIG 2 1120 1845 03APR19 25OCT19 789 16:55

Fra ARN

Dag1
D82849 1 ARN 5 LGW S 0650 0840 CONNECT LGW 73H
DI7501 1 LGW S GIG 2 1200 1925 01APR19 21OCT19 789 17:35

Dag 3&5
D82849 35 ARN 5 LGW S 0650 0840 CONNECT LGW 73H
DI7501 35 LGW S GIG 2 1120 1845 03APR19 25OCT19 789 16:55

Ikke for å ødelegge stemningen her: Synd at hele kartet er dekket av priser, og at via vises som en direkte strek. :lol:

Det er jo et filter du kan skru litt på her da..

Javisst, og rutekartet fra Bodø er skikkelig imponerende! :lol:

route.jpg

Ja, det er rike muligheter fra Bodø [emoji41]
Neida, sett på filtereter "Vis bare direkte flyvninger" så blir det litt annerledes.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Jeg har ikke sagt at verken Azul, eller noen av de andre selskapene er dårlige. Like lite som BA, Lufthansa eller Easyjet er det. Klarer man seg i den harde konkurransen i Europa, skal nok NAS, kunne leve med Azul også. -Seattle-ruten har jo ikke noe med dette å gjøre?- Hadde vært mer logisk å sammenigne med Buenos Aires-ruten, som øker fra 4 daglige avganger i uken, til 1 daglig om et par måneder.

sier deg ikke imot det, altså i papiret så kan NAS kjempe mot Azul og alle de andre selskapene i Brasil
men når du kommer til et land som brasil, med en utenlands navn (Norwegian), så skal jeg si at det skal bli vanskelig. brasilianere er veldig nasjonalistiske. (akkurat som argentinere) og til å med for LATAM (gamle Tam og Lan) har det vært vanskelig å slå gjennom, og dette pga den er så å si eid av den Chilenske delen + navnet minner mer om LAN enn den brasilianske TAM.
er jo en grunn for at både Azul og Gol vokste veldig rett etter disse to slo seg sammen

og vet ikke om det er sånn fortsatt, men utenlandske personer kan ikke eie mer enn 49% av en bedrift i Brasil.

Back