Norwegian planlegger bonusprogram

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by LN-BRK
Endringer vil komme. En del av strategien til SAS som ble lagt frem for et par uker siden, sier at de skal ha et av de mest attraktive bonusprogrammene i sitt marked.

Med fare for å spore av disusjonen om DY sitt program, så har jeg bare ett spørsmål til dette: snakker du om endringene som var snakket om i forfjor sommer av EB-folkene, lovet omigjen i fjor sommer og nevnt nok en gang i vinter, og minus fire kuponger sendt til EBG'erne ellers ikke skjedd noe som helst med?

-A

Det vi vet er at det er ting på gang. Det er (som vanlig) blitt forsinket, denne gangen grunnet sjefsskiftet i SAS. Oss 3 i Flyertalk fokus gruppen er invitert til Frøsundavik første uka i september. De skal visst ha noe nytt å presentere da...

Originally posted by Tommy777
Det vi vet er at det er ting på gang. Det er (som vanlig) blitt forsinket, denne gangen grunnet sjefsskiftet i SAS. Oss 3 i Flyertalk fokus gruppen er invitert til Frøsundavik første uka i september. De skal visst ha noe nytt å presentere da...

Jeg håper det blir noe bra, det er på tide. :)

-A

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Tommy777

Jeg håper det blir noe bra, det er på tide. :)

-A

Don't hold your breath..;)

Originally posted by gustavf

Originally posted by EB

Vil bonusprogrammet til Norwegian gi økte priser???

Det er vel naturlig å anta, ja.
Jeg er ikke sikker på hva du baserer din antagelse på,men jeg mener du tar feil.
DY vil neppe introdusere et bonusprogram som er prisdrivende oppover.
Derimot vil kostnadene med å drive et slikt program legges inn i deres budsjetter som vil gi en teoretisk mindre margin pr solgte billett om du vil.

Originally posted by OJB

Derimot vil kostnadene med å drive et slikt program legges inn i deres budsjetter som vil gi en teoretisk mindre margin pr solgte billett om du vil.

... men som igjen gir et (igjen) teoretisk hoeyere volum og hoeyere totalmargin ...

Originally posted by OJB

Originally posted by EB

Jeg er ikke sikker på hva du baserer din antagelse på,men jeg mener du tar feil.

Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg tviler sterkt på at Norwegian vil lage et bonusprogram for å få lavere dekningsbidrag.

Et bonusprogram er en god ide for Norwegian kun viss de kan tjene mer penger. Det kan de gjøre ved å selge flere billetter, selge dyrere billetter eller begge deler.

Så mine antagelser, og jeg understreker at det er antagelser:
Jeg gjorde en antagelse om at bonusprogrammet spesielt vil være rettet mot fritidsreisende, ettersom det kun er utland som er aktuelt. I dag, antar jeg, har Norwegian en del avganger de har problemer med å fylle til fornuftige priser. Jeg antar at for eksempel retur fra storbyer tirsdag morgen eller torsdag kveld kan være avganger som prisene i dag må lavt for å få fylt. Med et bonusprogram kan man styre reisende til disse avgangene med bonusfordeler i stedet for lavere priser og dermed dra opp prisene.

Dette er altså antagelser. Fasiten får vi vel aldri, for hvordan detaljene i Norwegian sine ruteregnskaper og fordelingen på prisklasser er jo ikke akkurat offentlig informasjon.

Originally posted by OJB

Originally posted by EB

Om dette stemmer så skjønner ikke jeg poenget med å introdusere et virkemiddel som bidrar til økte kostnader per passasjer, men ikke noen økning i inntektene per passasjer. Jeg ville sagt at det var nært totalt meningsløst, om det nå ikke er slik at DY føler seg tvunget til å lansere et bonusprogram fordi de viktigste konkurrentene til DY har slike programmer. SAS er en åpenbar konkurrent, men de har jo kun 25% opptjening på de billigste (..og ikke alle billettene innen denne kategorien er veldig billige heller...) billettene og 5 årsregelen. Det er mulig at dette er en effekt som kan vurderes som viktig, men jeg vil tro at mange av de som velger DY ikke ville tjent opp nok poeng til å få noe av verdi hos SAS.

DY er vel i likhet med SAS interesserte i å ikke bidra til ytterligere press på prisene, noe et slikt program kan hjelpe med. Bonusprogrammer er vel en form for marketing. Marketing driver man med for å kapre kunder, for å kunne sette noe høyere priser uten å tape for mange av kundene sine, og dermed tjene mer.

Nå vet ikke jeg hvordan bonusprogrammet er tenkt utformet, men det virker altså på meg litt merkelig å skulle innføre noe som øker kostnadene uten å øke inntektene. Jeg ville vel antatt at om det er slik at redusert pris gir økt totalprofitt, så burde DY allerede satt ned prisene med tilsvarende den forventede kostnadsøkningen av bonusprogrammet (som OJB nevner). Det er vel heller ikke slik at reduserte marginer gir økt volum (kundene bryr seg vel bare om prisen en selv betaler, og om prisen ikke økes eller reduseres, men bare kostnadene øker så er det ingen kvantumseffekt). Årsaken til at man heller skulle ønske å innføre et bonusprogram må vel da være at det er andre fordeler enn den rene kvantumseffekten som følge av en evt redusert pris.

Edit: Det ser ut til at jeg i grove trekk er enig med gustavf som var litt kjappere i avtrekkeren....:-p

Kanskje sjansen for å innføre bonusprogram innenlands igjen blir mer aktuelt da siden begge parter tilbyr bonusprogram? Da konkurrerer de iallefall på lik linje!??

BF:cool2

Originally posted by Bizflyer

Kanskje sjansen for å innføre bonusprogram innenlands igjen blir mer aktuelt da siden begge parter tilbyr bonusprogram? Da konkurrerer de iallefall på lik linje!??

BF:cool2

Det spørs. Konkurranseforholdene innenlands er nok noe helt annet enn utenlands, så det er ikke slik at om noe er greit i utlandet så er det greit her hjemme på berget. Ting kan selvsagt endre seg over tid. Det er jo fortsatt slik at SAS er en mye større aktør enn DY (man må ta hele SAS og ikke bare SAS Norge, og kanskje til & med se på alliansetilknytning), og mange av problemene med et bonusprogram er ikke knyttet til om bare en aktør har bonus.

Back