Norwegian passasjertall 2023

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
1.131.474 passasjerer i januar, og 77,7% belegg. I praksis samme belegg som måneden før men levere passasjertall, i takt med sesongsvingningene. Men 78% flere enn i 2022, uten at det er en god målestokk

Januar er uansett en elending måned for flyselskapene her så gjelder bare begrense cashburn

Yield – ticket revenue 0.59
Yield – total 0.72
Unit revenue – ticket 0.45
Unit revenue – total 0.56

62 fly i drift

Etter mine beregninger skal dette ha gitt inntekter på 1,05 mrd, og bruker vi CASK fra Q3 får vi kostnader på 1,27 mrd og minus 220 MNOK. Dog litt gjetting da CASKen jo trolig ikke er helt lik nå i januar


https://www.norwegian.no/globalasse...affic-figures/traffic-report-january-2023.pdf


Ser forresten ut som hedgingen deres er i pluss, da de gjennom 2023 i snitt har hedget fuel med snittpris litt under $900/tonn, mens referanseprisen i Europa i slutten av januar per IATA var $1063. Dog skal sies de kun har hedget en begrenset del av volumet de trenger
 

Attachments

  • Norwegian10123.PNG
    Norwegian10123.PNG
    27.9 KB · Views: 3,750
1.173.408 passasjerer februar og et belegg på 83,8%. Sistnevnte tyder på at de i stor grad har klart å tilpasse tilbudet til etterspørselen. 64 fly i drift


Ser man på inntektene så ser også inntjeningen kraftig opp fra januar, så alt i alt tror jeg Norwegian bør være fornøyd med februar, som uansett ennå er en måned det i stor grad gjelder begrense tapene

Yield – ticket revenue 0.64
Yield – total 0.77
Unit revenue – ticket 0.54
Unit revenue – total 0.64

https://newsweb.oslobors.no/message/584299
 

Attachments

  • Norwegian0223.PNG
    Norwegian0223.PNG
    28.1 KB · Views: 3,411
Litt vasnkelig å gjette på hvilken CASK man skal legge til grunn, men antar man 70 øre, var tapet i februar bare på 110 MNOK
 
1.502.366 passasjerer og 81,1% belegg i mars. Vanskelig å direkte sammenligne med mars 2022, som ennå var preget av både korona og Ukraina og som også var deres siste måned med uner 1 mill passasjerer. Men 1,5 mill månedlige passasjerer var omtrent raten de hadde ved månedsskifte april/mai i fjor

67 fly i drift

Yield – ticket revenue 0.68
Yield – total 0.81
Unit revenue – ticket 0.55
Unit revenue – total 0.65

Mars blir nok regnskapsmessig på minussiden, men de virker ha god fart inn i Q2

FtaWBQKXsAEqhfG
 
1.672.455 pssasjerer i april og 83,1% belegg

71 fly i drift, opp 4 fra mars

Yield – ticket revenue 0.73 (+0.05 fra mars)
Yield – total 0.87 (+0.06 fra mars)
Unit revenue – ticket 0.61 (+0.06 fra mars)
Unit revenue – total 0.72 (+0.07 fra mars)

Ser også stadig øker fuel hedge fremover, til fallende priser
 

Attachments

  • Norwegian0423.PNG
    Norwegian0423.PNG
    47.2 KB · Views: 2,807
Norwegian sier de hadde en sterk mai

1,9 millioner passasjerer og 84 % fyllingsgrad. Det står ikke hva yielden var.

https://e24.no/naeringsliv/i/eJ0J9O...r-passasjerer-i-mai?referer=https://www.vg.no

Yield – ticket revenue 0.74 (+0.01 fra april)
Yield – total 0.88 (+0.01 fra april)
Unit revenue – ticket 0.62 (+0.01 fra april)
Unit revenue – total 0.74 (+0.02 fra april)

https://newsweb.oslobors.no/message/592531

Det skal ette rmine beregninger gi 2,15 mrd i inntekter i måneden.

74 fly i drift

Punklighet på 84,9% og de trekker frem at omtrent halvparten av forsinkelsene deres skyldes mangel på flyveledere i CPH

Også fortsetter de å øke fuel hedgen til fallende prisen (i USD)

Mai status, og endring fra april
Q2 23 58,800mt (+3,000mt) @ $871 (-7)
Q3 23 110,250mt (+35,400mt) @ $811 (-42)
Q4 23 62,550mt (+7,100mt) @ $832 (-15)
2024 118,900mt (+17,000mt) @ $771 (-11)
 
2,026,413 passasjerer i juni og 84,8% belegg. Opp henholdvis 7% og 0.9pp fra samme måned i fjor

78 fly i drift

Yield – ticket revenue 0.80 (+0.06 fra mai)
Yield – total 0.94 (+0.06 fra mai)
Unit revenue – ticket 0.69 (+0.07 fra mai)
Unit revenue – total 0.81 (+0.07 fra mai)

https://newsweb.oslobors.no/message/594834
 
July: 2.308.417 passasjerer (+5%) og 92,4% belegg (-2pp)

79 fly i drift

Yield – ticket revenue 0.89
Yield – total 1.04
Unit revenue – ticket 0.82
Unit revenue – total 0.96

Yield og Unit revenue er opp henholdvis +3% og +1%.

Når man husker at SAS streiket i juli 2022, så er dett faktisk ganske så bra tall
 
September: 2,030,052 +8% og belegg på 84.1% (-1.1pp). 80 fly i drift

Yield – ticket revenue 0.72
Yield – total 0.86
Unit revenue – ticket 0.60
Unit revenue – total 0.72

Pluss 6-8% i yield og enhetsinntekter

Regularitet på 99.7%, meget bra, og er UK ATC og italienske streiker som drar ned. Punktlighet på 84.6 %, +4.5pp fra i fjor, også det veldig bra

https://newsweb.oslobors.no/message/600845
 
Oktober: 2,066,926 +10% og belegg på 86.1% (+0,3pp). 78 fly i drift

Yield – ticket revenue 0.76
Yield – total 0.90
Unit revenue – ticket 0.66
Unit revenue – total 0.78

Pluss 8-9% i yield og enhetsinntekter

Også en god måned for Norwegian, og belegget var likt som i september, mens bortimot alle andre parametere viste en forbedring. Basert på CASK fra Q3, som ikke er helt rikitg, men heller ikke helt feil. Så kommer jeg frem til et overskudd i september på 470 MNOK. Så selv om
 

Attachments

  • Norwegian1023.PNG
    Norwegian1023.PNG
    23.3 KB · Views: 1,029
November: 1.348.111 passasjerer. I utgangspunktet skulle man tro -2% i antall passasjerer sammenlignet med i fjor er skuffende, men her har Norwegian virkelig klart å tilpasse kapasiteten til etterspørselen. -6% levere produksjon sammenlignet med samme måned i fjor, så belegget øker med 3pp til 82.3%

Dette har også en solid effekt på yield og enhetsinntekter, når de ike trenger dumpe prisene for å fylle flyene. Og enhetsinntekten er opp 20%

Yield – ticket revenue 0.73 +19%
Yield – total 0.86 +16%
Unit revenue – ticket 0.66 +22%
Unit revenue – total 0.78 +20%

Regularitet på 99.9% er jo også meget sterkt, selv om punktligheten er ned -3.5pp til 86.8%. Dog er også det i det europeiske toppskiktet

https://newsweb.oslobors.no/message/605772
 
Gjennomsnittlig 66 fly i drift, så i praksis var kapasiteten til 14 fly parkert
 
Jeg er imponert over resultatene og leveransene fra "nye" Norwegian.

Espen

Ja, under og etter konkursen, vil jeg si Norwegian stort sett har gjort det meste rett. Og vet ikke om så mye kunne eller burde vært gjort annerledes.
 
Desember: 1,308,411 passasjerer, ned -1% fra i fjor. 65 fly i drift. Men ASK er ned -5% så her ser man effektene av vinterkuttene da belegget er 83,6%, 6.6pp bedre enn desember i fjor.

Det betyr igjen at de i mindre grad må dumpe priser og yield og enhetsinntektene holder seg på et mye høyere nivå enn i fjor.

Yield – ticket revenue 0.76 +18%
Yield – total 0.91 +16%
Unit revenue – ticket 0.64 +27%
Unit revenue – total 0.76 +24%

Regularitet på 99.5% (+0.5oo) og punktlighet på 70.4% (-1.2pp)

https://media.uk.norwegian.com/documents/traffic-report-december-2023-1-dot-pdf-437595
 
Back
Top