Norwegian på FBI

LN-TIB

ScanFlyer Gold
Norwegian på FBI

Så nettopp en reportasje om Norwegian vedr barn som reiser alene på fly. De betaler mer enn noen andre i følge reportasjen. Var litt interessant å se herr Kjor i en noe opptrekt situasjon hvor han skal forsvare dette. Han frådet faktisk.:o:drunk:

Re: Norwegian på FBI

Håpløst. At DY ikke har gjennomgående billetter for UMs er jo i en LCCs natur... Det eneste, som jeg ikke er sikker på, er BDU en anbudsrute? I så fall kan man jo legge visse krav i anbudet.

De får det til å fremstå som en menneskerett for barn å reise som UMs. Jeg har flere ganger snakket med foreldre og sagt at de bør vente en stund med å fly alene igjen. Jeg har også opplevet en purser som nektet å ta med seg en rakkerunge av de to store på ny tur uken etter at hun hadde gitt beskjed om at han ikke burde fly alene.

Jeg kjenner ikke helt til barneprisene til DY, men er det 67% av voksenpris? Jeg har vanskelig for å tro at de 33 % av en innenriksbillett gjør noen stor forskjell i forhold til hva SAS tok/tar på tilsvarende rute.

Dersom det var slik at UMer er unønsket, hvorfor kommer det da hver helg hauger med unger både fra TRD og BGO som også har konkurranse fra SAS? Jeg antar prisforskjellen totalt sett er liten.

Sutrete.

Jeg kjenner ikke helt til barneprisene til DY, men er det 67% av voksenpris? Jeg har vanskelig for å tro at de 33 % av en innenriksbillett gjør noen stor forskjell i forhold til hva SAS tok/tar på tilsvarende rute.

Prisen er 67 prosent av voksenbillett, men dette gjelder ikke på kampanjebilletter. I tillegg må man betale en avgift for å sende UM, denne er vel på 200-250 kr. om den ikke har økt i det siste?

Den er på 150 kr innlands meg bekjent.

Så forøvrig at SAS på min billigbillett jeg akkurat bestilte gjennom julekalendertilbudet deres kun gir 25 % barnerabatt... Så fysj og fy , SAS gir mindre rabatt enn DY for barn som reiser med foreldre - kanskje FBI skal lage en sak om slemme SAS i samme slengen som gjør det vanskelig for folk fra steder kun betjent av SK (KSU f.eks) som gjør at det blir dyrere for en barnefamilie å dra på tur?

Greit, er SK og WF som er 150 innenlands og 250 utenlands. Men også her må det bestilles per telefon med påfølgende gebyrer.

BDU er ikke noe anbudsrute. men den som har avtalen med forsvaret har i praksis enerett på flyving der da størsteparten som benytter BDU reiser i regi av dem.

Den er på 150 kr innlands meg bekjent.

Så forøvrig at SAS på min billigbillett jeg akkurat bestilte gjennom julekalendertilbudet deres kun gir 25 % barnerabatt... Så fysj og fy , SAS gir mindre rabatt enn DY for barn som reiser med foreldre - kanskje FBI skal lage en sak om slemme SAS i samme slengen som gjør det vanskelig for folk fra steder kun betjent av SK (KSU f.eks) som gjør at det blir dyrere for en barnefamilie å dra på tur?

nå handlet det vel om barn som reiser som UM

Nå, så hovedproblemet her er at SK godt kunne tatt de prisene DY tar og bare "vært dyre" og det er dumt, men fordi Norwegian er et lavprisselskap er dette fysj og fy? Nå vil vel SAS Norge hevde de også er en LCC til tider så interessant...

For å si det sånn, jeg tror også utgiftene til assistanse ofte overstiger gebyret. Spørs vel på handlinggebyret, men tror DY betaler en total som ligger på i overkant av 250 for følge av barn til fly(utland) og ikke minst på å ha en person som faktisk må vente med barnet på å få baggasjen, noe som kan ta tid, og få det gjennom tollen til foreldre. Ihvertfall på OSL. Det er å ta veldig hardt i å si at DY tjener på dette, om ikke alle andre flyplasser har mye rimeligere assistansetjenester...

nå handlet det vel om barn som reiser som UM
Poenget blir jo det samme, de er sure for et monopol de innbiller seg at gjør det dyrere for dem. (Annet enn det faktum med ingen gjennomgående UM på DY er jeg ikke overbevist).

Last edited:

Prisen er 67 prosent av voksenbillett, men dette gjelder ikke på kampanjebilletter. I tillegg må man betale en avgift for å sende UM, denne er vel på 200-250 kr. om den ikke har økt i det siste?

Poenget i FBI var vel at Norwegian ikke har rabatt på UM-billetter i det hele tatt. De betaler altså full voksenpris + gebyr på 216 kroner per strekning.

Det mest spennende var forøvrig at Kjos hevdet det ikke finnes systemer og struktur for å håndtere UMer i transitt på norske flyplasser (SAS har altså teleportert UMer i transitt i alle år...). Påstanden er nesten like god som "høhøhø"-rappen NRK hadde laget i anledning dagen :D

Det mest spennende var forøvrig at Kjos hevdet det ikke finnes systemer og struktur for å håndtere UMer i transitt på norske flyplasser

Det er vel foråvidt en sann påstand .. det har sittet mange UM'er på oppholdsrom og andre uegnede steder i årenes løp ... :p

Håper den biten er blitt bedre ..

Og det gjør det nok fortsatt... SGS på OSL har et eget UM-senter med egne ansatte for deres kunder....og de charger SKYHØYT for en transfer UM - mer enn en gjennomsnittlig DY tkt...

Medema som er alternativet på OSL har intet apparat for transfer-UM (da blir det pauserom...). De er til gjengjeld priset mer iht til den UM fee'en som rent faktisk betales, selvom jeg nok tror det går i tap om du kun ser på UM fee'en. Jeg antar UM-handling på andre flyplasser i andre land spesielt er billigere enn på OSL, og at et eventuelt overskudd her finansierer de dyrere UM-handlingstedene.

Hva koster egentlig så mye å følge opp UM på en enkeltstrekk? Kan vanskelig forstå at kjosern er så ineffektiv at han må ha 216 + diff fra rabattert billett til fullflex. Eller kanskje han er det?!

Tja, det å ha avsatt et menneske til å passe på i en time eller to, koster vel strengt tatt mye mer enn 216 kroner. Bare en times lønn kommer på godt over dette.

Det er vel foråvidt en sann påstand .. det har sittet mange UM'er på oppholdsrom og andre uegnede steder i årenes løp ... :p

Håper den biten er blitt bedre ..

Ting skjer på 10 år, gamle ørn. Det er lenge siden sist du jobbet i et norsk selskap i Norge ;)

Dette er morsom lesing. Jeg så ikke programmet, men det er tydelig at Norwegian har fått kritikk av "sutrete" foreldre og - true to form - forumister må opp på barrikadene og forsvare "stakkars" Norwegian. :drunk::colgate:

Hva koster egentlig så mye å følge opp UM på en enkeltstrekk? Kan vanskelig forstå at kjosern er så ineffektiv at han må ha 216 + diff fra rabattert billett til fullflex. Eller kanskje han er det?!

Det tar sin tid og ha et eget menneske til å følge barnet fra gate til ankomsthall, og ved utenlandsflighter også vente på bag...

Ved utenlandsflighter fra Norge må jo også barnet følges fra checkin, og det samme gjelder vel i mange andre land, at foreldre ikke er tillatt inne i transithallen om de ikke skal fly selv. Det hele må i tilegg administreres. Nå er det vel en gang slik at SAS har best opplegg på UMs i Norge - men SGS' kunder betaler så det synger for det også. Jeg ble personlig sjokket når jeg så hva beløpet lå på.'

I og med at DY bruker Medema så ligger det i seg selv at det blir dyrere ettersom SAS har det "inhouse"
Men er ikke så billigere utenfor landet heller da ..
NWA tar 75USD for en vei på direkteruter, 100USD ved connection .. innenriks
US Airways -100USD
AA - 100USD
AC - 100USD
KLM - Voksen billett
BA - 50 GBP (32USD)
LH - 35 EUR (45 USD)

Men det som egentlig er saken her .... foreldre klager over at de må betale selskapet penger for at barna deres skal bli tatt ekstra godt vare på.
"Å huff a meg, er så dyrt for at de skal passe på barnet mitt" ... skjerpings!!! er tross alt ungen deres det er snakk om, er min mening.

CO tar også 100 USD (75 for direkte flight). Det er mange triste skjebner av barn som reiser alene, og foreldre som har glemt at de kommer etc... Jeg har desverre ringt etter foreldre flere ganger enn jeg kan huske. Også hatt foreldre som går balistic over å ikke få barna sine uten ID... Noe av det verste jeg har vært borte i var faren som foreslo vi skulle sende hans tre barn på type 6, 7 og 9 alene videre med toget til Sandefjord...

EDIT: Og KLM er vel "enda verre enn DY" (tenk på den stakkars moren i Stavanger som skal sende ungen til far i AMS eller USA eller whatever!) I tillegg til at det er full voksenpris, er det 40 EUR for nonstop, 60 EUR for transfer, og ikke minst 120 USD for reise til USA. Fysj og fy KLM, barneombudet burde ta dem! Gjøre det dyrt for skilte foreldre på denne måten...

Last edited:

Jeg vil tro at noen har brukt kalkulatoren og regnet litt på faktiske kostnader. 1 UM til utland skal følges fra innsjekk til gate og fra gate til ankomst. 250 kr for den tjenesten er da ikke all verden. På innland er beløpet redusert noe da foresatt kan følge barnet til gate.
Prisene i USA er jo mye høyere i følge innlegg nr. 17.

Sjekket det opp nå. Prisen er 216 kr. per strekning innenlands og 300 kr. per strekning utenlands.

Presisering:

Service charge on domestic flights
For reservations made on WF a service charge of NOK 50 (including VAT) on Trunk routes and NOK 150 (including VAT) on Main routes per one-way journey, will be added to the applicable fare per child when travelling alone on Wideroes domestic flights.

Service charge on Intrascan flights
A service charge of DKK/NOK/SEK 150, USD 23, EUR 19 or equivelent amount in other currency per one-way journey, applies to travel on Wideroe's intrascan flights.
No service charge applies on Eurobonus tickets.

spacer.gif

Service charge on international flights
A service charge of DKK/NOK/SEK 250, USD 30, EUR 34 or equivelent amount in other currency per one-way journey, applies to travel on Wideroe's international flights.
No service charge applies on Eurobonus tickets.

Prisene er altså pr. vei ikke pr. strekning.

MJF-TRD-TRF-SVG = kr 150,-
TRF-SVG = Kr 150,-

E!

Back