Norwegian Q3 2018 resultat

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian skuffer:
Norwegian la torsdag frem et overskudd før skatt i årets tredje kvartal på 1,6 milliarder kroner. På forhånd hadde fem analytikere i snitt ventet et overskudd på 1,7 milliarder kroner før skatt i kvartalet, ifølge TDN Direkt.

Omsetningen endte på 13,4 milliarder kroner i kvartalet. Analytikerne hadde ventet 13,5 milliarder kroner.

Norwegian venter høyere enhetskostnader for året samlet, står det i kvartalsrapporten.

Enhetskostnad per fløyet setekilometer, såkalt CASK, er ventet å være mellom intervallet 0,435 til 0,440 kroner i 2018. Det er en oppjustering fra tidligere ventet 0,425 til 0,430 kroner.

Da er DY sine siste tall på CASK høyere enn BU662 sin spådom fra mai, https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1132947&postcount=98

https://www.dn.no/luftfart/british-airways/norwegian/bjorn-kjos/norwegian-skuffer/2-1-459435

Forøvrig morsomt at Norwegian ligger under British Airways hos dn.no
 
Last edited:
Re: Norwegian Q3 2017 resultat

Ville likt å se disse forventningsberegningene til analytikerne.
 
Det ble under fremleggelsen av resultatet i dag opplyst at problemene med Rolls Royce motorene på 787'ene har kostet selskapet 1 milliard kroner i økte kostnader.
 
Var visst ikke så gale som disse 5 analytikerne "i snitt" skulle ha det til, og aksjen er opp rundt 5% fra start på en ellers blodrød morgen.
 
Var visst ikke så gale som disse 5 analytikerne "i snitt" skulle ha det til, og aksjen er opp rundt 5% fra start på en ellers blodrød morgen.

Man kan bare undre seg. Tallene som selskap lar frem for Q3 18 ble ok, ikke mer. Selskap er extremt utsatt til økte fuel og ATC kostnader. CASK uten fuel er nede, men man kan ikke drive business uten fuel. CASK incl. fuel og depreciation er opp 1%. Sterkere opp en RASK, som stiger bare 0.4%.

Utsiktene som selskap ga samtidlig ble er urovækkende. CASK Guidance opp til 0.435 - 0.44 NOK for helåret. Samtidlig bremser man ekspansjonen, siden market ikke viser nok volum. Enda verre hva ble uttalt fra Revenue/Yield sida. Long-term yield is up, but volumes kind of missing - no good combi if you add 40% capacity YoY in Q4.

Slik som tallene står, så flyr Norwegian rett inn mot en 2.5 - 3 Mrd NOK operating loss for 2018.
 
Man kan bare undre seg. Tallene som selskap lar frem for Q3 18 ble ok, ikke mer. Selskap er extremt utsatt til økte fuel og ATC kostnader. CASK uten fuel er nede, men man kan ikke drive business uten fuel. CASK incl. fuel og depreciation er opp 1%. Sterkere opp en RASK, som stiger bare 0.4%.

Utsiktene som selskap ga samtidlig ble er urovækkende. CASK Guidance opp til 0.435 - 0.44 NOK for helåret. Samtidlig bremser man ekspansjonen, siden market ikke viser nok volum. Enda verre hva ble uttalt fra Revenue/Yield sida. Long-term yield is up, but volumes kind of missing - no good combi if you add 40% capacity YoY in Q4.

Slik som tallene står, så flyr Norwegian rett inn mot en 2.5 - 3 Mrd NOK operating loss for 2018.
Du kommer med kloke poeng som alltid! Jeg skulle som sagt likt å se hva som ligger bak disse analytikerne sine forventningsberegninger, for det sier meg ingenting at fem analytikere i snitt kommer frem til et tall. Jeg noterer meg bare at markedet reagerer positivt (muligens en midlertidig overreaksjon?) på tallene.
 
Du kommer med kloke poeng som alltid! Jeg skulle som sagt likt å se hva som ligger bak disse analytikerne sine forventningsberegninger, for det sier meg ingenting at fem analytikere i snitt kommer frem til et tall. Jeg noterer meg bare at markedet reagerer positivt (muligens en midlertidig overreaksjon?) på tallene.

Jeg ved ikke, hvor stor effekten er, men hvis du søger på google kan man læse, at mange journalister har valgt overskrifter i stil med “Norwegian har overskud på trods af stor vækst” og lignende.. den gennemsnitlige journalist ved nok ikke, at er underskud i Q3 for et flyselskab vil være nogenlunde ensbetydende med lukning af biksen...

Så virker lidt som om mange ser isoleret på tredje kvartal og glemmer helheden
 
DY-aksjen er jo helt uforutsigbar, men det hjelper å ha Pareto («kursmål 1000kr) på laget for å hype den opp. Som flere sier, et negativt tredje kvartal lover ikke bra for årsresultatet, men det når ikke gjennom til blodfansen.
 
DY-aksjen er jo helt uforutsigbar, men det hjelper å ha Pareto («kursmål 1000kr) på laget for å hype den opp. Som flere sier, et negativt tredje kvartal lover ikke bra for årsresultatet, men det når ikke gjennom til blodfansen.

Er ikke aksjemeglere litt mer profesjonelle enn 'blodfans' ?
 
Man kan bare undre seg. Tallene som selskap lar frem for Q3 18 ble ok, ikke mer. Selskap er extremt utsatt til økte fuel og ATC kostnader. CASK uten fuel er nede, men man kan ikke drive business uten fuel. CASK incl. fuel og depreciation er opp 1%. Sterkere opp en RASK, som stiger bare 0.4%.

Utsiktene som selskap ga samtidlig ble er urovækkende. CASK Guidance opp til 0.435 - 0.44 NOK for helåret. Samtidlig bremser man ekspansjonen, siden market ikke viser nok volum. Enda verre hva ble uttalt fra Revenue/Yield sida. Long-term yield is up, but volumes kind of missing - no good combi if you add 40% capacity YoY in Q4.

Slik som tallene står, så flyr Norwegian rett inn mot en 2.5 - 3 Mrd NOK operating loss for 2018.
Slik tallene står nå, førte til en oppgang i akjsekursen på 17% på en uke.
 
Back
Top