Norwegian Q3 2021

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Stikkord:

Omsetning: 1,9 mrd
EBIT: -295 mill
EBT: +169 mill

Grunnen til at driften går litt i minus, mens at de allikevel går i pluss, skyldes finansielle poster i balansen ifm restruktureringen. Samme som man så sist kvartal

Utgangen av kvartalet satt de med 7,6 mrd i cash, 100 mill mer enn ved inngangen til kvartalet. Og netto rentebærende gjeld var kun 642 mill, hvilket er "nesten ingenting"

https://www.norwegian.no/globalasse...utoplay=true&repeat=true&sharing=true&volume=
 
Har de noensinne hatt så lav gjeld?

Det er i så fall veldig lenge siden, og på den tiden de kom på børsen rundt 2004ish

Dog så kommer det ikke helt frem hva netto rentebærende gjeld var da, og på den tiden ble heller ikke leasing regnet som gjeld i balansen
 
Og når det kommer til selskapsstruktur var Karlsen veldig klar på at en enkel og strømlinjeformet struktur nå var veien å gå. Dette ville blant annet gi økt fleksibilitet og lavere kostnader, i tillegg til at de nå insourcer mye av det som tidligere har vært outsourcet. Så får vi bare se om 2-3 år hvem som er den store vinneren på dette feltet, SK eller DY.

Når det kommer til flåte nevnes jo både Boeing og Airbus som leverandører for neste generasjons fly, så tydelig de ikke har helt bestemt seg enda, men kanskje også et stikk til Boeing for å få en god deal og erstatning på tidligere problemer? Personlig tror jeg vi på et eller annet tidspunkt vil se en ordre eller leasingavtale på MAX, henholdsvis 50 av -8 og 20 av -10 for tyngre destinasjoner og avganger.
Karlsen nevner også at han tror flåten bør opp på rundt 90 fly på sikt (mener jeg han sa).
 
Back
Top