Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Re: Boeing 787 er på ønskelisten til norwegian.

At DY har vokst til 1/2 av SAS på 7 år er imponerende , men motstanden har jo ikke imponert noen.
At man skal ha samme success på LH mot Thai, KLM, CO, US, DL, LH , Feelair (og SK) er man vel ikke like sikker på i brakkene @FBU , derfor de litt uklare meldingene ang LH for DY.
 
Re: Boeing 787 er på ønskelisten til norwegian.

Og hvorfor skal de på død og liv inn på Bangkok og New York, som allerede har direkteruter fra både CPH, ARN og OSL??

Helt klart, og det er jo ikke akkurat det Dreamlineren skulle gjøre for oss. Det burde jo gå å fly til CNS, som ligger ved Great Barrier Reef, og selv om det ikke er store plassen kommer man lett rundt i Australia og Oceania. Så burde SCL gå an, det hadde vært fint.

Men når vi virkelig begynner å snakke er når man kan fly til steder som ellers bare er linket til noen få store hubber. Så vekk meg når DY begynner å fly på KTM... :-)
 
Norwegian o långdistans

http://www.e24.se/branscher/tjansteforetag/artikel_1643811.e24

Kan någon spinna vidare på detta. Vad betyder det? Skulle man inte börja på Oslo och sedan kanske från Stockholm eller? Kanske inget är bestämt, eller bara fjäsk för svenska läsare och kunder? Eller kör man Asien från Stockholm och USA från Oslo t.ex. med genomgående biljetter från båda länderna, men det kanske inte är effektivt med två eller tre "hub". På ett sätt gör man det redan med Dubai.
 
Last edited:
Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Dette var jo mer bastant enn han uttrykte det i norske media ... hvorvidt dette er feilsitering eller ikke, vil muligens måtte avklares ....

–Vi kommer att börja med långdistansflyg före 2011 från Stockholm, Oslo och Köpenhamn, säger vd Bjørn Kjos.

Med en slik tidsplan er nok 787 ut - selv om maskinene muligens vil være tilgjengelige, vil nok prisen gjøre det utenkelig ... Selv splitter nye 767'er ville nok blitt adskillig billigere. Det er heller ikke utenkelig at Boeng får noen 767'er i retur når de endelig begynner å levere Dreamlinerene, og disse maskinene burde være tilgjengelige for en rimelig penge ...
 
Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Selv om ikke SAS klarer å fly fra 3 hub's, så betyr det ikke at andre selskap er sjanseløse med det samme.
 
Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Fra http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1766147.ece#

Markedet må endre seg før vi setter i gang med langdistanseflyvninger, og planen er oppstart først i 2011. Men slik situasjonen er idag, er det ikke mulig å tjene penger på langruter, sier Norwegian-sjefen


Venter på bedre marked
Tidligere denne måneden ble det også kjent at Norwegian setter inn 15 gigantfly på 10 til 15 destinasjoner i Asia, USA og Afrika så snart markedet tar seg opp. Først ute er ruter fra Oslo til Bangkok, New York og Beijing.

Flyene vil bli leaset inn, og Norwegian vil ha flyene i luften senest i 2011. Virksomheten vil bli skilt ut i et eget datterselskap.

Ikke helt klart budskap, men trolig journalisten som ikke formidlert budskapet 1:1

Vi snakker her om Gigantfly...
 
Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Norwegian vil sikkert overraske med en langdistansesatsning fra Oslo og Stockholm, og deretter København. Men dette er jo snakk om helt andre operasjoner enn det selsakpet har i dag - og det er mye vanskeligere å holde et lavt kostnadsnivå med slike ruter.

Hva skjedde egentlig med samarbeidet mellom Norwegian og Finnair? Det var jo snakk om at Norwegian skulle feede Helsinki, men det ser ikke ut til at forretningsmodellene passer sammen. Finnair startet jo Bergen-Helsinki og tidligere FlyNordic/Finnair-ruter er lagt ned, blant annet mellom Bergen og Stockholm. Finnair ser ut til å ha en passiv eierandel i Norwegian.
 
Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Finnair er et fullserviceselskap, Norwegian et LCC - og dermed har de nok begge vett til å ikke blande forretningsmodeller. Finnairs investering i DY er formodentlig mer en strategisk investering i å holde SAS unna ved å støtte SAS' største konkurrent.
 
Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Spørsmålet er jo også om DY's longhaul-satsing vil være LCC rent servicemessig. Får litt Virgin Atlantic-assosiasjoner av det hele, og selv om det er flere grunner til å skille ut en eventuell longhaulsatsing i eget selskap, så ser jeg personlig det som en viss mulighet.
 
Back
Top