Norwegian Q4 og hele 2023

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Ennå 3 uker til de skal presentere tallene, men Norwegian ser nå Q4 har vært så bra de nå kommer med et positivt resultatvarsel.

https://www.dn.no/norwegian/norwegi...en-til-22-milliarder-for-fjoraret/2-1-1587224

Flyselskapet viste i meldingen til at det i november opplyste at driftsresultatet (ebit) for i fjor skulle bli mellom 1,8 og 2,0 milliarder kroner. Nå sies det at dette er for lavt, og kalkulatorene nå viser at resultatet ligger an til å ende på 2,2 milliarder.

Norwegian resultatvarsel 2023

Tre uker før kvartalstallene skal presenteres kommer Norwegian med en gladmelding til aksjonærene.

https://www.dn.no/norwegian/norwegi...en-til-22-milliarder-for-fjoraret/2-1-1587224

"Flyselskapet viste i meldingen til at det i november opplyste at driftsresultatet (ebit) for i fjor skulle bli mellom 1,8 og 2,0 milliarder kroner. Nå sies det at dette er for lavt, og kalkulatorene nå viser at resultatet ligger an til å ende på 2,2 milliarder."

Det stod ikke hva Q4 resultatet er beregnet til, men det må jo være ganske bra.

Norwegian resultat for Q4 og hele 2023

Det går godt for Norwegian.
Q 4 2023:
Norwegian gjorde unormalt bra i fjerde kvartal av 2023 med et resultat før skatt på 208 millioner kroner, mot minus 80 millioner kroner i samme periode i fjor.
Hele 2023 viser et resultat på 2,23 milliarder kroner i 2023. Det beste i selskapets historie. Det går opp ned her i verden, fra nesten konkurs til rekordbra på få år.

https://www.nrk.no/norge/norwegian-har-levert-sitt-beste-driftsresultat-noensinne-1.16765969

EBIT margin på 9% for hele 2023, så selskapet har aldri vært mer lønnsomt.

Styret foreslår et utbytte på 60 øre aksjen. Dog er dette avhengig av godkjenning fra enkelte långivere, og får de ikke dette vil utbytte bli avsatt og utbetalt senere.

Både presentasjon og rapport finnes her:

https://newsweb.oslobors.no/message/611110

Overskudd på over 200mill i Q4 er rett og slett imponerende! Da vil det heller ikke overraske meg om vi ser positivt resultat i Q1 på kanskje 30-100mill.

Har ikke fått sett video av presentasjonen, men jeg ser NRK opplyser at DY og WF skal dele rutene mellom seg slik at de ikke flyr samme ruter. Er det bare NRK som roter litt her, eller ligger dette i planene? Blir i såfall spennende å se hvem som får BGO-SVG/TRD. Og i såfall også rart at WF nettopp lanserte TRD-SVG, en rute DY også flyr med et kort stopp på BGO.

Overskudd på over 200mill i Q4 er rett og slett imponerende! Da vil det heller ikke overraske meg om vi ser positivt resultat i Q1 på kanskje 30-100mill.

Har ikke fått sett video av presentasjonen, men jeg ser NRK opplyser at DY og WF skal dele rutene mellom seg slik at de ikke flyr samme ruter. Er det bare NRK som roter litt her, eller ligger dette i planene? Blir i såfall spennende å se hvem som får BGO-SVG/TRD. Og i såfall også rart at WF nettopp lanserte TRD-SVG, en rute DY også flyr med et kort stopp på BGO.

Stikkordet her er vel samkjøre. Så kan godt være de flyr samme ruter, men kanskje ikke vinge mot vinge.

Utover gode marginer både for Q4 og hele 2023, og en bra kontantbeholdning på 9.5 mrd kr, så følger jeg det er hovedpunktene fra rappporten

• Positivt og økende booking momentum
  • Folk bestiller nå lenger frem i tid enn 2022/2023
  • Økende billettpriser, også på kampanjer
  • Kraftig nedgang i bortkommen bagasje, og dermed 30% lavere ersattninger her
  • Punkligheten gir gode besparelser, både gjennem crew, fuel, EU261 og kostnader til "care"
  • Suksess med å dra ned kapasiteten på vinteren, selv om CASK da øker, så øker RASK mer
  • Økte crew block hours med 7%
  • Fortsetter å øke i forretningssegmentet
  • Høy risiko for ytterligere leveranseforsinkelser fra Boeing
  • Alle flykjøp i 2024/2025 er fullfinansierte
  • Widerøe synergier vil først være synlige fra slutten av 2024 og utover
  • Vurderer fortsatt MAX 10
  • Cash hold back på kredittkort er nå nede i 16%, noe de kaller normalisert nivå
  • 12% kapasitetsvekst i 2024, fra Q2 og ut året
  • Guider en EBIT tpå 2.5-3.2 mrd i 2024, uten Widerøe

Last edited:

Nå har jo DY kun 2 daglige SVG-BGO. Spørs om ikke 1 eller begge ryker.
Spesielt med tanke på at SK vel fikk helsekontrakten. Er fra SVG en god del til Haukeland

Fremtids guidingen deres har tydeligvis blitt gått mottatt. Resultatet, EBIT, var jo nesten klart fra før så burde ikke overraske noen. Men aksjen er nå opp 15% siden Q4 presentasjonen.

Back