Norwegian øker til Kristiansand

Re: Norwegian øker til Kristiansand

Det er kun snakk om en ekstra avgang på søndager. Synes selv det høres vel mye ut med tre avganger mellom klokken 18.00 og 21.00 i tillegg til en avgang tidligere på ettermiddagen. Men det blir spennende å se hvor store markedsandeler Norwegian klarer å ta på denne ruten - forhåpentligvis vil næringslivet benytte Norwegian selv om de har litt dårligere rutetilbud enn SAS. De fritidsreisende vil garantert velge Norwegian som har meget gode priser på denne ruten.

Likevel er det flest feriereisende som til nå har bestilt billetter.

Ikke så overraskende. Folk på jobbreise bestiller jo ikke flere måneder i forveien... Oslo-Kristiansand er den flyruten i Norge med høyest gjennomsnittlig billettpris og det er veldig bra at SAS får konkurranse. Likevel tror jeg det kan bli en del overkapasitet på en rute som denne. For å klare å konkurrere med SAS på en slik rute burde Norwegian hatt litt mindre materiell... Har jo sagt dette før, men tror Norwegian kunne tjent på å ha noen mindre maskiner for å få opp antallet frekvenser og fylle flyene på mindre ruter.

Last edited:

Som nevnt, det skal bli spennende å se. Konkurranse har vært etterlengtet på ruten, men det er jo samtidig en rute der det er lett å ty til andre alternativer, som buss, tog og bil. Det har jo vist seg at i mange tilfeller så generer lavprisselskapene en del "ny" trafikk, men om det er så vanvittig mye mer å ta av. Det er for eksempel ørten ekspressbusser daglig med flere selskaper.

Går så greit så...

05:38 Oslo lufthavn Gardermoen - 06:15 Oslo S (NSB Lokaltog)
07:11 Oslo S - 11:38 Kristiansand (NSB Regiontog)

Håper jeg får jobbe en del på Kjevik også! Gleder meg til flere Sørland passasjerer

Det er faktisk fire busseselskaper som konkurerer om passasjerene mellom krs-oslo. Så har man NSB, SAS og snart Norwegian. Noen må jo dø...

Kristiansand-London ble ingen suksess - men vil Norwegian prøve seg på KRS-WAW?

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor ruten til London ikke var noe suksess. Mulig at det faktisk vil være lettere å få den til å gå nå. Hvis man ønsker å prøve. Det vil være lettere for Norwegian å kjøre markedsføring osv når de har flere ruter å dele på.

DY hadde rett og slett ikke taalmodighet til aa gi ruten en sjanse. Den ble jo nedlagt bare maaneder etter den ble startet. Saann er det, ofte smart aa bruke materiell paa flighter som gir umiddelbar suksess enn aa vente paa at folk skal faa ut fingern aa satse paa det nye som blir presentert

Kanskje vi heller kunne få en direkterute fra Krs til Berlin. Det hadde vært toppers!

BF:cool2

Det er sikkert potensiale til både London og Berlin, men fra byer som Kristiansand blir det for stort med 148-seters 737-300 eller 189-seters 737-800 om man også skal ha et fornuftig antall frekvenser.

DY hadde rett og slett ikke taalmodighet til aa gi ruten en sjanse. Den ble jo nedlagt bare maaneder etter den ble startet. Saann er det, ofte smart aa bruke materiell paa flighter som gir umiddelbar suksess enn aa vente paa at folk skal faa ut fingern aa satse paa det nye som blir presentert

Ruten gikk kun i sommerprogrammet, og dette var på en tid da Norwegian hadde mangel på fly. Derfor leide selskapet inn tjenester fra Titan i form av BAe 146 og 737-300. Det ble dyrt - og Norwegian prioriterte eksisterende materiell på andre ruter i stedet for å fortsette leieavtalen. Jeg er ellers helt enig i at selskapet ikke la inn nødvendig tid - et annet eksempel er ruten Bergen-Hamburg som ble lagt ned relativt kjapt. Nå har Lufthansa åpnet ruten med mer egnet materiell, og deres satsning på ruter Bergen-Tyskland går meget bra!!

Last edited:

Kjempemorsomt at Lufthansa gjør suksess på Bergen - KLM trenger konkurranse!!!

Vel, naa flyr jo KLM maskiner som er opp til over 3 ganger saa store som det LH gjoer med mye bedre frekvens, saa det er jo enklere for dem aa fylle opp flyene sine. Uansett, bra med konkurranse som EB sier

KLM liker i allefall ikke LH sin inntreden på Vestlandet...

Jeg synes det er utrolig rart at Lufthansa ikke har satset på Bergen tidligere - Flesland favner et stort område, og frem til Lufthansas ruteåpning var jo Amsterdam og delvis København eneste tilbud ut i verden. Dessuten elsker jo tyskere Norge og Vestlandet - så Frankfurt- og Hamburg-rutene bør lett gi god margin, særlig siden Lufthansa har en variert flåte som kan betjene ruter av denne type. Lufthansa bør også vurdere Sandefjord og Trondheim.

Jeg synes det er utrolig rart at Lufthansa ikke har satset på Bergen tidligere - Flesland favner et stort område, og frem til Lufthansas ruteåpning var jo Amsterdam og delvis København eneste tilbud ut i verden. Dessuten elsker jo tyskere Norge og Vestlandet - så Frankfurt- og Hamburg-rutene bør ha god margin. Lufthansa bør også vurdere Sandefjord og Trondheim.

Grunnen til det har vel endel å gjøre med Lufthansa sin kapasitet og slot situasjonen i FRA

Nå har Norwegian redusert mellom Oslo og Kristiansand:

- lørdagsavgangen er fjernet
- søndagsavgangene er redusert fra fire til to fra Kristiansand og tre fra Oslo

Norwegian har faktisk et dårlig tilbud mellom KRS og OSL. 3 daglige avganger, hvorav 2 om morgenen (KRS-OSL) og en på sen ettermiddag. Dvs mellom halvti og halvseks så har de ingen avganger, og ingen etter det heller. Til gjenngjeld har SAS 6-7 daglige avganger på hverdager brukbart fordelt utover dagen.

Jeg skal dog prøve DY ned til KRS idag, men det blir nok en av få ganger. Å ha en avgang å velge mellom etter lunsj for returen er rett og slett ikke godt nok. Med SAS sin morgenavgang fra OSL rekker man også første møte klokken 9, det går ikke med DY sin morgenavgang

Back