TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet
Jeg tror dessverre vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg snakker om hva som har realisert kostnadsreduksjonene til nå, og ikke hva som kommer i fremtiden. Jeg er ikke uenig i at DY har innført en ny ordning for ansettelser som vi i liten grad har sett tidligere i luftfarten i Skandinavia, men jeg vil hevde at dette ikke er bakgrunnen for utviklingen (ekspansjonen og kostnadsreduksjonene) vi har sett til nå. Jeg har store problemer med å skjønne at HEL-basen skulle ha hatt nevneverdige effekter på de resultatene vi ser nå og har sett tidligere, men at det vil være stort fokus på lønnskostnader (og alle andre kostnader) fremover tror jeg nok er riktig. Er det ikke snakk om bare 3 fly stasjonert i HEL?
Hva angår betydningen av personellkostnader så tror jeg regnestykket mitt er greit nok, for jeg har kun skavet av 50% av personell costs og benyttet alle de andre tallene som de står. Effekten av dette er ikke på mer enn 3-4 øre per ASK. Dette blir selvsagt mye penger om en slik reduksjon hadde blitt implementert over hele linjen, men for det første har ikke det skjedd og det er også tvilsomt om DY klarer å ansette folk til å jobbe på vilkår som er 50% lavere enn det man har i dag i hele produksjonen.
Hvorfor bevege seg inn på glattisen med slike (i skandinaviske øyne) "tvilsomme" kontrakter er utvilsomt at dette er en forutsetning for å kunne konkurrere med eksisterende aktører i dette markedet på en slik måte at DY tjener penger. Det er ikke sikkert at de samme betingelsene er nødvendig i Norge, Sverige og Danmark, men det kan selvsagt også være at dette presser seg frem der også. Nå har, om jeg ikke husker feil, vel DY også hevdet at disse kontraktene er ment å skulle fungere i oppstartsfasen og at man skal over på ordinære kontrakter. Hvorvidt dette er rimelig å forvente at skjer vet jeg ikke.
Der er vi en smule uenige, og bakgrunnen er at Kjos selv sa i et intervju at vilkårene for å kunne starte fra Finland med egen base (HEL), var at man hadde personell der som kunne jobbe til spesielle betingelser (estlandske kontraktsvilkår).
Hvis besparelsene med kontraktene i HEL er såpass små - hvorfor i allverden da bevege seg ut på den glattisen. Det å innføre en ny operasjonell standard (HEL basen vil nødvendigvis ha en annen standard i og med at pilotene der taper penger på å melde seg "not fit for flight" og det finnes nok av eksempler på at piloter vil fly selv i når de er langt fra "fit for flight" når penger tapes - spesiellt når en har lav lønning fra før) Så det bør være svært gode økonomiske grunner for dette.
Jeg tror dessverre vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg snakker om hva som har realisert kostnadsreduksjonene til nå, og ikke hva som kommer i fremtiden. Jeg er ikke uenig i at DY har innført en ny ordning for ansettelser som vi i liten grad har sett tidligere i luftfarten i Skandinavia, men jeg vil hevde at dette ikke er bakgrunnen for utviklingen (ekspansjonen og kostnadsreduksjonene) vi har sett til nå. Jeg har store problemer med å skjønne at HEL-basen skulle ha hatt nevneverdige effekter på de resultatene vi ser nå og har sett tidligere, men at det vil være stort fokus på lønnskostnader (og alle andre kostnader) fremover tror jeg nok er riktig. Er det ikke snakk om bare 3 fly stasjonert i HEL?
Hva angår betydningen av personellkostnader så tror jeg regnestykket mitt er greit nok, for jeg har kun skavet av 50% av personell costs og benyttet alle de andre tallene som de står. Effekten av dette er ikke på mer enn 3-4 øre per ASK. Dette blir selvsagt mye penger om en slik reduksjon hadde blitt implementert over hele linjen, men for det første har ikke det skjedd og det er også tvilsomt om DY klarer å ansette folk til å jobbe på vilkår som er 50% lavere enn det man har i dag i hele produksjonen.
Hvorfor bevege seg inn på glattisen med slike (i skandinaviske øyne) "tvilsomme" kontrakter er utvilsomt at dette er en forutsetning for å kunne konkurrere med eksisterende aktører i dette markedet på en slik måte at DY tjener penger. Det er ikke sikkert at de samme betingelsene er nødvendig i Norge, Sverige og Danmark, men det kan selvsagt også være at dette presser seg frem der også. Nå har, om jeg ikke husker feil, vel DY også hevdet at disse kontraktene er ment å skulle fungere i oppstartsfasen og at man skal over på ordinære kontrakter. Hvorvidt dette er rimelig å forvente at skjer vet jeg ikke.
Last edited: