Norwegian Q3 2023 resultat

  • Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
Re: Norwegian Q3 resultat

Selv om jo året har fire kvartaler, så kan man ikke beskrive dette annet enn meget bra. 25% EBIT margin er blant de bedre av flyselskapeme, dog nå har ennå ikke Ryanair kommet med tall ennå.

Rapport, presentasjon og webcast
https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/

Noen punkter:
  • Driftsresultat og overskudd før skall på henholdsvis 2.17 og 2.05 mrd kroner.
  • 25% EBIT margin, er den høyeste i selskapets historie
  • Fuel hedge i pluss
  • Punktlighet = Lønnsomhet. Gir økt salg til bedriftmarkedet og opplever en kraftig nedgang i EU261 kompensasjoner og kostnader ved forsinket/mistet bagasje
  • Tar markedsandeler i Norge - litt forenklet virker det som de har overtatt "alle" Flyr-passasjerene og mer til
  • Fornøyd med bookingtallene, både resten av 2023 og inn i 2024
  • Snittprisne på billetter ligger 15-20% over i fjor
  • Økt corporate salg driver yield, men øker også distribusjonskostnader. Så målet er å få mer direkte salg til bedrifter, utenom GDSene
  • Ancilliary revenues opp fra 172 til 198 per pax
  • CASK ex. fuel NOK 0.41 -
  • Greit på kost gitt inflasjon og en USD/NOK kurs som svir
  • Betalt tilbake NAS13 obligasjonen på 450MNOK
  • Økt crew effektivitet og fleksibilitet, som ikke hadde vært mulig uten godt samarbeid med fagforeningene
  • Indikerer et overskudd (EBIT) for året på mellom 1.8 og 2 mrd kroner


https://www.norwegian.no/globalasse...sults/2023/norwegian-q3-2023-presentation.pdf
 
Skal de kjøpe Norse nå?

Benektes ganske klart fra Norwegians side.

Dessuten så fremstår dagens Norwegian ledelse som såpass fornuftige folk, at jeg tror ikke de vil finne på noe så dumt
 
Benektes ganske klart fra Norwegians side.

Dessuten så fremstår dagens Norwegian ledelse som såpass fornuftige folk, at jeg tror ikke de vil finne på noe så dumt

Godt poeng.
Og i tillegg vil de få mer enn nok å holde på med det neste året hvis WF-kjøpet går igjennom.

Det er enda godt dagens ledelse ikke er stormannsgærne.



Interessant det med at de skal dytte 3 flere seter inn i maskinene med 186 seter. Blir jo litt trangere på den ene siden av balja. Er jo heller ikke bare å flytte noen rader tettere, alle PSU-panelene må jo også flyttes på. Men de har vel regnet på at det lønner seg i lengden. Kanskje 1.generasjons tynne recaro-seter og byttes ut med 3.generasjon i samme slengen? De begynner å bli ganske utsittet…

Noen som vet nøyaktig basefordeling av fly for neste sommer? De snakket vel om en økning på 5-7 maskiner i Spania, så skal vel noen til RIX, men hva med Norge?
 
Benektes ganske klart fra Norwegians side.

Dessuten så fremstår dagens Norwegian ledelse som såpass fornuftige folk, at jeg tror ikke de vil finne på noe så dumt


Det var ikke ment seriøst:-) jeg tror heller ikke det ville være så smart. Et samarbeid er nok bedre.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Fyttikatta for et lagspill - nesten utrolig at man nesten mistet Geir Karlsen for noen år siden. Han må jo være den beste lederen i europeisk luftfart.
 
Ref dette i presentasjonen deres:

Aircraft optimisation – reducing weight by removing low-value add-ons and optimising aircraft spec. to reduce running OPEX

Hva er det de egentlig skal fjerne fra flyene?
 
God medvind i Norwegian nå, og mer i vente. Når det gjelder innenriks så er de i ferd med å "ta over". De tar over forsvarskontrakten, de kan sikre seg mer feed fra WF når/hvis handelen går i boks og sist og kanskje minst: monopol mol-osl.
 
Back
Top