Norwegian - Passasjertall juli 2019

Someone

Moderator
Medlem
X-faktoren er hvor mye de har fått ned kostnadene, og svaret er: Ikke nok. Overgangen fra vekst til stagnasjon går greit :D – alle klarer jo det. Overgangen fra tap til lønnsomhet er fortsatt ikke noe å skrive hjem om – kanskje i neste "brev".
 
Det var litt overraskende at ikke tallene ble like gode som mai og juni. Var det været bare? eller nas som traff dårlig med ruter?
 
Færre passasjerer for Norwegian i juli, men høyere produksjon og passasjerkilometer, samt høyere fyllingsgrad. Dog kun en svak økning i yield og RASK, hvor man kanskje skulle vente bedre tall? Ned 8% på børsen i morgentimene, så tallene er tydeligvis ikke strålende


Passasjerer: 3,714,432 -2%
ASK: +5%
RPK: +6%
Fyllingsgrad: 93,5% +0,5pp
Yield: 0,51 +1%
RASK: 0,47 +2%

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=482246&attachmentId=186276&obsvc.item=1
Aksjen gikk opp ca 5% i går, og ned ca 5% dag. Ikke særlig dramatisk.
 
Alle selskaper gikk jo ut i mai og guidet ned juli, så tror nok dette er helt innafor.
Charterselskapene var ganske desperate og kjørte kampanjer midstommer osv, dette skjer nesten aldri.

Så tror tallene er bra tatt det i betraktning.
 
Kan det være flyskammen som slår inn for fullt ????

Ikke umulig at fokuset på det ihvertfall, kan ha fått endel til å velge annerledes og mer kortreist denne sommeren. Bransjen selv melder ihvertfall om det, og Nomaden solgte klart mer produkter for innlandsreiser enn tidligere år, ifølge et intervju på NRK radio.
 
Aksjen gikk opp ca 5% i går, og ned ca 5% dag. Ikke særlig dramatisk.

Å forklare trafikktallene er ikke så vanskelig, men å forklare selskapsverdien, er ikke så lett (synes jeg). Husk også at profesjonelle aktører har estimater (på desimalen) fra dag til dag på de fleste tallene (både produksjonstall og økonomiske tall). Det er bare overraskelser som vil påvirke aksjekursen i så måte. Norwegian prises som et bet på ny egenkapital nå vil jeg mene, så hvis Norwegian ikke trenger tilskudd av kapital, går kursen gjennom taket – men det er vel kanskje lettere å tro på julenissen.
 
Kan det være flyskammen som slår inn for fullt ????
Det er nok bare i Sverige. De fleste andre land er ikke så naive. At norske journalister skal kopiere Sverige, er ikke noe nytt. I andre land er man hoderystende, eller har aldri hørt om det absurde begepet. Luftfart, er den delen av transportsektoren, som har minst klima-utlipp, i Norge. Bortsett fra tog.....Bil/andre motorkjøretøy, flere ganger så mye, en god nr 2 er båt/skipsfart, også flere hundre prosent mer. Man bør da, ev. etablere begrepet, bil-skam, og båt-skam først. Av totale utslipp i Norge, er luftfart ansvarlig for noe over 1 %. ...only in Sweden, and a few Norwegian copy cats
 
Finnes vel ikke et land/folk som er så "PC, politisk korrekte" som svenskene, så tror neppe
dette vil spre seg i samme grad til andre steder.
 
Finnes vel ikke et land/folk som er så "PC, politisk korrekte" som svenskene, så tror neppe
dette vil spre seg i samme grad til andre steder.

Det där om svenskarna kanske stämmer. Men vi verkar ju också skapa trender. Bara det att "flygskam" nämns här inne i tid och otid är ett bevis på att det även har spridit sig till Norge. Miljödebatten kring flyget är inget isolerat fenomen i Sverige. Sluta inbilla er det.
 
Det var litt overraskende at ikke tallene ble like gode som mai og juni. Var det været bare? eller nas som traff dårlig med ruter?


Tallene i Mai og Juni ble ikke gode. De bare viste en relativ stor prosent-vis forbedring i forhold til ifjor. Men de kom fra en elendig lav basis. Juli-måned har ikke vært en problem for Norwegian i de siste årene. Her er det ferie, folk reiser og det er lett å fylle flyene til ok yields.
Faktisk er dette den eneste måned da selskap har en normalt lønnsomhet og en sunn margin. Det er det hva man må stresse hele tida og jeg tror Karlssen forstå det bedre enn alle andre i Norwegian.

Derfor kan man anse disse Juli tallene som ok. Det kom for meg ikke som en overraskelse. Denne 2% RASK forbedring gir ca 80 Mio NOK mer i kassa. Store usikkerhet er hva har skjedd med CASK. DY har brukt mange wetleass for å opprettholde ruteprogrammet og ikke måtte kutte ut i Juli.

Lakmus-test for å kunne si om DY virkelig klarer turn-around blir AUG og SEP. Her svinger man først fra peak-season til en mini-low og deretter begynner høsten med sine storby-reiser. Her må selskap vise resultater i en relativ svak makro-økonomisk situasjon som viser mindre vekst i key-markets e.g. Sverige og Tyskland og med en ukontrollert Brexit just-around-the-corner.
 
Tar du i noen av dine betraktninger med at DY gjorde en bedre EBIT i Q2 enn Lufthansa, hensyntatt at Lufthansa er 12,5 ganger større enn Norwegian? Det er smått imponerende at det ikke er mulig å finne en eneste positiv vinkling i din omtale av Norwegian
 
Tar du i noen av dine betraktninger med at DY gjorde en bedre EBIT i Q2 enn Lufthansa, hensyntatt at Lufthansa er 12,5 ganger større enn Norwegian? Det er smått imponerende at det ikke er mulig å finne en eneste positiv vinkling i din omtale av Norwegian
Det første du skriver har ingenting å si. En kan heller snu på det og spørre hvorfor Wizz gjør det så bra?

Det andre du skriver faller bare på sin egen urimelighet.
 
Tar du i noen av dine betraktninger med at DY gjorde en bedre EBIT i Q2 enn Lufthansa, hensyntatt at Lufthansa er 12,5 ganger større enn Norwegian? Det er smått imponerende at det ikke er mulig å finne en eneste positiv vinkling i din omtale av Norwegian

Det er ikke klok å bruke EBIT dersom man forliker begge selskaper, rett og slett fordi gjelden har en enormt effekt på selskaper, noko som EBIT ikke forteller deg. Å bruke EBIT er som å si "if there was no interest and no taxes to be paid ..."
LH har en langt mindre gjelds-quote enn DY. Ser vi på EBT eller net-profit så er LH sin net profit og EBT er langt mer enn 12,5 større en dette av DY.

Men all Kudos til Karlssen. Det ble meget smart trekk å bruke EBITDAR og EBIT under Q2 presentasjon til DY. Så kunne man lett skule at EBT og Net profit i DY ble nede 70% i Q2 2019 vs Q2 2018. (Star jo alt i kvartals-rapport)
 
Back
Top