Norwegian passasjertall 2022

Someone

Moderator
Medlem
637.376 passasjerer i januar og 69,7% belegg. Omikrom påvirker tallenne kraftig og er en nedgang på ca 1/3 fra desember. Dog er kabinfaktoren kun ned 2,5pp, så de har mer eller mindre klart å tilpasse kapasiteten. 45 fly i drift, så i praksis betyr vel det minst 6 fly parkert

Målt mot Januar 2021 er det dog 7,5 ganger så mange reisende og nesten dobbelt så fulle fly

Yield på 0,46 og PASK på 0,32, betaler dog ikke alle kostnadene
 

Attachments

  • Norwegian0122.PNG
    Norwegian0122.PNG
    29.7 KB · Views: 2,312
Imponerer stadig med solid drift i veldig utfordrende tider. De fortjener honnør for innsatsen.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Men fra nå av kan det jo bare gå oppover! Blir veldig spennende å følge, og med ressursene og fleksibiliteten de nå har både på kapital, fly og mannskap kan dette igjen bli det mest effektive og bærekraftige selskapet i Norden (som vel må være 10 år siden de var sist).
 
Men fra nå av kan det jo bare gå oppover! Blir veldig spennende å følge, og med ressursene og fleksibiliteten de nå har både på kapital, fly og mannskap kan dette igjen bli det mest effektive og bærekraftige selskapet i Norden (som vel må være 10 år siden de var sist).


Ja, blir spennende å se om effekten alt merkes i februar, eller om det først merkes skikkelig i mars
 
Men fra nå av kan det jo bare gå oppover! Blir veldig spennende å følge, og med ressursene og fleksibiliteten de nå har både på kapital, fly og mannskap kan dette igjen bli det mest effektive og bærekraftige selskapet i Norden (som vel må være 10 år siden de var sist).

Er ikke NAS det minst bærekraftige selskapet i norden i dag? med tanke på neo flåten til SAS og hvis Flyr får 50% max flåte til sommeren?
 
Er ikke NAS det minst bærekraftige selskapet i norden i dag? med tanke på neo flåten til SAS og hvis Flyr får 50% max flåte til sommeren?


Definer bærekraftig…..

Hjelper lite ha bærekraftige fly hvis ikke balansen og økonomien er det [emoji6]
 
Er ikke NAS det minst bærekraftige selskapet i norden i dag? med tanke på neo flåten til SAS og hvis Flyr får 50% max flåte til sommeren?

Begrepet bærekraft benyttes ikke bare i miljøsammenheng ;).
Jeg tenker mer på gode avtaler med de ansatte (som også virker fornøyde), en sunn driftsmodell, god fleksibilitet, lave kostnader, godt med penger på bok og et marked (ferie, fritid og relasjons-markedet) som skriker etter å komme tilbake. Når dette toppes med en stor lojal kundemasse som har fløyet med DY i ''alle'' år på sin årlige reise til Spania eller til bestemor i Narvik så står de i en svært sterk posisjon.

Så kommer jo enten MAX eller Neo og tar over etter hvert, bare de får bestemt seg ordentlig. Men med de ekstremt gode vilkårene de har på flåten i dag vil det nok uansett lønne seg for driften å fly 6 år gamle NG-maskiner kontra nyere MAX/Neo.
Så akkurat på selve flyene som opereres så kan det nok finnes mer bærekraftige selskaper i dag, men husk at utslippene av en 80% full NG på OSL-BGO er nok lavere enn en 50% full Neo på samme strekke per passasjer (uten at jeg egentlig har regnet på det).
 
Når det gjelder bærekraft så er det jo miljøutslipp i hele livssyklusen til et fly, dvs under materialfremstilling, produksjon av deler og sammenstilling, drift av flyet og opphugging etter endt levetid. Norwegian vil kanskje fremstå som mer miljøvennlige ved å hele tiden bytte til nyeste generasjon fly, men det er slett ikke sikkert at luftfartsindustrien som helhet er tjent med å dumpe halvgamle fly som kanskje ender med å blir skrapet før teknisk levetid er oppnådd.
 
Last edited:
Minst bærekraftige ... der et like some "lite gravid". Det finnes rett og slett ikke i realitæten. Vis meg en dama som er bare lite gravid! :colgate:

Du er enten profitabelt som selskap eller du taper penger. Nå er det ikke klok å se på JAN isolert på dette, men heller tar litt lengre tidsrom, spesielt fordi man har en sterkt seasonality i Airline Business.

Jeg syns tallene er ok fra denne perspektiv. DY gjorde alt de kan for å minimere Omikron impact på dem. De kutted i antall avganger, som stabilisierte loadfactor på en akseptabelt (krise-)niveå. Dette er en valid trim-the-losses strategi. Og det ble ikke mere som DY kunne har gjørd bedre- det må man ærlig si. En klart bevis at DY nå styres med en Controllers brille og ikke lengre etter våte drømmer og luftslotter. Pure business.

Men dersom man ser fra lyrisk perspektiv, så er alle flyselskaper som pingvin i Antarktika i vinterstid. Alle pengivner frysner som helvete og kanskje den tanke at de andre også frysner er litt oppvarmende. Men til slutt kjemper hver for seg mot kulda og for å overleve. No mercy med nestemannen, dersom den faller død. Alt du kan håpe på er faktum at din vinterspekk rekker til den tida da solen kommer ut.

Eksakt dette er situasjonen med flyselskapene.
Alle taper penger, noen mer, andre mindre. Men hver aktør i Europa har tapt penger i Januar nå og alt man kan gjøre er å minimere denne tap. Dette betyr ikke automatisk at man har - på langt sikt - en bæredyktig drift. Etter min beskjeden definisjon er en bæredyktig drift en selskap som ikke bare gå med profitter med også har en avkastning til sine eier/aksjonærer som ligger over inflasjonen og marked benchmark. Fra min syn er det bare meget selskaper som oppfyller denne definisjonen.
 
643.089 passasjerer for Norwegian i februar, hvilket var likt med måneden før. Dog ser man effekten av at de dro ned kapasiteten da belegget er opp med 11,5pp til 81,3%. Antall passasjerer er dog 9,5x så menge som februar 2021

Norwegian har også begynte å oppgi yield og cash med og uten ancilliary revenue
Yield - ticket revenue: 0,50
Yield - total revenue: 0,62
CASK - ticket: 0,41
CASK - total: 0,51

Med en ASK på 1.089M, gir det da Norwegian billettinntekter på 446,5 MNOK i februar og ancilliary revenues på 109 MNOK, totalt 555. 44 fly i drift i februar

51917042196_dc23751c99_z.jpg
 
Ikke veldig overraskende, men Norwegian melder om at billettsalget nå i februar var det høyeste siden mars 2020. Så får man se hva det i praksis betyr for våren og sommerens trafikktall
 
En fyllingsgrad på 81,3% er svært bra med tanke på at det er februar, dette er vel også over det de vanligvis hadde i februar før korona?
Nå er jo vinterferien i noen deler av landet i februar som jo bidrar positivt. Neste uke er det nord-Norge sin tur til å ta ferie, og jeg ser det er satt opp ekstra-avganger på OSL-TOS-OSL flere dager, og på søndag har DY 3 maskiner på TOS-OSL på en time, så da blir det trangt her. Det har også vært stive priser for neste uke i lang tid nå.
Bra de fortsatt også lever god punktlighet!
 
En fyllingsgrad på 81,3% er svært bra med tanke på at det er februar, dette er vel også over det de vanligvis hadde i februar før korona?

De har i hvertfall truffet så godt det lot seg gjøre med å tilpasse kapasiteten til etterspørselen.

Nå vet jeg ikke hvordan trafikkprogrammet i mars ser ut nå, men blir spennende å se trenden, selv om det jo er mye som ikke er tilbake ennå
 
940.000 passasjerer i mars, nesten 300.000 flere enn i februar. Fyllingsgrad på 80,3%, ned 1pp fra februar, men i praksis betyr det at all den økte kapasiteten har blitt fylt

Yield på 0.52 på billettene, og 0.65 med ancilliary revenue. PASK på 0.42 og 0.52 basert på samme målestokk. Det skal vel gi 624 millioner i billettintekter og 149 millioner i andre inntekter

I gjennomsnitt var 48 fly i drift

https://www.norwegian.no/globalasse...traffic-figures/traffic-report-march-2022.pdf
 

Attachments

  • Norwegian0322.PNG
    Norwegian0322.PNG
    34.7 KB · Views: 6,355
1.400.396 passasjerer for Norwegian i april, og 78,7% belegg. 60 fly i drift, opp 12 fra mars

Yield var 0,63 på billettene og 0,77 totalt, så opp 18% fra mars. PASK var 0,50 og 0,60 henholdsvis, så opp 15,4%. De øker også ancilliary revenue fra mars til april med 2 øre per passasjerkilometer

Totale inntekter ligger vel da rundt 1,35 mrd i måneden

https://media.no.norwegian.com/documents/traffic-report-april-2022-dot-pdf-422223
 

Attachments

  • Norwegian0422.PNG
    Norwegian0422.PNG
    37.4 KB · Views: 1,236
Last edited:
Det interessante med disse tall er faktum at loadfactor stagnerer rundt omkring 80% siden FEB med lett fallende tendens. Med tanke av seasonality skulle man jo forvente at den går opp. Det kan vaere en tegn at kapasitæts-veksten går litt for hurtig...
 
Det interessante med disse tall er faktum at loadfactor stagnerer rundt omkring 80% siden FEB med lett fallende tendens. Med tanke av seasonality skulle man jo forvente at den går opp. Det kan vaere en tegn at kapasitæts-veksten går litt for hurtig...
Men de flyr når de har sagt de skal fly i motsetning til SAS som aldri er on time og som flytter, endrer og kansellerer over en lav sko. Norwegian sin modell er langt bedre for kundene selv om kabinfaktoren tok et lite dipp.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
1.628.040 passasjerer i mai, og 79.2% belegg. Sammenlignet med april er det en økning på 227.644 (+16%) passasjerer og +0,5pp i belegg.

64 fly i drift.

De melder om fortsatt økning i salget og gode billettpriser, selv om det siste ikke helt synes i yielden for mai. Ellers bra punklighet og regularitet
 

Attachments

  • Norwegian0522.PNG
    Norwegian0522.PNG
    22.7 KB · Views: 945
Back
Top