• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian & Ryanair mister minst..

Replying to Topic 'Norwegian & Ryanair mister minst..'

Uten aa angripe noen av dem saa er jeg mer imponert over f.eks SAS som mister 3,5per 1000, enn Norwegian som mister 2 av 1000, men tanke paa at DY er point-to-point og ikke nettverksselskap.

HÆ?

VG skriver i eget avsnitt:
Widerøe ligger på 4,8 medregnet de to daglige flygingene til København, mens tallet på de resterende 38 daglige flygingene er 3,6.

Hvilke to daglige flygninger til København... og hvilke resterende 38...?

...og hvorfor sammenligner man point to point med nettverk...:spin:

Originally posted by enml

HÆ?

VG skriver i eget avsnitt:
Widerøe ligger på 4,8 medregnet de to daglige flygingene til København, mens tallet på de resterende 38 daglige flygingene er 3,6.

Hvilke to daglige flygninger til København... og hvilke resterende 38...?

...og hvorfor sammenligner man point to point med nettverk...:spin:
Mulig jeg tenker feil, men WF har vel 2 daglige avganger fra TRondheim til København. Bagasjedetektivene til SAS Braathens er jo lokalisert i Trondheim så forklaringen er kanskje der. En tenker automatisk fra Oslo, men i dette tilfellet er Tromdheim "sentralen":)

Det var bra at de gjorde oppmerksom på forskjellen mellom point to point og nettverk og at de skriver at mye bagasje kommer til rette etter hvert. Det som hadde vært interessant det er å få greie på hvor mye bagasje som virkelig blir borte for altid.

Hilsen,
Laurenz

Det er en smule mer komplisert og derved større sjangse for å miste bagasje når den skal via to eller flere fly fra avgangsstedet til ankomststedet, enn når den bare skal fra terminalen til flyet, og fra flyet til bagasjebåndet igjen. Ryanair elsker å sammenlikne epler og appelsiner (p-t-p vs network), et statistikkmisbruk Norwegian meg bekjent holder seg for gode til.

Når det er sagt; det er stadige forbedringer for å ikke miste bagasje, deriblant barcodes og store destinasjonsbokstaver samt passasjerens etternavn på bagasjetagger som er nesten umulig å slite av, osv. Vi husker vel papirtag'ene festet i kufferten med en strikk (-: Noe bagasje blir selvfølgelig stjålet underveis fra tid til annen, men det vil jeg tro er lettere på en stor hub med mange ansatte, enn på ptp-plasser.

Originally posted by Jumper
Vi husker vel papirtag'ene festet i kufferten med en strikk (-:

Norwegian sin handling agent i Riga bruker faktisk sånne ennå, DY sine egne påtrykket OSL og med håndskrevet BN. På søndag måtte de faktisk gå rundt i kabinen og vise frem en koffert som hadde mistet taggen sin...

Det hører med til historien at de ikke fikk tallene til å stemme heller, med påfølgende fremvisning av boardingkort-gjenparter, også disse håndskrevne med bare nummer på. Skjønner ikke hvorfor de gjør det på denne måten, har opplevd mer eller mindre manuelle rutiner hver gang jeg har reist med DY fra utlandet. (Murcia, Berlin, og nå Riga). Blir fort dyrt når man blir forsinket avgårde pga. rot...

for ordens skyld - WF har TRE daglige rundturer mellom TRD og CPH! og at WF "mister" 4,8 av 1000 bags er milevis mer imponerende enn at DY mister 2 av 1000. Hvordan klarer man forresten å miste 2 av 1000 bags når ALL bagasje reiser A til B?? Det er jo bare å få bag'en på rett fly og så av igjen.... mystisk. Snart kan vel Ryanair si at de ikke mister NOEN bagasje - det er jo MOL's plan at de ikke skal frakte bagasje i belly i det hele tatt

Originally posted by CK

for ordens skyld - WF har TRE daglige rundturer mellom TRD og CPH! og at WF "mister" 4,8 av 1000 bags er milevis mer imponerende enn at DY mister 2 av 1000. Hvordan klarer man forresten å miste 2 av 1000 bags når ALL bagasje reiser A til B?? Det er jo bare å få bag'en på rett fly og så av igjen.... mystisk. Snart kan vel Ryanair si at de ikke mister NOEN bagasje - det er jo MOL's plan at de ikke skal frakte bagasje i belly i det hele tatt

Tja - vanskelig å si hva som skjer. jeg fløy i 1999 fra Gardermoen til Bergen med gode gamle Braathens. Sjekket inn en hardplastkoffert. Venter ennå på den.

Siden WF flyr 3 ganger i til København var nok mitt resonnement feil. Kanskje noen kan finne ut av hva det ble henvist til i artikkelen?

Kan vi ikke starte en "poll" for å se hvor mye mer milevis bedre det ene selskapet er det andre i å få fram bagasjen til rett destinasjon/passasjer? (ja - dette var ironi)

men, de aller fleste bags kommer vel til rette igjen?

Hørte en historie om at London City hadde et overraskende stort antall bags som forsvant - det viste seg å skyldes en krapp sving ved vannkanten.... plopp!

Kjørevanene på tarmac er en vesentlig årsak til forsvunnet/ødelagt bagasje. Har selv forlatt cockpit på CDG for å plukke opp en bag m/innhold som først datt av første vogn og deretter ble overkjørt av de fem neste. Forlangte at de fikk tak i en rull solid tape og surret den igjen før den ble lagt ombord, og stod selv ute og ventet helt til de var ferdige. Og hvor mange ganger har ikke piloter kalt inn på radioen og gjordt oppmerksom på bagasje som ligger igjen etter å ha falt av overlessede bagasjetraller - spesielt på OSL? Selskapet bagasjen skal med får skylden, men de er nok godt fordelt. Det tas nok noen shortcuts her og der for å få tidsskema til å gå opp, men de fleste av handlerene er ansvarsfulle og proffe, og tar i tillegg med seg det de finner selv om det er andre som har mistet det.

Originally posted by CK

Hørte en historie om at London City hadde et overraskende stort antall bags som forsvant - det viste seg å skyldes en krapp sving ved vannkanten.... plopp!

Denne historien er helt sann. Det er også denne fra Københavns lufthavn i 1985. Jeg jobbet som reiseleder med innkommende pax fra USA og møtte en Northwest-flight fra USA et sted. Halvparten av gjestene fikk bagasjen sin. Etter å ha stått i kø og skrevet lost luggage claims for nærmere 20 personer kom det en telefon fra tårnet til handlingselskapet "Hva gør de fem containere på tarmac?" Dusten som hadde kjørt inn bagasjen hadde satt igjen fem containere fulle av baggasje ute ved flyet. Dette var før the Darwin Awards, men den kommer høyt opp.

Krappe svinger, duster og omlasting er hovedproblemet. Air France hadde forresten et problem med en sjiraff

Originally posted by LN-KOG

Krappe svinger, duster og omlasting er hovedproblemet. Air France hadde forresten et problem med en sjiraff
He he he. AF har ikke akkurat det beste ryktet når det gjelder bagasje. Jeg likte den biten med at kunden hadde "trålet afrikas markeder før hun tilslutt falt for en meterhøy sjiraff". Tåpelig at de ikke erstattet dette med en 50-lapp eller hva det enn var hun betalte.

Min sjiraff (Mr. Peterson) kom trygt JNB-LHR med South African i 2003 - heldigvis! men, jeg slapp å "tråle markedene" og plukket opp min på flyplassen (det var samme tredyren som var overalt - sikkert spikket i Malawi eller noe) der de var mestere til å pakke i bobleplast!

Hvordan klarer man forresten å miste 2 av 1000 bags når ALL bagasje reiser A til B?? Det er jo bare å få bag'en på rett fly og så av igjen.... mystisk.

Har faktisk stått inne på ankomstskranken til WF en gang. Da hadde de faktisk klart å misten ene baggen som var ombord på et fly. DET syns jeg var mystisk.

Men alle som jobber eller har jobbet på en flyplass vet at bagasje kan "henge igjen" i systemet og derfor komme sent til flyet. Paxen kan ha sjekket inn sent selv. Og en koffert kan falle fra en tralle. Mye som kan skjed fra innsjekkingsskranken til flyet og fra flyet til ankomsthallen. Og som nevnt tidligere så er det ikke 2 av 1000 som forsvinner, det er 2 av 1000 som ikke blir levert paxen ved ankomst. Det meste kommer før eller senere.

Hilsen,
Laurenz

Det er mange ting som kan gå galt selv om man bare skal fra punkt til punkt også.
For en stund siden var det et fly som landet i København. Flyett hadde snutid på 25 minutter, og man ble stående å vente på at det skulle komme noen å ta ut bagasje av flyet. Man ventet og ventet, ventet og ventet. Men ingen kom. Til slutt hadde de stått der så lenge at avgangen begynte å bli endel forsinket, og det ble besluttet at man bare måtte lukke lasteromsdørene å komme seg videre, med både inngående og utgående bagasje ombord. Så på det flyet var det ingen som fikk bagasjen sin i København.

Ellers hadde jeg en artig historie på en mellomlanding i Beograd i 1989. I tiden før jernteppet falt. Vi var på vei til Australia, og mellomlandet i Beograd med JAT (DC10).
Mens vi sto der på bakken ble kjæresten og meg ropt opp over høyttalerne. Jeg gikk frem og ble møtt av en mann med militæruniform "come with me please" sa han. Og vi gikk ut av flyet. Jeg var ganske så nervøs, og visste ikke hva som skjedde.
Han hadde en mopet, type tempo corvette, og han satte seg på og ba meg sette meg bakpå å holde meg godt fast. Så der satt jeg, og holdt rundt en kar i militæruniform med "paradehatt - type russisk" mens 300 mennesker satt ombord og glodde ut vinduene.

Turen gikk til bagasjehallen og det var ikke værre enn at han ville sjekke om en sovepose tilhørte oss. Den hadde vært festet til ryggsekken men hadde falt av.
Hehehe, gjett om jeg var lettet!

IMM

Originally posted by imm
Det er mange ting som kan gå galt selv om man bare skal fra punkt til punkt også.
For en stund siden var det et fly som landet i København. Flyett hadde snutid på 25 minutter, og man ble stående å vente på at det skulle komme noen å ta ut bagasje av flyet. Man ventet og ventet, ventet og ventet. Men ingen kom. Til slutt hadde de stått der så lenge at avgangen begynte å bli endel forsinket, og det ble besluttet at man bare måtte lukke lasteromsdørene å komme seg videre, med både inngående og utgående bagasje ombord. Så på det flyet var det ingen som fikk bagasjen sin i København.

Det fantes ikke folk til å ta ut baggasje men det fantes folk som kunne laste det? Hørtes veldig rart ut men det skjer da fryktelig mye rart på en flyplass! :spin:

Ellers hadde jeg en artig historie på en mellomlanding i Beograd i 1989. I tiden før jernteppet falt. Vi var på vei til Australia, og mellomlandet i Beograd med JAT (DC10).
Mens vi sto der på bakken ble kjæresten og meg ropt opp over høyttalerne. Jeg gikk frem og ble møtt av en mann med militæruniform "come with me please" sa han. Og vi gikk ut av flyet. Jeg var ganske så nervøs, og visste ikke hva som skjedde.
Han hadde en mopet, type tempo corvette, og han satte seg på og ba meg sette meg bakpå å holde meg godt fast. Så der satt jeg, og holdt rundt en kar i militæruniform med "paradehatt - type russisk" mens 300 mennesker satt ombord og glodde ut vinduene.

Turen gikk til bagasjehallen og det var ikke værre enn at han ville sjekke om en sovepose tilhørte oss. Den hadde vært festet til ryggsekken men hadde falt av.
Hehehe, gjett om jeg var lettet!

Jeg ble ropt opp på Schiphol nå i januar. Dvs. de ropte på Hr. Edelman og siden det uansett ikke finnes så mange oss så hadde de ikke brukt fornavn. Av samme grunn bare aksepterte jeg at det var meg de skulle ha tak i. Med mindre en en halv time til avgang og en syk far hjemme så fryktet jeg det værste, enten så ville jeg miste flyet (og masse penger) eller så måtte jeg rett hjem pga sykdom. Da jeg så fant noe sikkerhetsfolk fra SPL så var det første de spurte om passet mitt. Da ble jeg forvirret. Det ble de også for jeg viste fram passet mitt umiddelbart. "Men er ikke du hr. Edelman?" Jada svarte jeg. Begge så ut som ut stort spørsmålstegn. Der sto de med pass og lommebok til en hr. Edelman og de hadde en hr. Edelman foran seg. At det skulle være flere en 1 av de på flyplassen hadde de ikke regnet med. (ikke jeg heller) :cool2
Så da var det bare å brytte lydmuren for å komme seg til gaten igjen! Jeg rakk flyet... men bagasjen ble senere stående igjen i CPH (litt min egen feil så der dro jeg ned statistiken til DY)

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by HurumSiden WF flyr 3 ganger i til København var nok mitt resonnement feil.

Men i tillegg til CPH-flygninger fra Trondheim, flyr jo WF på CPH fra Torp også (2-3 daglige?)?

Originally posted by Fly high

Originally posted by HurumSiden WF flyr 3 ganger i til København var nok mitt resonnement feil.

Men i tillegg til CPH-flygninger fra Trondheim, flyr jo WF på CPH fra Torp også (2-3 daglige?)?

Får opp mange flere avganger mellom Sandefjord og Trondheim....men ikke noe stor sak dette.

Back