Norwegian Q2 2023 tall

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Norwegian har sluppet tallene for andre kvratal og fasiten ble et resultat før skatt på 538 milioner, litt svakere enn ventet. 6,9 mrd i inntekter, litt høyere enn forventet så de skuffer litt på kostnadssiden, på grunn av inflasjon og valuta

Samtidig så planlegger de kutte kapasiteten i vinter, tilsvarende det de gjorde i år.
De har få inn Avida Finans i bonusopplegget sitt med Strawberry, og de regner med effekten av det blir en regskapsmessig gevinst på 800 millioner. Interessant nok så tyder det på at de er i ferd med å dumpe Bank Norwegian, nå eier av Nordax

9.3 mrd i cash ved utgangen av kvartalet. De planlegger innløse NAS13 obligasjonen pålydende verdt 750 millioner og neste steg blir å betale tilbake hybridfinansieringen til Staten, så de etterhvert kan begynne å utbetale utbytter



https://www.dn.no/luftfart/norwegia...r-tjente-538-mill-i-andre-kvartal/2-1-1505624

Norwegian flyr unna høyere renter og priser – tjente 538 mill. i andre kvartal

Flyene var stappfulle frem mot fellesferien. Strawberry-samarbeid vil gi en gevinst på 800 millioner kroner etter ny bankavtale – og det er ikke med Bank Norwegian.
 
Synes det er rart å begynne med babling om utbytte allerede nå. Er det noen bransjer i verden som bør bruke en positiv periode på å bygge opp for elendige tider så er det jo flybransjen
 
Synes det er rart å begynne med babling om utbytte allerede nå. Er det noen bransjer i verden som bør bruke en positiv periode på å bygge opp for elendige tider så er det jo flybransjen
Husk på at John Fredriksen er største eier, og der i gården gjelder cash is king.

Generelt er det heller ingen hensikt å ha for mye kapital i et selskap som ikkeer i arbeid. Det gir dårligere avkastning enn å sende pengene tilbake til eierne hvor de kan bruke de til vekst i andre selskaper.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
 
Husk på at John Fredriksen er største eier, og der i gården gjelder cash is king.

Generelt er det heller ingen hensikt å ha for mye kapital i et selskap som ikkeer i arbeid. Det gir dårligere avkastning enn å sende pengene tilbake til eierne hvor de kan bruke de til vekst i andre selskaper.

For ikke snakke om at de kommuniserer de ønsker gi avkastning til eierene og ikke bruke cash på hodeløs ekspansjon

Kapitalstrukturen til Norwegian er ennå ikke helt der den skal være, men er på rask vei dit, slik det ser ut nå
 
En del av kronasjen skal jo benyttes til oppkjøp av Widerøe, hvis de får tillatelse til det.

Espen
 
Husk på at John Fredriksen er største eier, og der i gården gjelder cash is king.

Generelt er det heller ingen hensikt å ha for mye kapital i et selskap som ikkeer i arbeid. Det gir dårligere avkastning enn å sende pengene tilbake til eierne hvor de kan bruke de til vekst i andre selskaper.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk

Jeg tror Ryanair er ganske fornøyd med at de hadde mye cash i selskapet da Covid kom. Men du har jo rett, dette er Fredriksen i et nøtteskall.
 
Back
Top